مراسم بیل‌زنی خوسف در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت مراسم بیل زنی خوسف در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

به گزارش“پیام خاوران”هادی شاهوردی، امروز چهارشنبه ۱۹ مهر در جمع خبرنگاران گفت: بیل‌زنی تنها مراسم ماه محرم در استان است که در هیچ یک از شهرستان‌های دیگر به چشم نمی‌خورد. این مراسم فقط در شهر خوسف در ظهر عاشورا برپا می‌شود و در سال‌های اخیر توانسته است توجه گردشگران را به خود جلب کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: برای برپایی این مراسم در هر یک از دو هیأت خوسف دو دسته ۱۵ نفری که مجموعاً چهار دسته هستند؛ تشکیل می‌شود. هر یک از نفرات بیل به دست، دایره‌وار و به هم چسبیده بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌گیرند و در هنگام حرکت هر یک از نفرات به هوا پریده و تیغه بیلش را به بیل‌های دیگر می‌زند و همه با هم یک صدا می گویند (حیدر علی).

شاهوردی اظهار کرد: مراسم بیل‌زنی نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی اسد در صحرای کربلاست. طایفه بنی اسد پس از واقعه عاشورا با بیل و یا ابزار دیگری که در دست داشتند آن عزیزان را به خاک سپردند و مردم اعتقاد دارند بیل‌زنی در عصر عاشورا مایه برکت محصولات کشاورزی آنان در سال زراعی می‌شود. این مراسم با شماره ۵۰۸ در فهرست آثار ملی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

وی گفت: مراسم بیل زنی خوسف در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۳۶۹ به ثبت رسید و گواهینامه صادره و به استان ابلاغ شد که امکان ثبت این مراسم در سطح ملی نیز وجود دارد.

شاهوردی با بیان اینکه جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری یک فرصت عالی برای توسعه گردشگری و معرفی استان است، گفت: باید از این فرصت‌ها برای توسعه همه‌جانبه استان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید   آبرسانی به 100 روستای مرزی و محروم خراسان جنوبی تا دو سال آینده

منبع :ایسنا

انتهای پیام ۱۸۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها