جشنواره زرشک (۵)|اجرای ۲۵ برنامه در جشنواره زرشک امسال

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با اشاره به تدارک ۱۲ برنامه اصلی برای برگزاری جشنواره ملی زرشک گفت: علاوه براین برنامه های محوری، همین تعداد برنامه دیگر در قالب جشنواره زرشک امسال اجرا می شود.

به گزارش “پیام خاوران” غلام‌حسین حسینی ظهر امروز در نشست خبری جشنواره زرشک اظهار داشت: درحال حاضر ۳۱ واحد بسته‌بندی با ظرفیت ۱۱ هزار و ۵۴۰ تن، ۹ واحد فرآوری با ظرفیت ۵۳۲۰ تن در سال و ۸۰۰ بارگاه بهداشتی در استان فعال است.

وی افزود: سال گذشته جشنواره ملی زرشک به صورت متمرکز و مداوم به مدت یک هفته با استفاده از همه ظرفیت‌ها برگزار و ریل‌گذاری مناسبی برای این محصول در استان به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری شروع شد.

به گفته وی برگزاری جشنواره امسال با رویکرد مردمی‌سازی دولت،‌ واگذاری کار تولید به بخش خصوصی و میدان دادن به بخش تعاونی به اتاق تعاون سپرده شد.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی، حفظ هویت محصول زرشک را از اهداف مهم این جشنواره برشمرد و افزود: همچنین معرفی زرشک به ایران و جهان، ایجاد شور و نشاط به ویژه برای مردم استان، ایجاد انگیزه برای مسئولان، تثبیت زرشک، ایجاد ارزش افزوده با رویکرد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تشویق و ترغیب تولیدکنندگان، تقویت صنعت بسته‌بندی با تکنولوژی روز، استفاده از روش‌های نوین تولید زرشک، کمک و ایجاد ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی از دیگر اهداف است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای رتبه نخست تولید زرشک بی‌دانه جهان است، تصریح کرد: زرشک قدمت ۲۵۰ ساله در این استان دارد و با شرایط اقلینی و اکولوژی این ناحیه سازش یافته و خشکسالی‌های طولانی و پیاپی را تحمل می‌کند.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی با اشاره به این که ۹۸ درصد سطح زیر کشت محصول زرشک کشور مربوط به این استان است افزود: بیشترین سطح زیر کشت مرتبط با شهرستان‌های قاین، زیرکوه، سربیشه، بیرجند و درمیان و تعداد بهره‌برداران این محصول در استان ۳۸ هزار نفر است.

بیشتر بخوانید   راهیابی یوفوی خراسان جنوبی به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه

حسینی ادامه داد: زکریای رازی اولین کسی بود که خواص طبی زرشک را شناخته و در درمان تب، عطش و التهاب آب زرشک را تجویز کرده است.

به گفته وی در زمینه خواص دارویی از ریشه، ساقه ، برگ و میوه آن استفاده‌های فراوانی می‌شود.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی با اشاره به تدارک ۱۲ برنامه اصلی و در مجموع ۲۵ برنامه فرعی در ذیل این برنامه‌ها اصلی برای جشنواره ملی زرشک افزود: فردا رونمایی از پوستر جشنواره در ارگ کلاه فرنگی بیرجند و آیین رونمایی و بهره برداری از خط شستشوی زرشک برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه جشنواره ۳۰ مهر در قاین برگزار خواهد شد. برگزاری نمایشگاه عکس، نقاشی، کارگاه آموزشی اصول و مبانی صادرات زرشک، تشکیل میز توسعه صادرات زرشک، گردشگری مزرعه، جشنواره غذا و… از دیگر برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.

حسینی تاکید کرد: برای برگزاری جشنواره زرشک از صد درصد ظرفیت‌های استان استفاده خواهد شد.

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی یادآور شد: جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان» از ۲۹ مهر تا ۳ آبان در شهرستان‌های قاینات، بیرجند و سایر شهرستان‌ها و با حضور چهره‌های اقتصادی، سیاسی،کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها