جمع‌آوری ۹۳ میلیون متر مکعب رواناب در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی گفت: در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ، ۸ مورد سیلاب در شهرستان‌های استان رخ داد که در اثر آن ۹۳ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی جمع آوری شد.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا نصرآبادی با بیان اینکه سالانه حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب رواناب در اثر بارندگیها در خراسان جنوبی ایجاد می شود گفت: یک میلیون و ۹۰۰ هکتار از مساحت ۱۵ میلیون هکتاری استان را حوزه‌های آبخیز مرزی به سمت کشور افغانستان تشکیل می‌دهد که حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب رواناب‌های حاصل از بارندگی‌ها و جریان‌های سیلابی در این حوزه‌ها، پس از به جا گذاشتن خسارت های فراوان در مناطق مرزی استان به سمت کشور افغانستان سرازیر می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ، ۸ مورد سیلاب در شهرستان‌های استان رخ داد که در اثر آن ۹۳ میلیون متر مکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی جمع آوری شد افزود: ۵۱ میلیون مترمکعب از این مقدار رواناب در سازه‌های شهرستان‌های مرزی استان شامل زیرکوه، سربیشه، درمیان، نهبندان و بخش‌هایی از شهرستان‌های قائنات و زیرکوه جمع آوری شد.

وی تعداد سازه‌های شهرستان‌های مرزی استان را ۲۹۱ سازه با ظرفیت آبگیری ۴۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت:  اعتبار مورد نیاز برای اجرا و مطالعه این محدوده حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در فروردین و اردیبهشت امسال در شهرستان‌های مرزی از ۲۵ تا ۷۳ میلیمتر بارندگی در بازه زمانی ۲ روزه توسط ایستگاه‌های باران سنجی هواشناسی ثبت شد گفت: تنها ۷ درصد رواناب‌های حاصل از این مقدار بارندگی، مدیریت و جمع آوری شد که این موضوع ضرورت توجه بیشتر به راهکار‌ها و اقدامات مدیریتی کنترل سیل و خشکسالی را دو چندان می‌کند.

بیشتر بخوانید   قوانین بازدارنده و نظارت بر تولید باید به فضای سوداگری منتقل شود

نصرآبادی افزود: براساس نظامنامه مدیریت سیلاب وزارت نیرو، حدود ۲۰ دستگاه متولی در حوزه مدیریت رواناب ها بر اساس تفکیک وظایف سازمانی مشخص شده اند که هر کدام در قبل، حین و بعد سیلاب باید نقش آفرینی و به وظایف خود عمل کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی دو هزار و ۳۳۵ سازه با حجم مخزن بیش از ۸۵ میلیون متر مکعب دارد.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها