خراسان جنوبی در تاسوعای حسینی یکپارچه گریست/شکوه عزاداری در شهادت علمدار کربلا + فیلم

  • کدخبر: 51217
  • پنج شنبه ۵ مرداد ۰۲ - ۱۶:۰۲

در روز تاسوعای حسینی مردم استان خراسان جنوبی وشهر بیرجند در رثای حضرت سیدالشهدا(ع) و برادر باوفایش حضرت ابوالفضل العباس(ع) به سوگواری و عزاداری پرداختند.

به گزارش ” پیام خاوران ” ،در روز تاسوعای حسینی مردم بیرچند در رثای حضرت سیدالشهدا(ع) و برادر باوفایش حضرت ابوالفضل العباس(ع) به سوگواری و عزاداری پرداختند.

مراسم عزاداری تاسوعای حسینی با حضور گسترده مردم ولایتمداربیرجند و دیگر نقاط استان خراسان جنوبی برگزار شد.

عاشقان و دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در شب تاسوعای حسینی هم، شور و شعور حسینی خود را به نمایش گذاشتند و به عشق فرزند پیامبر(ص) در مساجد و حسینیه‌های استان خراسان جنوبی به عزاداری و سوگواری پرداختند.

مردم متدین استان خراسان جنوبی در ایام سوگواری محرم با برافراشتن پرچم‌های سیاه بر سر درِ مغازه‌ها، معابر، خیابان‌ها و منازل خود و برگزاری مراسم زنجیرزنی و سینه‌زنی در سوگ شهادت امام حسین(ع) عزاداری کردند.

آئین نذری‌دادن به عزاداران امام حسین(ع) که سنتی دیرینه دارد در شب و روز تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود می‌رسد تا افراد بتوانند نذورات خود را در دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی تقسیم کنند. ‌

آیین‌های عزاداری تاسوعای حسینی از نخستین ساعات روز نهم ماه محرم در شهرها و روستاهای مختلف خراسان جنوبی در روزی که به نام ابوالفضل العباس (ع) است، برپا شده و قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در سوگ شهادت یار وفادار امام حسین (ع)، اسوه مردانگی و ایثار اشک ماتم می‌ریزند و عزاداری می‌کنند.

تاسوعا متعلق به بزرگمردی از آل علی است که رسم ادب، دلاوری، ولایت پذیری و رشادت را به مسلمانان و آزادگان آموخت؛ او که در ظهر عاشورا به امر امام خود به طلب آب رفته بود، تشنه لب در علقمه ماند و با شهادتش به الگوی جاودان برای جهانیان تبدیل شد تا شوریدگان مکتب حسینی در «بین الحرمین» از کوی دوست درس ادب، وفا و بصیرت بیاموزند.

بیشتر بخوانید   هفت منبر"عصر تاسوعا در بیرجند برگزار می شود+عکس

دسته‌های عزاداری و هیات‌های مذهبی به صورت سینه زنی و زنجیرزنی از صبح امروز (پنجشنبه) در کوچه‌ها و خیابان‌ها به‌ راه افتادند و در چهار گوشه این استان مجلس عزا برای سقای دشت کربلا برپاست.

براساس رسم هر سال تعدادی از هیات‌های مذهبی به همراه صدها نفر از مردم دلداده‌ اهل‌ بیت عصمت و طهارت به سمت حسینیه امام رضا (ع) یا مدرسه شوکتیه بیرجند راهی شدند تا اجتماع بزرگ عزاداران در این مکان تاریخی بار دیگر ثبت شود.

مراسم عزاداری روز تاسوعا در امامزادگان باقریه بیرجند،حسینیه آقانجفی بشرویه و حسینیه امام رضا (ع) بیرجند به طور زنده از شبکه استانی خاوران پخش می‌شود.

همچنین در مسیر حرکت هیات‌های عزاداری موکب‌ها و خیمه‌های عزا برپا شده‌ است تا از مردم و عزاداران هریک به نوعی پذیرایی کنند.براساس رسوم هر سال در عصر تاسوعا نیز مراسم عزاداری در محل هیات ابوالفضلی بیرجند برگزار می‌شود.

اما در تاسوعای حسینی سراسر استان خراسان جنوبی تا روستاهای مرزی به مجلس عزای امام حسین تبدیل شده است و مردم متدین این استان در قالب آیین‌های مختلف به سوگواری می‌پردازند از جمله مراسم عزاداری مردم بشرویه و طبس به طور زنده از شبکه‌های ملی پخش شد.

مراسم عزاداری شب تاسوعا نیز همزمان با سراسر کشور چهارشنبه شب با حضور گسترده مردم و هیات‌های مذهبی در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه خراسان جنوبی برگزار شد و تا پاسی از شب همراه با مداحی، سینه‌زنی و زنجیرزنی ادامه داشت.

استاندار خراسان جنوبی در شب تاسوعا به قاینات رفت و به همراه رئیس مجمع نمایندگان استان، امام جمعه و فرماندار قاینات و جمعی از مسئولان و مردم در مراسم عزاداری روستای کرغند شرکت کرد.

بیشتر بخوانید   محدودیت‌های ترافیکی مراسم 12 بهمن در بیرجند اعلام شد

مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در هیات ابوالفضلی بیرجند، هیات روضه الشهدا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مسجد جامع مود، هیات فاطمی طبس، حسینیه شهدای آیسک،هیات بشرویه، هیات عشاق الزهرا قاین و مسجد جامع خوسف به طور زنده از شبکه خاوران پخش شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی نیز به منظور تسهیل در عبور و مرور و افزایش ضریب ایمنی برای عابران به خصوص عزاداران حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورا، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی را اعمال کرد که در نقاط مختلف شهر تا فردا شب ادامه دارد.

همچنین در پی هتک حرمت مجدد به قرآن کریم پویشی با عنوان «لبیک یا قرآن» در هیات‌های مذهبی سراسر کشور با همخوانی سوره مبارکه مسد توسط عزاداران در شب عاشورا برگزار می‌شود.

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها