حکایت یک پزشک متعهد بیرجندی/بی‌مهری به پزشکان در نقاط محروم

پروفسور رضا قادری استاد تمام درماتولوژی در خراسان جنوبی، با اینکه نفر برتر بورد تخصصی دانشگاه مشهد بود و می‌توانست در بهترین دانشگاه‌ها تدریس کند، داوطلبانه تدریس و خدمت در یکی از محرومترین مناطق کشور یعنی بیرجند را برگزید.

به گزارش”پیام خاوران” پزشکی حرفه‌ای است که هیچ زمانی انسان‌ها از آن بی نیاز نبوده‌اند؛ پزشکان با ادای یک سوگند متعهد به نجات زندگی بیماران می‌شوند.

حکایت یک پزشک متعهد

پروفسور رضا قادری استاد تمام درماتولوژی در خراسان جنوبی یکی از این پزشکان است که در ۱۷ سالگی با رتبه عالی در کنکور، رشته پزشکی را انتخاب کرد.

این پزشک ممتاز جزو یک درصد برتر فارغ التحصیلان پزشکی سال ۱۳۶۹ شد که بر اساس آن می‌توانست بعد از کسب دکترای پزشکی، در هر رشته تخصصی و هر دانشگاهی ادامه تحصیل دهد که او در سال ۱۳۷۰، رشته درماتولوژی دانشگاه مشهد را برگزید و در دوران تحصیل دوره رزیدنتی نیز همواره رتبه‌های نخست و برتر کشوری و دانشگاهی را داشت و در امتحانات ارتقای پره بورد و بورد تخصصی بهترین نمرات را از آن خود می‌کرد.

این پزشک در سال ۲۰۰۲ موفق به گذراندن دوره کوتاه مدت فوق تخصصی فلوشیپ لیزر و جراحی پوست در خارج از کشور شد و با اینکه نفر برتر بورد تخصصی دانشگاه مشهد بود و می‌توانست در بهترین دانشگاه‌ها تدریس کند، داوطلبانه تدریس و خدمت در یکی از محرومترین مناطق کشور یعنی بیرجند را برگزید و صبح‌ها به عنوان استادیار و هیئت علمی و عصر‌ها در کلینیک ویژه دانشگاه به طور رایگان مشغول به کار شد و با اینکه از همان ابتدا پروانه مطب داشت حتی تا سال‌ها برای خود مطب تأسیس نکرد.

وی پس از چند دهه تلاش خستگی ناپذیر در امر آموزش و تربیت هزاران پزشک در دانشگاه‌های مختلف و فعالیت‌های بی نظیر و مستمر پژوهشی، درمانی و اجرایی به افتخار بازنشستگی نائل شد.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی خواستار توجه ویژه وزارت علوم به دانشگاه‌های استان شد

از فعالیت‌های بی نظیر پژوهشی او می‌توان به چاپ چندین کتاب و بیش از ۱۵۰ مقاله و سخنرانی در کنگره‌های معتبر جهانی و بین المللی اشاره کرد.

وی بار‌ها به عنوان عضو کمیته اجرایی و عضو افتخاری هیئت رئیسه کنگره مختلف جهانی در ونکوور کانادا و میلان ایتالیا و … شرکت داشته و هم اکنون به عنوان هیئت بورد چندین ژورنال معتبر داخلی و خارجی فعالیت می‌کند.

از مهمترین پژوهش‌ها و ابتکارات وی که برای اولین بار در دنیا انجام شده است می‌توان به چاپ مقاله فنومن قادری و بحث کارسینوژن‌ها و ملاتونین در کانسر‌های پوست و گزارش فرمولی جدید در بحث تست توبرکولین و سل و بحث مارکر‌های جدید در بیماری‌های مختلف پوست و گزارش سندروم جدید قادری و … اشاره کرد.

لازم به ذکر است وی ۹ سال متوالی به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب شد و در سال ۱۳۸۶ به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شد و لوح تقدیر از وزیر بهداشت دریافت کرد.

از مهمترین کار‌های اجرایی او می‌توان به ریاست دانشکده پزشکی در سال ۸۲ تا اواخر ۸۴ و معاونت دانشکده پزشکی در سال ۷۶ و ۷۹، ریاست بخش پوست در سال ۷۴ و مدیر گروه داخلی در سال ۷۹ و سرپرست کمیته تحقیقات از سال ۷۶ تا ۸۹، عضویت در ده‌ها کمیته و شورای تخصصی دانشگاهی و وزارتی مثل شورای پژوهشی دانشگاه و شورای تشویق دانشجویان و شورای آموزشی و استاد راهنمای دانشجویان استعداد‌های درخشان و برنامه ریزی استراتژیک حوزه‌های مختلف وزارتی و دانشگاهی و مجری دومین دوره رتبه‌بندی دانشکده‌های پزشکی کشور در سال ۸۲ که منجر به ارتقای قابل توجه رتبه دانشگاه و توسعه کمی و کیفی بی نظیر دانشگاه مثل راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی و رزیدنتی تخصصی و… تأسیس بخش‌های دانشکده‌های جدید و بیمارستان‌های مختلف در بیرجند شد، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید   300 میلیارد تومان اعتبار به کارخانه فولاد اختصاص می‌یابد

از دیگر اقدامات انسان دوستانه این پزشک متعهد این است که در کمک رسانی و مداوای زلزله زدگان رودبار در تابستان سال ۶۹ و قاینات در سال ۷۶ به صورت داوطلبانه مشارکت داشته که منجر به ابتلای وی به بیماری‌های مختلف در منطقه رودبار شد.

وی در سال ۸۲ جایزه نقدی خود در جشنواره پژوهشگر برتر را نیز به زلزله زدگان بم اهدا کرد.

پروفسور رضا قادری که از سال ۱۳۶۳ در دانشگاه‌های مختلف تدریس می‌کند، در سال ۱۳۹۲ توانست حکم استاد تمامی خود را از سوی وزیر بهداشت دریافت کند.

پروفسور قادری استاد تمام درماتولوژی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در زمان قرون وسطی در اروپا که در خرافه و جهل به سر می‌برد، ایران مهد تمدن و دانش پزشکی بود و دانشجویان از اروپا جهت آموختن پزشکی به ایران سفر می‌کردند.

استاد تمام درماتولوژی با اشاره به اینکه نباید تنها احترام به پزشک را منحصر به روز پزشک دانست گفت: بنا به گفته بقراط، در هـرسرزمینی هـنر و قــداسـت پزشکی ارج نهاده شود و گرامی داشته شود، در آن‌جا عشق به انسانیت موج خواهد زد.

وی افزود: متاسفانه پزشکان در مناطق محروم مورد بی مهری قرار می‌گیرند و یکی از دلایل کمبود پزشک در این مناطق ناعادلانه بودن تعرفه‌های پزشکی است. تعرفه پزشکی در کشور‌های دیگر و حتی کشور‌های فقیر اطراف ایران ده‌ها برابر ایران است.

انتهای پیام/ ۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها