نهضت رو به رشد مسکن سازی در خراسان جنوبی/ تأیید نهایی۳۱ هزار و ۶۱۶ نفر

با توجه به آنچه در گزارش دستگاه های اجرایی مربوط به طرح نهضت ملی مسکن در استان ارائه شده این طرح در استان رشد خوبی داشته و تاکنون اراضی لازم برای ساخت این مسکن ها تامین شده است.

به گزارش “پیام خاوران” مسکن نیازی ویژه و ضروری برای تمامی انسان‌ها از آغاز خلقتشان تاکنون است. دغدغه مسکن و افزایش اجاره بها این روزها نظر جوانان را در مورد ازدواج و همچنین فرزندآوری تحت شعاع قرار داده است.

طرح نهضت ملی مسکن در ادامه طرح مسکن ملی دولت گذشته در دولت سیزدهم کلید خورد و در راستای این طرح دولت اقدام به واگذاری زمین به افراد متقاضی و واجد شرایط نمود تا در شهرهایی که امکان واگذاری زمین ویلایی بوده به صورت انفرادی و در شهرهایی که این امکان وجود نداشته در قالب گروه‌های ۵ نفره و یا کمتر اقدام به ساخت مسکن به دو شکل ویلایی و آپارتمانی کنند.

اجرای این طرح در شهرهای مختلف با توجه به جمعیت آنها بین ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقسیم کار شده است.

بررسی وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی سوژه‌ای شد که خبرنگار ما در این گزارش به آن پرداخته است.

ضرری که متوجه متقاضیان شد

فاطمه بنی اسدی یکی از شهروندان بیرجندی اظهار کرد: مسکن از دغدغه‌های اصلی جوانان بوده و با توجه به گرانی اجاره خانه‌ها ساخت مسکن ملی جز آرزوهای جوانان برای خانه دار شدن است.

وی گفت: اما واقعیت این بوده که با وجود اینکه دولت زمین برای این موضوع واگذار کرده اما چون این زمین‌ها در قالب گروه‌های ۵ نفره واگذار شده همه افراد گروه به یک اندازه برای ساخت آن دغدغه ندارند و این امر موجب ایجاد مشکل شده است.

بنی اسدی بیان داشت: علی رغم اینکه چهار سال بوده که بعد از ثبت نام زمین مربوطه برایمان مشخص شده اما هنوز اقدامی برای ساخت آن انجام نگرفته و دلایل مختلفی سد راه بوده است.

وی بیان داشت: ایجاد وقفه در ساخت مسکن ملی خیلی به ضررمان تمام شده و شاید در حال حاضر هزینه‌ای که در سال‌های قبل برای ساخت مسکن کنار گذاشته بودیم دیگر کفاف ساخت آن را نمی‌کند.

رضا افسرده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در گروه بندی مسکن ملی اگر اشخاص گروه آشنا بوده‌اند توانسته‌اند با یکدیگر به توافق برای ساخت برسند اما آنهایی که آشنا نبوده با مشکلات جدی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید   عاشقانه‌های مردم بیرجندبدرقه راه شهدا /حماسه حضور در شنبه داغ کویر رقم خورد+تصاویر

وی با بیان اینکه اگر یک نفر از پرداخت هزینه‌ها سر باز بزند بدون شک در ادامه کار پروژه با مشکل مواجه می‌شوند و روند ساخت به تعویق می‌افتد، یادآور شد: این تعویق‌ها بسیار به ضرر متقاضیان تمام شده به طوری که روز به روز قیمت مصالح گران می‌شود.

تأیید نهایی ۳۱۶۱۶ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی

میرمحمد مودی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این رابطه به خبرنگار ما اظهار کرد: سهمیه استان خراسان جنوبی از مجموع ۴ میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن طی ۴ سال در کشور، ساخت ۴۰ هزار واحد شامل ۲۲ هزار واحد در قالب مسکن شهری و ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی در طی ۴ سال می‌باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد ۱۰۲ هزار و ۳۲۹ متقاضی در ۳۱ شهر استان ثبت نام نموده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد ۳۱ هزار و ۶۱۶ متقاضی واجد شرایط چهارگانه قرار گرفته و تأیید نهایی شده‌اند.

تأمین زمین برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن خراسان جنوبی

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زمین به استعداد احداث حدود ۵۳ هزار و ۸۲۷ واحد مسکونی در همه شهرهای استان تأمین شده است، افزود: به غیر از شهر بیرجند در تمامی شهرهای استان زمین به صورت یک طبقه حیاط دار (ویلایی) می‌باشد.

مودی بیان داشت: تعداد ۶ هزار و ۷۵۹ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی، تعداد ۱۰ هزار و ۷۴۲ واحد در مرحله اخذ پروانه ساختمانی، تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ واحد اتمام فونداسیون، تعداد ۳ هزار و ۱۵۳ واحد اتمام اسکلت و سقف، تعداد یک هزار و ۷۵۸ واحد اتمام سفت کاری و تعداد ۶۳۱ واحد اتمام نازک کاری را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به تعداد متقاضیان ثبت نامی قانون جوانی جمعیت (فرزند سوم) گفت: در استان از اجرای این قانون تاکنون ۷ هزار و ۳۰ متقاضی بوده که در سامانه مربوطه ثبت نام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید   مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی:پیشبرد اهداف وبرنامه های سازمان امور مالیاتی با همراهی اصحاب رسانه رقم خورد

۶۶۳۳ متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در بیرجند

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: همچنین تعداد مردان مجرد بین ۲۳ تا ۴۵ سال متقاضی در استان ۱۰ هزار و ۲۹۰ نفر و تعداد زنان مجرد بالای ۳۵ سال متقاضی ۴ هزار و ۳۹۶ نفر هستند.

مودی با اشاره به آمار ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن در شهر بیرجند گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن در بیرجند ۳۸ هزار و ۱۷۸ متقاضی بوده که از این تعداد ۶ هزار و ۶۳۳ متقاضی واجد شرایط هستند.

وی یادآور شد: در شهر بیرجند دو سایت ۲۷ هکتاری با (۲۱۶۵ واحد) و ۴۵۰ هکتاری (زعفرانیه ۲۰۷۲ واحد) در حال اجرا است.

تقاضای جایگزین برای گروه‌هایی که در مرحله ساخت دچار مشکل هستند

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه درسایت زعفرانیه بیرجند تعداد ۲ هزار و ۷۲ واحد در قالب ۶ شرکت انبوه سازی در بلوک‌های ۸ واحدی و ۱۰ واحدی با متراژهای ۱۰۲ و ۱۲۳ متری غیر مفید در حال احداث است، افزود: فونداسیون تمام بلوک انجام و در حال اجرای اسکلت است.

مودی در رابطه با اینکه یکی از مشکلات پیش روی مردم عدم همراهی یکی از اعضای گروه‌ها بوده برای رفع این مشکل چه اقدامی باید انجام دهند،

وی خاطرنشان کرد: در این صورت بقیه اعضا گروه نامه‌ای به اداره کل ارائه و تقاضای جایگزین می‌نمایند.

تأیید نهایی ۲۴۰۴۵ متقاضی مسکن ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در استان

قاسم تنها در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کنار دولت قرار گرفته و اجرای این طرح را در شهرها زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برعهده دارد.

بیشتر بخوانید   رئیس شورای ملی زعفران ایران : مزارع زعفران کشور شناسنامه دار می شوند

وی با اشاره به اینکه تعداد متقاضیانی که در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در استان برای این طرح ثبت نام کرده‌اند ۵۸ هزار و ۹۶۰ متقاضی هستند، تصریح کرد: از این تعداد برای ۲۴ هزار و ۲۱۱ نفر احراز هویت و تأیید اولیه صورت گرفته و در مجموع ۲۴ هزار و ۴۵ نفر تأیید نهایی شده‌اند.

دریافت پروانه ساختمانی توسط ۶۸۶۵ متقاضی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نخستین اقدامی که بعد از ثبت نام افراد در سامانه انجام می‌گیرد افتتاح حساب نزد بانک مربوطه بوده است، یادآور شد: در این راستا تاکنون افتتاح حساب برای ۱۵ هزار و ۳۱۱ متقاضی انجام شده است.

تنها با اشاره به اینکه واریز وجه اولیه به صورت کامل توسط ۱۳ هزار و ۸۴۵ نفر صورت پذیرفته است، یادآور شد: همچنین قرعه کشی برای ۱۴ هزار و ۲۶۱ نفر انجام شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶ هزار و ۸۶۵ متقاضی موفق به دریافت پروانه ساختمانی شده‌اند، بیان داشت: شروع عملیات اجرایی ۶ هزار و ۶۳۴ واحد صورت گرفته است.

پروژه ۵۶ واحدی بنیاد ساز طبس با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۳ هزار و ۴۲۳ واحد اتمام فونداسیون، ۳ هزار و ۲۴۳ واحد اجرای اسکلت، ۲ هزار و ۱۴۰ واحد اتمام سقف، یک هزار و ۹۵۰ واحد اجرای سفت‌کاری، یک هزار و ۴۴ واحد مرحله نازک کاری و ۶۴۸ واحد پایان کار خود را دریافت کرده‌اند.
تنها اضافه کرد: تعداد ۳۳۱ واحد در قالب پروژه‌های بنیاد ساز طرح نهضت ملی نیز در سطح استان با پیش بینی اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه ۵۶ واحدی بنیاد ساز طبس با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد، پروژه ۸۸ واحدی بنیاد ساز فردوس با پیشرفت فیزیکی ۸۱ درصد و پروژه ۱۸۷ واحدی بنیاد ساز بیرجند با پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصد در حال انجام است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها