تلاش ۲۵ ساله شرکت کویرتایربرای اعتلا و سربلندی ایران/ کویرتایر بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر خودروهای شاسی بلند در کشور

مدیرعامل کویرتایر با تأکید بر اینکه این مجموعه نمونه عملی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است از داخلی‌سازی و توجه به صادرات به عنوان رمز موفقیت نجات کشور یاد کرد.

به گزارش  « پیام خاوران »، سیدمحمدحسین زینلی به مناسبت بیست وپنجمین سالروز افتتاح کارخانه کویرتایر درجمع خبرنگاران اظهار داشت: ایده تاسیس کویرتایر برای زدودن محرومیت و ایجاد اشتغال در بیرجند توسط عالم شهرمان آیت‌الله ربانی برای اولین بار مطرح شد ایده‌ای که هیچ کسی تصورش را هم نمی‌کرد که زمانی به حقیقت تبدیل شود. کویرتایر با دست خالی و در اوج تنگ دستی و تنها با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان که توسط هیئت موسس تامین شد،کارش را شروع کرد و توانست به موفقیت برسد.

مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به آغاز مراحل ساخت کارخانه در سال ۷۰ و راه‌اندازی در ۱۹ مهر ماه ۱۳۷۷ گفت: از ۴۱ سیاست و کلید واژه اقتصاد مقاومتی که در وب سایت مقام معظم رهبری بارگزاری شده ۱۴ کلید واژه در کویرتایر وجود دارد که از مصادیق اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و به گفته ایشان تولید فناورانه راه نجات کشور است و اتصال دانش به فناوری حلقه گم شده صنعت کشور ماست.

 

کویرتایر بزرگ‌ترین تولید کننده تایر خودروهای شاسی بلند کشور

زینلی از رسیدن به استقلال اقتصادی به عنوان یکی از این سیاست‌ها نام برد و افزود: قبل از افتتاح طرح ۱۴ هزار تن در کویرتایر که شهریور ۱۴۰۲ رقم خورد سهم تولید تایر سواری کشور در کویرتایر ۱۹ درصد بوده که ظرفیت تولید تایر خودروهای شاسی بلند SUV و CUV به مرز ۶۳ درصد رسیده و ما همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر خودروهای شاسی بلند کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت کویرتایر ادامه داد: بر اساس برش سالنامه آماری کشور در سال ۹۸، ۲۳ درصد ارزش افزوده بخش صنعت استان متعلق به کویرتایر بوده که در حال حاضر به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

بیشتر بخوانید   اسناد توسعه‌ای خراسان جنوبی طی ماه‌های آینده رونمایی می‌شود

زینلی ارزش فروش محصولات تایر استان را در سال ۱۴۰۰ با یک حلقه چاه صنعتی معادل ۸۵ درصد کل ارزش فروش محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب اعلام کرد و گفت: ۶۷ درصد سهام کویرتایر متعلق به گروه سرمایه‌گذاری امید و ۳۳ درصد هم متعلق به ۳۱ هزار سهام دار خرد در بورس کشور است. کویرتایر تنها شرکت تایر ارزی کشور است که سهام آن در تابلوی اصلی بازار اول بورس ایران عرضه می‌شود که دلیل این موفقیت شایستگی و شفافیت صورت مالی و آمار و ایجاد اعتماد سازی در بین سهامداران است.

 

ایجاد ۶ هزار و ۹۵۱  نفر اشتغال مستقیم وغیرمستقیم

مدیرعامل شرکت کویرتایر میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم کویرتایر را ۶ هزار و ۹۵۱ نفر اعلام کرد که یک هزار و ۴۹۱ نفر اشتغال مستقیم و ۵ هزار و ۴۶۵ نفر اشتغال غیر مستقیم بوده است. بیش از ۳۰ درصد شاغلان مستقیم کارخانه تحصیلات دانشگاهی دارند و ۱۹ درصد ( ۲۷۵ نفر) وابسته به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران هستند.

زینلی با بیان اینکه تاکنون ۲۵ نوبت افزایش سرمایه داشته‌ایم گفت: کویرتایر قبل از شکل گیری شهرک صنعتی در بیرجند شکل گرفته و در چنین شرایطی مردم به ما اعتماد کرده و سرمایه‌های خُردشان را به ما سپردند.

وی ارزش دفتری دارایی خلق شده کویرتایر را از سال ۹۵ تاکنون ۵۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ارزش دفتری دارایی‌های شرکت کویرتایر از سال ۹۴ و ۹۵ جهش بیش از ۳۴ برابری داشته که نتیجه آن رشد تولید بوده و پروانه بهره‌برداری ما از ۲۶ هزار تن قبل از سال ۹۹ به ۴۵ هزار تن در حال حاضر رسیده است. تولید واقعی کویرتایر در سال ۹۷ از ۲۰ هزار تن، در سال ۱۴۰۲ به ۴۵ هزار تن رسیده که رشد ۱۲۴ درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید   پرواز ۲ شرکت ماهان و ایرتور در فرودگاه بیرجند لغو شد

مدیرعامل شرکت کویرتایر سرانه تولید کویرتایر را در سال ۹۷ به ازای هر نفر در سال ۱۴٫۶ تن اعلام کرد که به مرز ۳۰ تن در حال حاضر رسیده که رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

 

داخلی‌سازی و بومی‌سازی در کویرتایر

مدیرعامل کویرتایر با تأکید بر اینکه این مجموعه نمونه عملی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است از داخلی‌سازی و توجه به صادرات به عنوان رمز موفقیت نجات کشور یاد کرد و گفت: یکی دیگر از رکوردهای ملی و انحصاری کویرتایر داخلی‌سازی و بومی‌سازی تکنولوژی است که با کمک متخصصان و کارشناسان خود تکنولوژی تولید تایر را کاملا بومی سازی کرده است.

وی بیان کرد: برای اولین بار در ایران ما‌شین تایرسازی تک مرحله‌ای، دستگاه تولید بلت سیمی(استیلاستیک) و پرس‌های پخت  تایر توسط مهندسین کویر تایر طراحی و ساخته شده که با صرفه جویی ارزی همراه بوده است. الان ۳۳ تا پرس پخت از سال ۹۵ یک میلیون و ۳۲۸ هزار دلار صرفه جویی ارزی ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر به دانش بنیان شدن کویرتایر اشاره کرد و افزود: تایر سبز شدیم چون رینگ ۱۸ و …. تولید کردیم و در سال بعد تایر رینگ ۱۹ و در سال ۱۴۰۰ تایر رینگ ۲۰ به عنوان محصول برتر انتخاب شدند.

زینلی به مدیریت مصرف انرژی در کویرتایر اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۵ درصد در برق، ۳۳ درصد در گاز و ۵۴ درصد در آب زیر الگوی کشوری مصرف داشته‌ایم و مصرف انرژی کل ما پایین‌تر از معیار استاندارد کشوری است. کویر تایر در بین ۵۳۶ شرکت، واحد برتر مدیریت مصرف آب و رتبه برتر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را کسب کرده است.

بیشتر بخوانید   قوه قضاییه در کنار تولیدکنندگان و فعالان ‌حوزه تولید است/ کویرتایر افتخار استان وکشور

 

کویرتایر اولین دارنده مجوز شهرک صنعتی تخصصی صنایع لاستیک

مدیرعامل شرکت کویرتایر با بیان اینکه کویرتایر اولین و تنها دارنده مجوز تاسیس شهرک صنعتی تخصصی صنایع لاستیک کشور را داراست گفت: کویرتایر رتبه اول رضایتمندی را در بین شرکت‌های تولید تایر کشور داراست.

وی به انتخاب کویرتایر به عنوان کارفرمای سلامت محور در سال‌های مختلف اشاره کرد و گفت: بعد از بهره‌‍برداری از طرح تولید ۱۴ هزار تن بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر سواری کشور هستیم.

زینلی با بیان اینکه کویرتایر پیشتار در نوآوری تولید لاستیک کشور به شمار می‌رود، گفت: به شدت در رقابت هستیم و طرح بعدی ما ۸ هزار میلیاردی است که بزودی استارت می‌زنیم. عملیات اجرایی خط تولید ۵۰ هزار تن تایر TBR و OTR برای خودروهای معدنی، راهسازی، اتوبوسی و کامیونی بزودی اجرایی می‌شود که تحول شگرفی ایجاد خواهد کرد و استان را از جا خواهد کند.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها