شیوع دیابت در خراسان جنوبی ۵.۶ درصد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۲۴ هزار و ۷۲ بیمار دیابتی در خراسان جنوبی از جمعیت هدف بالای ۳۰ سال شناسایی شده و شیوع این بیماری در استان ۵.۶ درصد است.

به گزارش “پیام خاوران“، مجید شایسته به مناسبت روز جهانی و هفته ملی دیابت (۲۰ تا ۲۶ آبان) اظهار داشت: بیشترین شیوع دیابت در سطح استان مربوط به شهرستان بشرویه با ۷.۴۸ درصد و کمترین شیوع مربوط به شهرستان سربیشه است.

وی گفت: با توجه به حد انتظار کشوری که ۸.۵ درصد است، ۶۶ درصد بیماران در استان شناسایی شده‌اند و بیماریابی دیابت در سطح مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی تا رسیدن به حد انتظار ادامه دارد.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی عنوان کرد: شاخص مراقبت این بیماران توسط پزشک و غیر پزشک ۵۰ درصد است و نیمی از بیماران مراقبت شده توسط پزشک براساس گزارش‌های آماری مراقبت موثر را در سطح مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: براساس آمار ۱۸ تا ۲۵ درصد افراد هر جامعه در مرحله پیش دیابت هستند به این معنا که یک قدم تا دیابت فاصله دارند و این شاخص در خراسان جنوبی ۱۲ درصد است.

بیش از ۹۰ درصد افراد دیابت نوع ۲ دارند

شایسته با اشاره به اینکه از هر ۱۰ بزرگسال در سراسر جهان یک نفر دیابت دارد گفت: بیش از ۹۰ درصد افراد دیابت نوع ۲ دارند و تقریبا نیمی از آنها هنوز تشخیص داده نشده‌اند.

وی یادآور شد: در بسیاری از موارد، دیابت نوع ۲ و عوارض آن را می‌توان با اتخاذ و حفظ عادات سالم به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد زیرا هنگامی که دیابت به موقع تشخیص داده و درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی افراد شود.

بیشتر بخوانید   شناسایی ۷ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در کشور ما حداقل ۱۴.۱۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می‌برند که تعداد آنها بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود همچنین حداقل ۷۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاه هستند.

لزوم حمایت همه جانبه از کمپین روز جهانی دیابت

وی با اشاره به برگزاری کمپین روز جهانی دیابت افزود: با توجه به شیوع ۵.۶ درصدی دیابت در استان خراسان جنوبی، حمایت ذینفعان و کمک سایر سازمان‌ها در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این کمپین مورد انتظار است و در عملی کردن سیاست‌های پیشگیری و کنترل بیماری دیابت موثر خواهد بود.

شایسته اظهار داشت: موضوع روز جهانی دیابت در سال‌های میلادی ۲۰۲۳-۲۰۲۱ دسترسی به مراقبت از دیابت بوده و تمرکز این کمپین در سال جاری بر به تاخیر انداختن یا پیشگیری از دیابت نوع ۲ و عوارض مرتبط با دیابت با شعار “دیابت، شناخت خطرات، اقدام موثر” است.

عوامل خطر دیابت چیست؟

وی با اشاره به عوامل خطر دیابت گفت: سابقه خانوادگی دیابت، اضافه وزن، رژیم غذایی ناسالم، نداشتن تحرک بدنی، افزایش سن، فشار خون بالا، قومیت، اختلال تحمل گلوکز (IGT) و اختلال قند ناشتا، سابقه دیابت بارداری و تغذیه نامناسب در دوران بارداری از جمله این عوامل است.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی اضافه کرد: از همین رو افراد دارای بیماری دیابت نیازمند اصلاح شیوه زندگی، انجام مستمر و منظم مراقبت‌های دوره‌ای این بیماری با خود پایشی، مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و رعایت دستورالعمل‌های دارویی و مراقبت‌های بالینی هستند.

شایسته گفت: مصرف کمتر غذاهای آماده و فرآوری شده از جمله کنسرو، سوسیس و کالباس، کنترل وزن، فعالیت بدنی منظم، کاهش مصرف دخانیات، مصرف نکردن الکل و مدیریت استرس، داشتن استراحت و خواب کافی و در مجموع اصلاح شیوه زندگی در کنترل و مدیریت این بیماری توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید   مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای استان خراسان جنوبی منصوب شد

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها