موافقت اولیه با ایجاد ۲ شهر جدید در شهرستان بیرجند

فرماندار بیرجند گفت: موافقت اولیه برای ایجاد ۲ شهر جدید در این شهرستان اخذ شده اما ابلاغ نهایی آن مستلزم تایید شورای عالی شهرسازی و معماری است.

به گزارش پیام خاوران“، علی فاضلی فرد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع ارتقای روستاها (شهرک‌های اقماری) “امیرآباد” و “حاجی آباد” به شهر از دیرباز مطرح بوده و در بازه‌ای از زمان پیشنهاد شده بود که ادغام تا در قالب شهر جدید معرفی شوند و مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور در سفر اخیر به استان با تشکیل ۲ شهر جدید موافقت کرد.

وی گفت: با این وجود نیازمند اصلاح حریم شهر بیرجند هستیم چون در برخی نقاط تداخل وجود داشت و مسائل در کمیته‌های تخصصی مطرح شد تا اینکه به تایید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسید و اکنون طرح برای شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده است.

فرماندار بیرجند یادآور شد: تاخیری که در تایید شورای عالی شهرسازی و معماری با آن مواجه شدیم به خاطر اولویت مسائل نهضت ملی مسکن بوده که مقرر شد نامه جدیدی از سوی مدیرکل راه و شهرسازی استان با امضای استاندار تنظیم و ارسال شود تا تسریع صورت گیرد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم اعلام ۲ شهر مجزا برای حاجی آباد و امیرآباد به دهه فجر امسال برسد و بخشی از کارها نیز مربوط به تعهدات مردم و دهیاران این روستاها بوده که تقریبا انجام شده است.

فاضلی فرد با بیان اینکه در حال حاضر حاجی آباد ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر و امیرآباد ۱۱ هزار نفر جمعیت دارد اظهار داشت: بعد از شهر شدن این مناطق به لحاظ گسترده‌تر بودن حیطه اختیارات شهرداری روند خدمات‌رسانی به مردم بهتر خواهد بود.

وی ادامه داد: ارتقا به شهر موجب الحاق بسیاری از نقاط به طرح تفصیلی می‌شود که در ایجاد ارزش افزوده تاثیر دارد همچنین از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید   سبد ۳هزار دزی واکسن برکت به استان خراسان جنوبی رسید

فرماندار بیرجند گفت: دستگرد و چهکند هم به عنوان ۲ نقطه جمعیتی واجد شرایط گزینه شهر جدید و مستقل هستند که در حال پیگیری برای موافقت دفتر تقسیمات کشوری هستیم.

وی افزود: در محدوده شمال شرق بیرجند به لحاظ اینکه یک شهرستان تک بخشی (بخش مرکزی) هستیم و ۶۰ هزار نفر جمعیت روستایی در این بخش جای گرفته‌اند تلاش شده که بخشی را به صورت تلفیقی به عنوان یک شهرستان جدید ایجاد کنیم.

فاضلی فرد با اشاره به لزوم ایجاد بخش‌های جدید در شهرستان بیرجند گفت: در غرب و شرق شهرستان به لحاظ اینکه از جمعیت حداقل ۱۰ هزار نفر برخوردار است ظرفیت ایجاد بخش جدید وجود دارد و طرح آن آماده ارسال به وزارت کشور است تا بعد از موافقت شاهد ایجاد ۲ بخش جدید در شهرستان بیرجند باشیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ هزار نفر جمعیت شهری و ۶۰ هزار نفر جمعیت روستایی شهرستان بیرجند است که یک سوم جمعیت استان را شامل می‌شود.

فرماندار بیرجند گفت: “مهرشهر ” هم چند سال قبل به شهر بیرجند الحاق شد و مهمترین مشکل این منطقه مسیر دسترسی است که طرح ایجاد تقاطع غیر همسطح برای ورودی دوم مهرشهر در شورای ترافیک استان مصوب شده و به زودی با کمک استانداری و شهرداری عملیاتی خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها