بررسی مشکلات بخش تعاون خراسان جنوبی با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان

مشکلات بخش تعاون استان خراسان جنوبی با حضور نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان و همچنین تعدادی از فعالان این بخش بررسی و پیگیری شد.

به گزارش “پیام خاوران” غلامرضا اشرفی در جلسه بررسی مشکلات بخش تعاون استان که با حضور سیدحسن هاشمی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از فعالان این بخش برگزار شد اظهارداشت: یک هزار و 726 تعاونی فعال در خراسان جنوبی وجود دارد که از طریق آنها 13 هزار و 800 فرصت شغلی تاکنون در استان ایجاد شده است.

به گفته وی با همکاری اتاق تعاون و اتحادیه‌های مربوط در یک سال گذشته 53 تعاونی متناسب با نیازهای روز در خراسان جنوبی تشکیل شده که منجر به ایجاد دو هزار و 150 فرصت شغلی شده است.

23 میلیون دلار صادرات بخش تعاون

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه در یک سال گذشته 23 میلیون دلار صادرات بخش تعاون استان بوده است ادامه داد: این کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برای توانمندسازی بخش تعاون استان یک هزار و 948 ساعت نفر در دوره‌های آموزشی مورد نظر شرکت کردند. همچنین فعالان بخش تعاون در 24 نمایشگاه داخل و خارج از استان نیز حضور پیدا کردند.

انجام 533 مورد نظارت بر کار بخش تعاون خراسان جنوبی

اشرفی تصریح کرد: در یک سال گذشته 533 مورد نظارت بر کار بخش تعاون استان انجام شد که بر این اساس خراسان جنوبی از جمله استان‌های برتر کشور است که کمترین میزان انحراف را داشته است.

به گفته وی در بعد قانون گذاری نیاز به اصلاح ماده 33 قانون مالیات‌های مستقیم به نفع مرزنشینان است و با هدف ایجاد رقابت بین تعاونی‌های مصرف با فروشگاه‌های بزرگ، اخذ مالیات بر ارزش افزوده  از آنها باید حذف شود.

تنها در دولت سیزدهم سرمایه بانک توسعه تعاون افزایش یافت

مدیر عامل بانک توسعه تعاون خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: این بانک تنها بانک دولتی بخش تعاون کشور است که با توجه به اقبال دولت و مجلس ماموریت‌های بسیاری برای ورود آن به طرح‌های ملی تعریف شده است.

بیشتر بخوانید   بزرگترین واحد تولیدی فلورین اسید گرید خاورمیانه در نهبندان کلنگ‌زنی شد

علیرضا مولایی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال پایدار روستایی، مشاغل خانکی، پرداخت تسهیلات تکلیفی و…از جمله طرح‌های در این زمینه است، افزود: هر چند مقرر شده سرمایه این بانک هر سال افزایش یابد اما در بودجه‌های سنواتی جز در دولت سیزدهم  اقدامی در این زمینه نشده است.

سرمایه کم بانک تعاون

وی تاکید کرد: با توجه به تکالیف بخش تعاون ، سرمایه این بانک کم است و دولت و مجلس باید برنامه ویژه‌ای برای تعاونی‌ها پیش‌بینی کنند.

مدیر عامل بانک توسعه تعاون خراسان جنوبی یکی از مشکلات موجود در این بخش را یکسان بودن نرخ تسهیلات این بانک با دیگر بانک‌ها اعلام کرد و گفت: برای حل این مشکل  یارانه‌ای برای بخش تعاون باید در نظر گرفته شود.

هر سال 20 هزار تعاونی در کشور منحل می‌شوند

رئیس اتاق تعاون استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حدود 100 هزار تعاونی در کشور وجود دارد و در قانون 25 درصد سهم اقتصاد برای بخش تعاون در نظر گرفته شده است گفت: در بهترین حالت سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور 6 درصد بوده و این در حالی است که هر سال 20 هزار تعاونی در کشور منحل می‌شوند.

غلامحسین حسینی با ارائه توضیحی در زمینه وضعیت فعلی بخش تعاون در کشور خاطرنشان کرد: به لحاظ توان مدیریتی، بهترین مدیران در بخش تعاون هستند.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات این حوزه جنبه ساختاری دارد، افزود: در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی نمی‌توان بخش تعاون را با قانون مصوب سال‌های گذشته اداره کرد و ضرورت دارد که یک سری از ساختارهای موجود در این زمینه اصلاح شود.

به گفته وی آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های بخش تعاون طوری نوشته شده که دست فعالان بخش تعاون بسته شده و با وجود اینکه 20 هزار واحد مسکونی طرح مهر توسط بخش تعاون ساخته شده و 20 درصد اراضی ملی باید برای احداث بنا به اتاق‌های تعاون واگذار شود، در نهضت ملی مسکن دست بخش تعاون برای ساخت واحدهای مسکونی بسته شده است.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی: گسترش فرهنگ تعاون سبب نوآوری می‌شود

از ظرفیت نمایندگان برای حل مشکلات بخش تعاون استفاده شود

رئیس اتاق تعاون استان خراسان جنوبی گفت: در سند توسعه بخش تعاون برای بعضی از دستگاه‌ها تکالیفی مشخص شده که در استان پیگیری‌هایی تاکنون در این مورد انجام داده‌ایم.

حسینی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت نمایندگان استان برای حل مشکلات بخش تعاون استفاده شود اما در چهار سال گذشته نتوانستیم تعامل خوبی با هدف رفع مشکلات موجود در بخش تعاون با نماینده برقرار کنیم افزود: در سال مشارکت مردم در اقتصاد باید از ظرفیت‌های اصل 44 برای واگذاری بنگاه‌های دارای شرایط لازم به بخش تعاون استفاده شود.

وی با تاکید بر ضرورت ترک تشریفات برای انجام این کار افزود: باید از روند طولانی انجام این کار با واگذاری آن به استان‌ها جلوگیری شود.

رئیس اتاق تعاون استان خراسان جنوبی خواستار حضور نمایندگان خراسان جنوبی در فراکسیون تعاون مجلس و همچنین دیدار با رئیس اتاق تعاون کشور شد.

در ادامه جلسه هر یک از حاضران به بیان نظریات خود مانند همراه نبودن بانک‌ها با توسعه استان، داشتن کارت مرزنشینی تنها امتیاز مرزنشینی، واریز شدن تنها یک ماه عواید فروش سوخت به حساب مرزنشینان استان، وجود قوانین و آئین نامه‌های ضد و نقیض، ضرورت نظارت نمایندگان بر اجرای قانون و انتصابات، تفسیر به رای قوانین در استان، ضرورت تشکیل اتاق فکر توسط نماینده مردم، حضور نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در تشکل‌های صنفی و کارگری، وجود موانع در برابر بلندمرتبه سازی در بیرجند، اقدام برای حل مشکلات تعاونی‌های مصرف پرداختند.

همچنین کم توجهی به 70 هزار مرزنشین خراسان جنوبی، تعهد ارزی و مشکلات مرزنشینان، درخواست افزایش شعاع مرزی تا 100 کیلومتر، معافیت عشایر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و معاف نبودن مرزنشینان، ضرورت ارائه خدمات در مرز توسط تعاونی مرزنشینان، انتخاب مدیران اقتصادی با مشورت با  فعالان اقتصادی استان، وجود عدم باور بعضی از مسئولان به بخش تعاون و اجرا نشدن قوانین موجود از دیگر مسایلی بود که فعالان بخش تعاون استان با رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در میان گذاشتند.

بیشتر بخوانید   توسعه استانی ناوگان خدمات خودرو در محل گروه سایپا

نقش کم رنگ تعاونی‌ها در اقتصاد

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: در حال حاصر نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور کم رنگ شده که بخشی از این مشکل به دلیل مغایرت بخشنامه‌ها با قوانین موجود است.

سیدحسن هاشمی با اشاره به اینکه برای ایجاد و تقویت فراکسیون تعاون اقدام خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: به مشکلات فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی هم توجه خاصی خواهد شد و مسایل مربوط به آموزش عالی را هم از طریق کمیسیون مربوط پیگیری خواهیم کرد.

به گفته وی برای پیگیری مسایل مربوط به حوزه‌های مختلف، کمیته‌های تشکیل شده که یکی از آنها کمیته اقتصادی است.

در خراسان جنوبی ضعف مدیریت وجود دارد

هاشمی با تاکید بر اینکه در خراسان جنوبی ضعف مدیریت وجود دارد گفت: برای رفع این مشکل کوچک‌ترین اغماضی نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته شرکت‌های تعاونی مصرف عملکرد خوبی داشتند، افزود: در دوران دفاع مقدس بخشی از مشکلات توسط تعاونی‌های مصرف حل می‌ شد بنابراین در شرایط حاضر هم باید از آنها حمایت شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی تصریح کرد: برای تصمیم گیری درباره افزایش شعاع مرزی باید محاسن و معایب انجام این کار به خوبی بررسی شود و حق مرزنشینان استان است که مانند دیگر نقاط کشور  از عواید سوخت بهره‌مند شوند.

هاشمی با بیان اینکه با وجود تاکید قانون اساسی، خیلی از مسئولان بخش تعاون را باور ندارند افزود: نمایندگان استان با همدلی و تعامل، اهتمام ویژه‌ای برای حل مشکلات خراسان جنوبی دارند.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها