متوسط درآمد یک خانوار شهری خراسان جنوبی چقدر است؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری استان در سال گذشته یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون و ۳ هزار ریال اعلام شده که این رقم در کشور یک میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۶۴۱ هزار ریال است.

به گزارش “پیام خاوران” حمید جهانشاهی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی سال ۱۴۰۱ استان خراسان جنوبی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان منتشر شد. چکیده این طرح آماری که در ۱۶ بخش و ۳۶ صفحه تهیه و منتشر شده، به مقایسه اجمالی استان خراسان جنوبی با کشور و استان‌های همجوار پرداخته است.

وی افزود: مقایسه رتبه استان از نظر هزینه و درآمدهای سالانه خانوارهای شهری و روستایی به صورت آماری، مقایسه این آمار با وضعیت کشور، استان‌های همجوار، همچنین بررسی آماری تعداد و درصد خانواده‌های شهری و روستایی در دهک‌های هزینه‌ای و درآمدی و ضریب جینی ازجمله مهم‌ترین بخش‌‌های این گزارش است. متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری استان در سال گذشته یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون و ۳ هزار ریال اعلام شده که این رقم در کشور برابر با یک میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۶۴۱ هزار ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی نیز در خراسان جنوبی۶۱۳ میلیون و ۴۳۸ هزارریال بوده که این عدد در کشور۹۸۶ میلیون و ۳۸۳ هزارریال است. درآمد خانوار، وجوه و ارزش ریالی کالاها و خدماتی است که در برابر کار انجام شده یا سرمایه به‌کار افتاده و یا از طریق منابع دیگر (حقوق بازنشستگی، درامد حاصل از دارایی‌ها، دریافت‌های انتقالی و نظایر آن) به مجموع اعضای خانوار تعلق می‌گیرد.

جهانشاهی گفت: متوسط هزینه­‌های خوراکی و غیرخوراکی سالانه یک خانوار شهری در استان یک میلیارد و ۵۱ میلیون و ۶۱۲ هزارریال و این رقم در کشور یک میلیارد و ۳۷۱ میلیون و ۴۶۰هزارریال است. متوسط هزینه­‌های خوراکی و غیرخوراکی سالانه یک خانوار روستایی در استان نیز ۵۲۳ میلیون و ۶۵۸ هزارریال و این عدد در کشور ۷۸۸ میلیون و ۵۹۴ هزارریال است. محاسبه هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی خراسان جنوبی با استفاده از نتایج طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی خانوار انجام شده است.

بیشتر بخوانید   توزیع رایگان ۵ هزار ماسک رایگان در خراسان جنوبی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه جمعیت استان در سال ۱۴۰۱ برابر با ۸۲۷ هزار نفر برآورد شده است، افزود: از این تعداد  ۵۱۷ هزار نفر در نقاط شهری و  ۳۱۰ هزار نفر در نقاط روستایی ساکن هستند. ضریب جینی خانوارهای شهری کشور درسال ۱۴۰۱ برابر سی و شش صدم درصد است و این عدد در خراسان جنوبی سی و پنج صدم درصد است. ضریب جینی خانوارهای روستایی استان نیز سی و پنج صدم درصد است و این رقم در متوسط کشوری سی و شش صدم درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: ضریب جینی نشان‌دهنده وضعیت نابرابری درآمد می باشد و عددی بین صفر و یک است که صفر به معنای توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت در جامعه و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع ثروت و یا درآمد در کشور است.

وی سهم اشتغال خراسان جنوبی را در سال ۱۴۰۱ در سه بخش کشاورزی با ۱۹٫۶ درصد، صنعت با ۳۳٫۳ درصد و خدمات  ۴۷٫۱ درصد عنوان کرد و گفت: نتیجه طرح‌های آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی استان هرساله توسط معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهیه می‌شود.

این گزارش مبتنی بر دریافت داده‌های آماری مستند است و نتایج تحلیلی به دست آمده مورد استفاده مدیران و برنامه‌ریزان، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، پژوهشگران، نخبگان دانشگاهی، رسانه‌ها و همچنین علاقه‌مندان به مباحث آماری در استان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ ۲۵۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها