۲ منطقه به مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی اضافه شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۲ منطقه استند در نهبندان و پلنگ آباد مشترک میان بشرویه و طبس ارتقای سطح پیدا کرده و جزو مناطق حفاظت شده قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اسدالله حاتمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۳.۳ درصد خاک خراسان جنوبی معادل ۲ میلیون و ۶ هزار و ۲۱۳ هکتار در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست مدیریت می‌شود لذا اکنون ۹ منطقه حفاظت شده و سه پناهگاه حیات وحش در استان داریم.

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۶۷ میلیارد ریال به محیط زیست خراسان جنوبی اختصاص یافته که برای اجرای برنامه عمل حفاظت گونه‌های جانوری در معرض خطر و تهدید، انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترلی خشکسالی و تغییر اقلیم از قبیل آبرسانی و تغذیه وحوش، بانک ژن گونه های جانوری، پایش مناطق تحت مدیریت، اجرای برنامه سرشماری سالانه حیات وحش، تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در تالاب کجی نمکزار نهبندان، ایجاد مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش در منطقه حفاظت شده باقران هزینه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به تنوع گیاهی و جانوری استان یادآور شد: تاکنون ۲۳۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه پستاندار، ۵۰ گونه خزنده، سه گونه دو زیست و بیش از هزار گونه گیاهی در استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به دستگیری ۴۹۱ نفر متخلف شکار و صید طی ۲ سال گذشته اضافه کرد: کشف و ضبط ۶۸۰ مورد لاشه پرندگان و پستانداران از متخلفان شکار و صید، ۷۲ قبضه سلاح غیر مجاز و ۲۴۹ قبضه سلاح مجاز که استفاده غیر مجاز از آنها شده از اقدامات یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی است.

حاتمی گفت: همچنین تلاش شده در ۲ سال گذشته با راه اندازی مجدد شبکه بی‌سیم و پهپاد، ضریب حفاظتی مناطق را افزایش دهیم اگرچه خرید موتورسیکلت، استخدام محیط بان، پایش هوشمند مناطق و اجرای طرح آموزشی یک ساعت با محیط بان در سطح استان از عملکردهای قابل ذکر این حوزه به شمار می رود.

بیشتر بخوانید   برنامه جامع تالاب کجی نمکزار نهبندان تدوین شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبارات تملک دارایی استانی ابلاغی در سال ۱۴۰۲ رشد ۹۰ درصدی داشته است گفت: همچنین بعد از ۱۴ سال چهار هزار میلیارد ریال اعتبارات تملک دارایی از محل سفر دور دوم رئیس جمهور به محیط زیست خراسان جنوبی اختصاص یافت.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها