۶۰۰ هزار متر مکعب روان‌آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره شد

بارش‌های اخیر در خراسان جنوبی منجر به جاری شدن رودخانه‌های فصلی و ذخیره‌سازی ۶۰۰ هزار متر مکعب روان‌آب در سدهای این استان شد.

به گزارش پیام خاوران براساس آماری که شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ارائه کرد، در پی بارندگی‌های اخیر به میزان ۴۰۰ هزار متر مکعب سیلاب به سد سیاهو و ۲۰۰ هزار متر مکعب سیلاب به سد حاجی‌آباد وارد و ذخیره‌سازی شده است.

سد سیاهو شهرستان سربیشه و سد حاجی‌آباد شهرستان زیرکوه به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها خشک شده بودند که با بارندگی اخیر جان دوباره گرفتند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم اعلام کرد که در پی بارندگی‌های اخیر در شهرستان زیرکوه ۲۰۰ هزار متر مکعب روان‌آب مدیریت و ذخیره‌سازی شده است.

محسن یوسفی با اشاره به وجود چهار سازه در این محدوده گفت: با توجه به آبگیری این سازه‌ها در بالادست زمین‌های کشاورزی اکنون کشاورزان این مناطق در حال بهره‌برداری از روان‌آب‌های مدیریت شده پشت سازه‌ها هستند.

فعالیت سامانه بارشی از روز یکشنبه چهاردهم آبان در خراسان جنوبی به ویژه شهرستان‌های زیرکوه، سربیشه، درمیان و بیرجند افزایش یافت که جاری شدن روان‌آب و سیلاب را در پی داشت.

بارش‌های پاییز و زمستان در این استان نرمال و فراتر از نرمال پیش بینی شده است.

خراسان جنوبی هشت سد مخزنی با ظرفیت ذخیره ۷۵.۷ میلیون متر مکعب آب دارد که به دلیل کاهش بارندگی‌ و خشکسالی متوالی در سال‌های اخیر حدود ۹۰ درصد ظرفیت سدهای استان خالی بوده است.

با توجه به پیش‌ بینی بارندگی‌های نرمال در فصل پاییز، چشم امید مردم به بارش‌های پیش رو است تا منابع آبی جان تازه‌ای بگیرند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   برگزاری نمایشگاه آسیب های اجتماعی در آیینه مطبوعات در خراسان جنوبی

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها