مجتمع های بین جاده ای خراسان جنوبی توسعه می یابد / اختصاص ۶۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به مجتمع‌های خدماتی رفاهی استان

گسترش چشمگير حمل‌ونقل جاده‌اي در ايران و توسعه شبكه جاده‌اي كشور از يك طرف و پراكندگي غيراصولي و ناكارآمدي مكان‌هاي خدمات رفاهي موجود در كنار جاده‌ها، موجب بروز مشكلات عديده‌اي براي مسافران و رانندگان شده است.

به گزارش “پیام خاوران”، با توجه به توسعه صنعت حمل‌ونقل به‌ويژه حمل‌ونقل جاده‌اي و گسترش تكنولوژي ساخت وسايل نقليه و توسعه و تنوع راه‌هاي ارتباطي در عصر حاضر ، موضوع ارائه خدمات در طول راه‌ها به مسافران و رانندگان دچار دگرگوني اساسي شده و همچنين خدمات موردنياز آنان از نظر تنوع، كميت و كيفيت نيز تغيير كرده است.

 

كمبود خدمات بين‌راهي، مكان‌يابي نامناسب، عدم تناسب حجم تردد وسايل نقليه و مسافران با ظرفيت واحدهاي خدماتي متفرق بين‌راهي، عدم رعايت بهداشت و مشكلات نظارتي و كنترلي و ساير نابساماني‌ها، ضرورت ساماندهي واحدهاي خدماتي-رفاهي بين‌راهي را اجتناب‌ناپذير ساخت و براساس تكليف قانوني محول شده، طرح احداث مجتمع‌هاي خدماتي-رفاهي در دستور كار سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي قرار گرفت.

 

در حال حاضربیش از ۴۵ درصد متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی درراههای خراسان جنوبی ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی و نهایتاً واژگونی خودروها است که احداث مجتمع های خدمات رفاهی و محلی برای استراحت مسافران در استان امری ضروری است.

 

ایجاد مجتمع‌های خدمات رفاهی در محورهای مواصلاتی استان خراسان جنوبی به عنوان دومین استان بیابانی وکویری کشور با طول محورهای مزبورمی‌تواند در رفاه عمومی مسافران و کاهش تصادفات جاده‌ای ناشی از خستگی موثر باشد.

 

ساخت مجتمع های پذیرایی و رفاهی بین جاده ای در جاده های استان خراسان جنوبی ضمن کاهش میزان تصادفات جاده ای و افزایش ضریب ایمنی جاده ها، تامین بهتر امنیت و رفاه رانندگان و مسافران می تواند موجب ایجاد رغبت برای ارائه خدمات مناسب تر به مسافران در جاده های استان شود و در جذب بیشتر گردشگر هم موثر است.

بیشتر بخوانید   دیدار امام جمعه بیرجند باخانواده شهدای روحانی گرامی و ساقینی + تصاویر

 

استان خراسان جنوبی در حال حاضر دارای ۲۸ مجتمع خدماتی رفاهی فعال است و به همین تعداد نیز در مراحل اخذ موافق اصولی یا ساخت قرار دارند که به لحاظ پوشش راههای شریانی استان تعداد مناسب لیکن از نظر پراکندگی با فقر استراحتگاه در محورهای کویری نیمه جنوبی استان روبرو هستیم که با بهره برداری از ۳ باب مجتمع تحول خوبی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

 

فعالیت و نحوه ارائه خدمات از سوی این مجتمع‌ها با انجام بازدیدهای دوره‌ای به‌صورت مستمر بالأخص در ایام خاص و تعطیلات از سوی کمیته ویژه نظارت با همکاری استانداری و سازمانهای مرتبط مورد پایش قرار می‌گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی بااشاره به اهمیت مجتمع‌های خدماتی رفاهی در محورهای کویری استان از مساعدت ویژه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای واختصاص ۶۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به مجتمع‌های خدماتی رفاهی در چهار محور کویری خراسان جنوبی طی سه سال اخیر خبر داد.

 

جعفر شهامت بااشاره به رشد ۶ برابری کمک‌های بلاعوض به مجتمع‌های خدماتی رفاهی در محورهای کویری استان طی سالجاری عنوان کرد: باهدف تامین نیاز ضروری شبکه راههای استان به مجتمع‌های خدماتی رفاهی به ویژه در محورهای کویری استان و نقش این مجتمع‌ها در ارتقاء ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای، با مساعدت ویژه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای علاوه بر افزایش اعتبار روکش راه دسترسی، اجرای پایه روشنایی و تعریض پل‌ها صرفاً در محورهای کویری استان نیز اعتباری بالغ ‌بر ۹۰۰۰ میلیون ریال در قالب کمک بلاعوض به این مجتمع‌ها اختصاص داده شد.

بیشتر بخوانید   دستگاه‌های مهندسی سپاه خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده ارسال می‌شود

 

دبیر کمیته اجرایی کمیسیون ایمنی راههای استان خراسان جنوبی ازهدفگذاری برای افتتاح پنج مجتمع خدماتی رفاهی تا پایان سال جاری در محورهای شریانی استان به همت سرمایه گذاران بخش خصوصی خبر داد وگفت: فاز نخست دو باب مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری رسید .

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر برنامه‌ریزی جهت بهره‌برداری فاز اول ۳ مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی در محورهای کویری استان تا دهه مبارک فجر سال جاری، بهره‌برداری از ۲ مجتمع خدمات رفاهی دیگر تا هفته دولت سال۹۹ نیز در دستور کار قرار دارد.

 

شهامت با قدردانی از نگاه مساعد و حمایت ویژه استاندار و مدیران سایر دستگاهها اظهارکرد: در سالجاری باهدف توسعه خدمات و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده و با همکاری ویژه کارگروه اشتغال استان برای تسهیل فرآیند ساخت مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی مبلغ ۷۴ میلیارد ریال تسهیلات روستایی تصویب گردید که با همکاری بانکهای عامل علاوه بر کمکهای بلاعوض فوق به سرمایه‌گذاران این بخش پرداخت می گردد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها