اجرای دستورالعمل مشترک برقراری بیمه بیکاری در خراسان جنوبی/۱۰ رسته شغلی بیمه بیکاری می گیرند/

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: شیوه نامه اجرایی دستورالعمل اداری مشترک در خصوص برقراری بیمه بیکاری به صورت کامل در این استان اجرایی می شود.

به گزارش ” پیام خاوران “؛ غلامرضا اشرفی شامگاه شنبه در بازدید از چند واحد کارگری استان با قدردانی از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ویروس کرونا اظهار داشت: در راستای اقدامات این وزارت خانه برای ارائه خدمات بهتر در حوزه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از صنوف و مشاغل قبل از بررسی های قانونی و به اشتباه خود را مشمول دریافت بیمه بیکاری می دانند گفت:افراد واجد شرایط می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کاریابی‌های غیر دولتی و همچنین حذف مراحل حضور و غیاب مقرری بگیران بیمه بیکاری، درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به شیوه نامه اجرایی دستورالعمل برقراری بیمه بیکاری و در اجرای دستور العمل اداری مشترک فی مابین معاون روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و صیانت از سلامت نیروی کار و همکاران و همچنین ایجاد وحدت رویه در زمینه برقراری مقرری بیمه بیکاری، این شیوه نامه تدوین و جهت اجرا به واحدهای اجرایی دو دستگاه مجری قانون بیمه بیکاری ابلاغ شده است.

وی افزود: براساس این شیوه نامه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی باید درمدت یک هفته اطلاعات ارسالی را از نظر نوع بیمه پردازی، شمول و یا عدم شمول بیمه بیکاری پالایش کرده و برای اطلاع‌رسانی به متقاضیان و واحدهای اجرایی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهد.

بیشتر بخوانید   کشف 49 کیلو تریاک دربشرویه

اشرفی ادامه داد: ادارات کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی مکلف هستند لیست کارگران ثبت نام شده در سامانه که با برقراری مقرری بیمه بیکاری آنها در مرحله اول موافقت شده و توسط اداره کل ستادی در اختیار آنها قرار گرفته است را در دو قالب لیست بیکاران ثبت نام شده ناشی از حوادث غیرمترقبه ( موضوع تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری) و لیست سایر ثبت نام شدگان در سامانه که مطابق ضوابط و مقررات قانون مربوطه مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می شوندکه به روش معمول صورت می پذیرد؛ تهیه و به منظور برقراری مقرری بیمه بیکاری در اختیار اداره کل تأمین اجتماعی استان مربوط قرار دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: شعب سازمان تأمین اجتماعی نیز باید به هنگام ثبت مشخصات و صدور حکم بیمه بیکاری، علت برقراری مقرری بیمه شدگان را در سیستم مکانیزه الزامات «حوادث غیرمترقبه» ثبت کنند.

وی به واحدهای بهره مند از تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری در ۱۰ رسته شغلی اشاره کرد و گفت: مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیزشامل این قانون می شوند.

اشرفی حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف وکفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی را از دیگر رسته شغلی مشمول قانونی کار و تأمین اجتماعی بر شمرد.

بیشتر بخوانید   مدیریت جهادی، انقلابی و در میدان بودن راهگشای مسائل کشور است

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه متقاضیان توجه داشته باشندکه صرف ثبت نام در سامانه دلیل براستحقاق افراد برای دریافت مقرری بیمه بیکاری نیست تصریح کرد: شمولیت قانون کار و تطبیق ضوابط تامین اجتماعی در مورد ثبت نام شدگان باید احراز گردد.

وی بیان داشت: به استناد مواد ۱۴ و ۱۵ قانون کار، قرارداد کار افراد شاغل در ۱۰ رسته شغلی ذکر شده، در ایام دریافت بیمه بیکاری (اسفند ۱۳۹۸ لغایت پایان اردیبهشت ۱۳۹۹) به حالت تعلیق بوده و کارفرمایان کارگاه های موصوف موظف به بازگشت به کار کارگران مزبور پس از اتمام مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها