جشنواره زرشک(۱۱)|افتتاح دومین جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی

دومین جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی صبح امروز در مراسمی با حضور مسئولان به منظور معرفی محصول استراژیک استان آغاز به‌کار کرد.

به گزارش “پیام خاوران” غلامحسین حسینی مدیر اجرایی جشنواره ملی زرشک و رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی زرشک که در شهرستان قاینات برگزار شد اظهار داشت: در جشنواره امسال بیشتر بر محتوا سازی و آموزش تأکید داشتیم و  برپایی میز صادرات پایدار زرشک را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد.

مدیر اجرایی جشنواره ملی زرشک و رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با بیان اینکه برای رونق بازار زرشک باید برنامه‌هایی در قالب جشنواره زرشک در استان‌های کشور داشته باشیم تا بیش از قبل بتوانیم نسبت به معرفی محصولات مزیت دار استان اقدام کنیم اظهار داشت: با توجه به تفاهم با صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستائیان بسته شده تمام زرشک کارانی که فاقد هر گونه بیمه هستند می‌توانند از هفته آینده به اتاق تعاون مراجعه و از مزایای این بیمه استفاده کنند.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با بیان اینکه ریل گذاری و سیاست گذاری بسیار خوبی در مورد جشنواره صورت گرفته است، گفت: با هدف تحقق شعار مردمی سازی اقتصاد برگزاری جشنواره ملی زرشک به بخش خصوصی واگذار شده است.

حسینی ادامه داد: از راهبردهای جشنواره معرفی زرشک به ایرانیان و جهانیان، حفظ نقش هویتی زرشک، انگیزه سازی برای بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری، تشویق دست اندرکاران برای استفاده از تکنولوژی در صنایع بسته بندی و …زرشک است.

وی با تأکید بر اینکه به بهانه جشنواره رونمایی از خط شست و شوی زرشک و دستگاه دان کن زرشک را داشتیم، افزود: اگر در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد بی شک بحث فرآوری زرشک تا اندازه زیادی رفع خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی زرشک ادامه داد: حضور در نمایشگاه‌های خارجی را برای معرفی محصول زرشک و سایر محصولات کشاورزی استان باید داشته باشیم چرا که منجر به انعقاد تفاهم نامه خوبی خواهد شد.

حسینی اظهار داشت: انتظار ما این نیست که برپایی جشنواره زرشک همه مشکلات زرشکاران را رفع کند بلکه می‌خواهیم نگاه‌ها را به این محصول مزیت دار خراسان جنوبی جلب کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه ۴۳ اتفاق مبارک در حوزه زرشک از سال گذشته رخ داده است، گفت: چاپ کتاب با محوریت محصول زرشک، برگزاری ۱۱۰ دوره آموزشی، راه‌اندازی مرکز ملی زرشک و زعفران، پیگیری ایجاد کلکسیون باغ زرشک، اختصاص زمین برای دو مجتمع زرشک، مبارزه دولتی با زنگ جارویی زرشک و… از جمله این اقدامات است.

بیشتر بخوانید   کویرتایر از پرداخت مالیات معاف می‌شود

مهدی جعفری با تأکید بر اینکه افتتاح واحدهای فناورانه در روستاها در زمینه محصول زرشک را طی یک سال گذشته صورت گرفت، ادامه داد: اولین زرشک جهان در منطقه افین کشت شده است که پیگیر ثبت جهانی آن نیز هستیم.

وی با بیان اینکه شناسنامه دار کردن باغات زرشک شامل ۱۸۳ هکتار را پیگیری کرده‌ایم، گفت: ۸۰۰ بارگاه زرشک در خراسان جنوبی داریم و ۴۳ درصد محصول زرشک خراسان جنوبی شامل ۹۷ هزار تن زرشک تر نیز خوشبختانه فرآوری و بسته بندی می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت زرشک در خراسان جنوبی بود که امسال به ۲۴ هزار هکتار رسیده است و سال گذشته هزار و ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه کشاورزی در خراسان جنوبی داشته‌ایم، در حال حاضر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرونده تسهیلاتی داریم.

وی با بیان اینکه طرح زنجیره ارزش افزوده زرشک برای اولین بار پیگیری شده است، افزود: برای این طرح چهار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که بسیار ارزشمند است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: از سال گذشته ۲ راهبرد به عنوان سیاستگذاری مرتبط با جشنواره زرشک دنبال کرده‌ایم.

جواد اشرفی گفت: یکی از راهبردها بحث تغییر نگاه در سطح استان و ملی به محصول زرشک است و باید بهره بردار و کشاورز نیز نگاه خود به زرشک را تغییر دهد چرا که ارزش و شان زرشک فراتر از این است.

وی افزود: دومین راهبرد بحث توجه کردن و معطوف کردن نگاه ها به سمت محصول زرشک است و این دو سیاست هنگامی که با هم توامان شود بلاشک همه مسائل و مشکلاتی که در دل این چند صد سال قدمت زرشک می گذرد دیده خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: شکل گیری و تغییر رفتار در کشاورزان سبب می‌شود که مدام تزریق کننده به بازار نباشد و حتما به دنبال تشکیل و راه اندازی بارگاه می‌رود و کشاورز هم در نگهداری و افزایش بهره وری محصول خود اقداماتی انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید   لباس‌های امروز متناسب با زیست چند هزار ساله تمدن این سرزمین نیست

وی با بیان اینکه از سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان به شکل خاص وارد حوزه زرشک شدند، گفت: در گذشته زیاد شرکت‌های دانش بنیان به سراغ محصول زرشک نمی‌رفتند اما اکنون نگاه ویژه‌ای دارند و وظیفه ما است که درد کشاورزان را درمان کنیم.

اشرفی بیان کرد: این آمادگی را داریم اگر کسی ایده در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی زرشک دارد را به چالش بکشانیم و زرشک یک گوهر معدنی بر روی زمین است که فرآوری و ارزش افزوده بسیاری می‌تواند داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به مدل حرکت و استراتژیک و نفوذ در بازارهای جهانی و صنایع تبدیلی نیاز داریم، افزود: هر کسی که در حوزه صنایع تبدیلی قابلیت دارد محصولی را به خانواده زرشک اضافه کند او را به چالش دعوت می‌کنیم.

اشرفی تاکید داشت: اصلا به دنبال خرید تضمینی زرشک نیستیم و خرید توافقی داریم که برای جلوگیری از ورود دلالان و پیشگیری از افت قیمت اجرا می کنیم و از کشاورزان درخواست داریم که به شان زرشک توجه کنند.

حجت‌الاسلام علی رحمانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی اظهار داشت: زراعت و کشاورزی نه تنها در سخنان و روایات اهل بیت (ع) مورد بیشترین تاکید قرار گرفته، بلکه بسیاری از پیامبران الهی، پیشوایان معصوم و اولیای صالح الهی، در عمل به این کار و حرفه پرداخته و به آن افتخار می‌کردند.

امام جمعه قاین گفت: آن بزرگان، کشاورزان را انسان‌هایی ارزشمند، دارای توکل، نیک کردار، دارای پاک‌ترین و حلال‌ترین شغل‌ها و سودمند به حال جامعه معرفی کرده و در عالم آخرت نیز دارای بهترین مقامات دانسته‌اند.

وی ادامه داد: جایگاه ارزشمند کشاورزی در فرهنگ غنی اسلام تا آنجا پیش رفته که ذات مقدس الهی در قرآن، خود را زارع و کشاورز معرفی کرده است.

امام جمعه قاین پیشنهاداتی برای افزایش عملکرد برگزاری  این جشنواره‌ها داد و گفت: احصای نظر کشاورزان، مسئله بیمه کشاورزان که مدت زمان بیمه فقط یک سال است و ضرهای سال‌های بعد محاسبه نمی‌شود در نظر گرفته شود.

رحمانی سرمایه در گردش را از دیگر پیشنهادات مطرح کرد و افزود: اگر برای یک سرمایه گذار سرمایه در گردش ضروری است برای کشاورز واجب است و خرید دولتی و استفاده از نظرات کشاورز و قیمت گذاری توسط آنها و هم چنین ارائه تسهیلات برای نگهداری باغ‌ها  لازم و الگوی کاشت این محصول است.

بیشتر بخوانید   ۸۲ درصد شهرها و روستاهای خراسان جنوبی تا پایان امسال از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند

به گفته وی یکی از مزایای این جشنواره  شناخت این محصول اما از معایب آن انتقال نهال به استان‌های دیگر است که باید برای آن هم فکری برداشته شود.

فرماندار قاینات نیز در این مراسم اظهار داشت: ارتقای کیفی و کمی زرشک، نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف و‌ ظرفیت‌سازی برای تولید و صادرات و ایجاد اشتغال در شهرستان از کارکردهای این جشنواره در شهرستان قاینات است.

وی افزود: برای نمایان شدن این کار‌کردهای جشنواره در اولین گام باید مدیران دستگاه‌های اجرایی، تجار و فعالان این حوزه معرفت و شناخت درستی نسبت به منطقه خراسان جنوبی و محصول زرشک داشته باشند.

محمد محمدی تاکید کرد: در گام بعدی باید زمینه برقراری تعامل محیط اجتماعی و اقتصادی را با مناطق دیگر برقرار کنیم و ترازها و شاخص‌ها را برای تحول و حرکت مشخص کنند تا کشاورزان خود را به آن برسانند.

فرماندار قاین، سطح زیرکشت زرشک در شهرستان قاینات را ۷ هزار و ۲۲۰ هکتار بیان کرد و افزود:  پیش بینی می‌شود ۳۷ تن زرشک تر برداشت شود.

به گفته وی  ۱۴ هزار و ۵۰۰ خانوار بهره بردار زرشک هستند و ۲ هزار نفر در بسته بندی فعال هستند و بیش از ۸۵ درصد زرشک تولیدی در بارگاه‌ها خشک می‌شود.

وی افزود: دو هزار و ۳۰۰ واحد بارگاه زرشک در شهرستان وجود دارد و ۶ واحد سردخانه و ۱۲ واحد فرآوری حوزه زرشک در شهرستان فعال است.

همزمان با آیین افتتاح جشنواره ملی زرشک در قائنات، نمایشگاه صنایع تکمیلی غذایی زرشک و زعفران در دانشگاه آزاد قاین افتتاح شد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان قاین به حضور ۴۵ غرفه صنایع تبدیلی تکمیلی غذایی بخش کشاورزی حوزه زرشک و زعفران در نمایشگاه جانبی این مراسم اشاره کرد.

عباس‌زاده از برپایی این نمایشگاه به مدت دو روز خبر داد و افزود: شرکت‌های فعال صادراتی، ۱۰ شرکت دانش‌بنیان و فعالان ۲۵ واحد صنایع دستی و ۱۰ غرفه از محصولات خاص زرشک شهرستان در این نمایشگاه حضور دارند.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها