چگونگی نحوه توزیع اعتبارات استان خراسان جنوبی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با اشاره به چگونگی فرآیند و نحوه توزیع اعتبارات استان گفت: یکی از مباحث عمده و اساسی توسعه، مسئله توسعه متوازن است که در قالب توسعه متعادل بخش‌ها و زیر بخش‌ها مطرح می‌‌شود.

به گزارش “پیام خاوران” حمید جهانشاهی در آستانه هفته دولت در گفتگو با خبرنگاران در رابطه با الگوی توزیع اعتبارات در خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از مباحث عمده و اساسی توسعه، مسأله توسعه متوازن است که در قالب توسعه متعادل بخش‌ها و زیر بخش‌ها مطرح می‌‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: توجه به توسعه متوازن و متعادل امکانات و نیز همگن سازی مناطق مختلف به لحاظ برخورداری از امکانات، تسهیلات و سایر شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی، موضوعی است که می‌تواند برنامه کلان تخصیص منابع را تحت تأثیر قرار داده و چارچوب سیاستگذاری منطقه‌ای را سر و سامان بخشد.

وی افزود: بدین منظور لازم است سازماندهی ساختار و روابط میان انسان و فضا و فعالیت‌ها طوری صورت پذیرد که همراه با توسعه پایدار اقتصادی و بهبود شاخص‌های اجتماعی، نابرابری میان مناطق کاهش یابد.

جهانشاهی تصریح کرد: مطالعه نابرابری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در میان گروه‌­ها، قشرها، اقوام و نیز بین مناطق جغرافیایی و یا تقسیمات سیاسی در یک کشور، یکی از کارهای ضروری و پایه‌ای برای برنامه ریزی و اصلاحات در جهت تامین رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های در حال توسعه و مولد در کشور مطرح است لذا توجه و برنامه‌ریزی خاص برای این استان در حال توسعه و مستعد و درک میزان توسعه یافتگی مناطق مختلف آن جهت تخصیص بهتر منابع و ایجاد عدالت و توازن در این منطقه امری ضروری به نظر می‌رسد.

وی متذکر شد: فرآیند برنامه ریزی، در بخش ‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و فرهنگی را می‌توان به صورت مجموعه منسجمی از فعالیت‌هایی چون ارزیابی وضع موجود، تدوین اهداف، طراحی استراتژی‌ها، … و در نهایت بودجه ریزی، تعریف کرد.

بیشتر بخوانید   اعلام شرایط فروش اقساطی جک S۳ با تحویل تیرماه

جهانشاهی گفت: مرحله تدوین بودجه، به عنوان آخرین مرحله از این فرآیند، نقش اساسی در ایجاد یک ساختار سازگار بین برنامه‌های اجرایی تدوین شده و امکانات و منابع مالی دولت را به عهده دارد و از این طریق برنامه‌های مزبور را قابل اجرا می‌سازد. بنابراین بودجه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای برنامه‌های اجرایی است که اهداف کمی و کیفی، سیاست‌ها و خط مشی‌های اساسی برنامه را پی گرفته و شرایط اجرای آن را تعیین و محقق می‌سازد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: بیش از دو دهه گذشته و همزمان با آغاز اجرای قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور، تحولات عمده‌ای از نظر مفاهیم و ساختاری پذیرا شد. این تحولات در بعد بودجه استانی ناظر بر پدیدار شدن مفاهیم جدید و از جمله «نظام درآمد – هزینه استانی» بوده است.

جهانشاهی عنوان کرد: بر اساس «نظام درآمد- هزینه استانی»، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به صورت سرجمع در اختیار استان قرار می‌گیرد و توزیع این اعتبارات بین فصول و برنامه‌ها و همچنین توزیع بین شهرستان‌ها به عهده استان است.

وی افزود: انجام این امر از حساسیت خاص برخوردار است. زیرا از یک سو این توزیع باید ناظر بر تعادل بخشی بین واحدهای جغرافیایی تابعه استان باشد و از سوی دیگر توسعه متوازن اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در استان و نواحی (شهرستان‌ها) را مدنظر قرار دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: استفاده از روش‌های علمی در توزیع اعتبارات همواره از دغدغه‌های اصلی کارشناسان و مسئولین استان بوده است.

وی بیان کرد: در چارچوب نگرش فوق و برای دستیابی به یک الگوی مطلوب در توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان بین شهرستان‌ها اهدافی اساسی تعقیب می‌شود.

بیشتر بخوانید   سالنامه آماری 1401 استان خراسان جنوبی منتشر شد

جهانشاهی یادآور شد: این اهداف شامل توزیع عادلانه اعتبارات عمرانی استان بین شهرستان‌ها بر اساس مجموعه‌ای از روابط مستدل و منطقی و کاهش اعمال نظرات شخصی و غیر کارشناسی،کاهش عدم تعادل‌های منطقه‌ ای موجود در میزان توسعه نیافتگی شهرستان‌ها و کمک به رشد و توسعه شهرستان‌های کم برخوردار، منطقی‌تر کردن توزیع اعتبارات بین شهرستان‌ها در زمینه‌های اجتماع (امکانات آموزشی- بهداشتی) و زمینه‌های زیربنایی که توسعه اقتصادی، اجتماعی بر بستر آن شکل می‌گیرد، خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: تعیین هدف‌های کمی مشخص برای هریک از برنامه‌های عمرانی از درون مدل‌‌های پیشنهادی، برخورد جامع و نظام یافته با فعالیت توزیع اعتبارات عمرانی از طریق گسترش همفکری، همدلی و هماهنگی کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در دستگاه‌های اجرایی و ارائه گزارش به مقامات استانی و شهرستان‌ها در مورد چگونگی توزیع اعتبارات عمرانی استانی از دیگر اهداف این طرح است.

جهانشاهی اذعان کرد: جهت محاسبه سهم شهرستان‌ها از اعتبارات ابتدا برای تعیین میزان برخورداری هر شهرستان از امکانات، بیش از ۲۰۰ شاخص‌ مختلف مشتمل بر ۶۰۰ متغیر در برنامه‌های بودجه‌ای تدوین شده است سپس با استفاده از روش میانگین متحرک سلسله مراتبی و الگوی ریاضی تعیین اعتبار برای هر شاخص هدف مناسب انتخاب شده است.

وی افزود: با توجه شکاف بین مقدار موجود و مقدار هدف گذاری شده جهت رسیدن به توسعه پایدار، میزان بودجه مورد نیاز این امر برای هر شهرستان محاسبه شده و سپس سهم هر شهرستان بر اساس شاخص‌های احصاء شده از دستگاه‌های اجرایی محاسبه شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: روش میانگین متحرک سلسله مراتبی یکی از روش‌های علمی معتبر در ارتباط با توزیع اعتبارات بوده و هم اکنون در بسیاری از استان‌های کشور مانند استان کرمان و تهران از این روش استفاده شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید   پیام تبریک مدیرعامل شرکت کویرتایر به مناسبت سال1400

جهانشاهی با اشاره به مزایای این مدل اظهار داشت: توزیع اعتبارات با استفاده از این روش موجب می‌شود پیش بینی اعتبارات را از حال چانه زنی خارج و مقدار دقیق‌تری از اعتبار مورد نیاز برنامه‌های عملیاتی مختلف شهرستان تعیین شود.

وی افزود: برای هر یک از برنامه‌ها یا عملیات درون برنامه ها، یک یا چند شاخص اصلی و تاثیرگذار تعریف شده که سطح توسعه یافتگی شهرستان‌ها در برنامه‌های عملیاتی، از طریق ایجاد شاخص های مناسب اندازه‌گیری شده و اهداف بصورت درون زا تعیین می‌شوند و از آنجا که اهداف بر اساس عملکرد تعیین می‌شوند، دست یافتنی و غیر آرمانی خواهند بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: این اهداف به گونه‌ای تعیین می‌شوند که شهرستان‌های کمتر توسعه یافته (با برخورداری کمتر) پیوسته شتاب بیشتری نسبت به شهرستان‌های برخوردارتر داشته و عدم تعادل‌ها به طور سیستماتیک کاهش خواهد یافت.

جهانشاهی عنوان کرد: الگوی توزیع اعتبارات استان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی مورخ دوم خرداد ۱۴۰۲ ارائه و مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: مدل مذکور این قابلیت را دارد که اعتبارات را بر اساس امور، فصل، برنامه و در صورت لزوم عملیات و ریز عملیات، محاسبه و ارائه کند و در صورت عدم تکافوی اعتبار برای اهداف پیش بینی شده، این مدل می‌تواند چارچوب و مطالعات لازم را برای توزیع اعتبار بر اساس سهم تعیین شده برای هر یک از عملیات، برنامه‌ها، فصول و امور ایجاد کند.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها