لباس‌های امروز متناسب با زیست چند هزار ساله تمدن این سرزمین نیست

دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه مد و لباس کشور گفت: نیازمند به روز شدن انتقال فرهنگ در حوزه حجاب هستیم. لباس‌های امروز متناسب با زیست چند هزار ساله تمدن این سرزمین نیست.

به گزارش “پیام خاوران“، سیدمجید امامی شب گذشته در نشستی با فعالان مد و لباس خراسان جنوبی اظهار داشت: برای بهره وری اقتصادی از لباس در راستای ایجاد اشتغال و مزیت فرهنگی استانی باید به کار جمعی و گروهی توجه کنیم. کارگروه مد و لباس فرصتی برای مردم و متولیان فرهنگ است تا در کنار هم به موضوعات لباس فکر کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه مد و لباس کشور بیان کرد: در سال‌های اخیر در حوزه مانتو کمتر شاهد نوآوری بوده‌ایم، و لباس اجتماعی مردان نیز چندان هویتی ندارد و متناسب با زیست چند هزار ساله تمدن این سرزمین نیست.

امامی گفت: نیازمند به روز شدن انتقال فرهنگ در حوزه حجاب هستیم. هویت، ظرفیت‌ها و درک از تاریخ و لباس سنتی باید افزایش یابد تا در کنار نوآوری به سادگی لباس سنتی کنار گذاشته نشود.

 ترویج فرهنگ جنسی یکی از دلایل مهم شدن نوع لباس در جامعه است
 

مسئول کارگروه مد و لباس کشور بیان کرد: ترویج فرهنگ جنسی یکی از دلایل مهم شدن نوع لباس در جامعه است و دیگر مظاهر فرهنگی جامعه هم در خطر است و باید به آن توجه جدی شود.

 وی گفت: طراحی لباس اقوام باید به عنوان اهداف فرهنگی استان کاربردی شود و کارگروه مد و لباس باید فعالیت بیشتری داشته باشد. جشنواره دوازدهم مد و لباس اسفندماه در تهران برگزار می‌شود و توسعه نمایشگاه‌های استانی نیز در این جشنواره الزامی است.

امامی با تاکید بر اینکه توسعه پژوهش‌های حوزه لباس سنتی از الزامات است و به طور جدی به آن پرداخته می‌شود ادامه داد: لباس اجتماعی بانوان از نیازهای مهم کشور است و باید جذابیت برای دختر امروزی را داشته باشد.

بیشتر بخوانید   زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا وظیفه است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به بازدیدی که از بافت سنتی شهر بیرجند داشته گفت: بافت سنتی کم نظیر در بیرجند باعث افتخار بوده و باید بیشتر در کشور معرفی شود.

 صدور کد بین‌المللی آموزش لباس سنتی خراسان جنوبی به‌زودی
 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: کد بین‌المللی آموزش لباس سنتی خراسان جنوبی به‌زودی صادر می‌شود و قابل تدریس در استان و کشور خواهد بود.

حسن کامرانی‌فرد افزود: بعد از صدور کد بین‌المللی لباس‌های سنتی خراسان جنوبی، این سرفصل در ۱۲۰ ساعت به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.

وی یادآور شد: آموزش لباس سنتی خراسان جنوبی از مرحله الگوکشی تا دوخت در آموزشگاه‌های تخصصی با گواهینامه کد بین‌المللی ارایه خواهد شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: اکنون بیش از ۳۲۰ آموزشگاه آزاد تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در خراسان جنوبی فعالیت دارند که ۳۰ آموزشگاه تخصصی پوشاک هستند.

وی بیان کرد: آمادگی داریم در رویدادهای فرهنگی به بخش خصوصی از لحاظ مکان، تجهیزات و مربیان توانمند کمک کنیم تا تولیدات خود را به نمایش بگذارند. 

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: در بحث سوزن دوزی لباس سنتی نیز در حال رایزنی هستیم تا استاندارد آموزش آن تدوین شود.

 جشنواره مد و لباس با عنوان “چارقد” در خراسان جنوبی برگزار می‌شود
 

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز از برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای مد و لباس اسلامی ایرانی “چارقد” خبر داد و گفت: زمان برگزاری این جشنواره که از برنامه‌های مهم این نهاد با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی است، متعاقباً اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید   هشدار پلیس راه به رانندگان/ یخ زدگی و لغزندگی برخی از محورهای خراسان جنوبی

وی افزود: این جشنواره با هدف ترویج و تعمیق الگوهای عفاف و حجاب در سطح جامعه و ارتقای فرهنگ مصرف کالای ایرانی و ترویج نقش‌های ایرانی اسلامی متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه برنامه ریزی شده است.

 تولیدات فاخر خراسان جنوبی در حوزه مد و لباس
 

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز با اشاره به تولیدات فاخر در حوزه مد و لباس در استان، اظهار کرد: امیدواریم خروجی جلسه به رهاورد مناسبی در حوزه مد و لباس و آنچه ریشه در هویت خراسان جنوبی است برسیم.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از هنر هنرمندان این حوزه در نمایشگاه‌ها افزود: امسال نیز هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه تهران حضور فعالی داشتند که امیدواریم این حضور مستمر باشد.

 ابلاغ ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای مشاغل خانگی استان  

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: رشته‌های مشاغل خانگی برای دریافت تسهیلات ابلاغ شده به استان معرفی می‌شوند و هیچ سقفی نیز برای این موضوع تعیین نشده است.

الیاس جویبان با اشاره به ابلاغ ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای مشاغل خانگی در سال جاری ادامه داد: طراحان مد و لباس در قالب مشاغل خانگی می‌توانند از این تسهیلات بهره ببرند.

وی گفت: این تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها