کاهش حیوان آزاری نیاز به فرهنگسازی و حمایت قانون دارد

یکی از نشانه های افزایش آگاهی و متمدن بودن کشورها میزان توجه به حیوانات و نحوه رفتار با آن هاست. در کشور ایران نیز از دیرباز مهربان بودن با حیوانات بخشی از فرهنگ اصیل ما به حساب می آید و حتی در احادیث و روایت متعدد هم به این موضوع اشاره شده است.

به گزارش “پیام خاوران “حيوانات از اجزاي بسيار با اهميت محيط زيست مي‌باشند كه در خلقت هر كدام حكمتهايي نهفته است. امروزه بسياري از روشهاي زندگي انسان منجر به آزار و يا نابودي حيوانات بي‌پناه شده است . گرچه انسان به عنوان اشرف مخلوقات به واسطه تفكر برتر تسلط خود را بر سرنوشت بسياري از حيوانات تحميل مي‌كند، ولي اين تفكر مي‌تواند به شكلي تغيير نمايد تا فرزندان ما را از حضور حيوانات موجود امروز محروم نسازد.
۱۹آذر روز جهانی حقوق حیوانات فرصتی فراهم می آورد تا به مردم یادآوری شود که واژه های آزادی، صلح و کرامت واژگانی فراگیر فارغ از نژاد، جنس، موقعیت اجتماعی یا گونه هستند.

 

دهم دسامبر ۱۹۴۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید تا از جنگ جهانی دوم و تشکیل اردوگاه های کار اجباری جلوگیری کند که بر این اساس افراد، سازمان ها و انجمن های مختلفی از سراسر جهان درخواست کردند این روز به حیواناتی که در استفاده از زمین با ما شریک هستند نیز تسری یابد و ۱۰ دسامبر باید روز جهانی حقوق حیوانات نیز باشد.این افراد معتقد بودند روز جهانی حقوق حیوانات فرصتی فراهم می آورد تا به مردم یادآوری شود باید به حقوق سایر زیستنمدان بر روی کره زمین احترام بگذارند.

 

اولین انجمن حمایت از حیوانات در ایران سال ۱۳۲۷ شروع به کار کرد و دولت وقت، از طریق انجمن شیر و خورشید نیمی از مخارج این بیمارستان پرداخت می کرد انجمن به کار خود ادامه داد و تا چند سال پس از انقلاب به این کار ادامه داد و سپس تعطیل شد و پس از انقلاب، سید جاوید آل داود، دکتر دامپزشک، انجمن حمایت از حیوانات را در سال ۱۳۷۷ تأسیس کرد.

تلاش برای تصویب قانون حمایت از حیوانات، کنترل جمعیت حیوانات و آموزش به مردم درباره فوائد حیوانات از جمله فعالیت های این انجمن است.

بیشتر بخوانید   افتتاح پروژه آب‌رسانی بیرجند با حضور ‌جهانگیری

نبود قانون جامع در حمایت از حیوانات

یک فعال محیط زیستی در گفتگو با خبرنگار مار عنوان می کند: برای دسته ای از افراد، در نگاه اول شاید حیوانات، موجودات بی خاصیتی به نظر آیند كه چون قدرت تفكر و كلام ندارند، می توان هر بلایی كه خواست، سرشان آورد. رضایی می افزاید: اما سرسوزنی اندیشه كافی است تا بدانیم حیوانات از اجزای پراهمیت محیط زیست اطراف انسان ها هستند كه در خلقت هر یك از آنها تدبیری اندیشیده شده است. وی با بیان اینکه حفظ حقوق حیوانات با حفظ حقوق انسان، ارتباط عمیقی دارد تاکید می کند: در دوران كودكی افرادی كه در بزرگسالی مخل جامعه باشند و دارای رفتارهای نابهنجار در جامعه هستند، سابقه ی حیوان آزاری به چشم می خورد.

وی ضمن انتقاد از اینکه قانون جامعی درباره حقوق حیوانات وجود ندارد، می افزاید : بنابراین اگر رفتار نادرست آن ها در كودكی اصلاح می شد و در مسیر تربیت درست قرار می گرفتند، شاید در آینده مشكل هایی برای جوامع بشری ایجاد نمی كردند.

این فعال حقوق حیوانات خاطر نشان می کند: بر اساس پژوهش های انجمن حمایت از حیوانات در مهدكودك های تهران، كودكانی كه نسبت به حیوانات رفتارهای پرخاشگرانه داشتند، نسبت به سایر كودكانی كه با حیوانات مهربان تر بودند، با همكلاسی های خود نیز روابط دوستانه نداشتند و همین پرخاشگری به روابط انسانی آن ها نیز نفوذ كرده بود.

 

جایگاه حقوق حیوانات در اسلام و قانون

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان می کند: چرا این‌قدر در آیات و روایات حقوق حیوانات به رسمیت شناخته شده اما در حوزه مدنی چیز خاصی نداریم علت این است که مبانی تئوریک و فلسفی این موضوع نهادینه نشده است.

علی‌رضا آزاد با بیان اینکه رویکرد به حقوق حیوانات به شدت عاطفی و احساسی است و خلأ مبانی تئوریک و فلسفی در این حوزه احساس می‌شود، یادآور شد: در سوره‌های متعدد از جمله بقره، نحل و… به نام حیوان هستند که نشانگر اهمیت توجه و حمایت به آنها را دارد.

بیشتر بخوانید   زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا وظیفه است

وی بیان می کند: دستورالعمل‌های قرآن در مورد حقوق حیوانات باعث شده در کتابهایی که در طول تاریخ تمدن اسلامی نوشتیم توجهات عجیبی به حقوق حیوانات شود به حدی که ابن اخوه در کتاب معالم القربهفی احکام الحسبه در جایی که احکام امر به معروف و نهی از منکر را بیان می‌کند، می‌گوید ساعت کار حیوان در آسیاب‌ها نباید بیش از یک ساعت خاصی باشد، ممنوعیت حمل بار بیش از اندازه را ایجاد می کند.

وی درخصوص روایاتی که درمورد معراج پیامبر و ارتباط آن با حقوق حیوانات وجود دارد، خاطرنشان می کند: در روایات داریم شهادت کسی که حیوانی را آزار بدهد در هیچ دادگاهی و در هیچ زمینه‌ای پذیرفته نیست؛ چرا که از عدالت و انصاف ساقط است

خراسان جنوبی دارای گونه های نادر و با ارزش است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان عنوان می کند : خراسان‌جنوبی دارای گونه‌های گیاهی نادر و با ارزشی بوده که برخی از این گونه‌ها در اثر تداوم خشکسالی‌ها در عرصه‌های طبیعی استان کاهش یافته و در معرض خطر انقراض هستند.

حسن اکبری با بیان اینکه بیشترین تاثیر خشکسالی بر روی گیاهان نادر یکساله و علفی است، می گوید: با وقوع خشکسالی، رشد گیاهان در عرصه‌های طبیعی کم می‌شود و گیاهانی که آب بیشتری نیاز دارند و نتوانسته‌اند در مقابل کمبود آب از خود واکنش مناسب نشان داده و به تنش خشکی سازش یابند، از بین می‌روند. وی خاطر نشان می کند: عقاب طلایی، هوبره، شاهین، بحری، پلنگ و گور ایرانی از جمله گونه های در معرض انقراض بوده که برای حفاظت از آنها باید برنامه ریزی بیشتری شود.

بیشتر بخوانید   مدیرعامل سازمان همیاری شهرداریهای استان خراسان جنوبی منصوب شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به وجود ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور در خراسان‌جنوبی می افزاید: علی‌رغم اینکه این استان در یک منطقه خشک واقع شده ولی درصد خوبی از تنوع زیستی کشور را در این پهنه از ایران می‌توانیم مشاهده کنیم.

زاغ بور تنها پرنده اندمیک کشور در خراسان جنوبی

وی با اشاره به تنها پرنده آندمیک کشور در خراسان جنوبی یاد آور می شود: این پرنده که زاغ بور نام دارد و زیستگاه آن در دنیا تنها منحصر به ایران است، در منطقه نهبندان خراسان جنوبی زیست می کند.

مدیرکل محیط زیست استان ضمن اشاره به دریافت گزارش هایی از وجود یوزپلنگ در برخی نقاط استان خاطر نشان می کند: اطمینان قطعی در مورد انقراض نسل این حیوان وجود ندارد، که در این راستا اکیپ هایی برای اثبات حضور یوزپلنگ با همکاری بومیان محلی تجهیز شده است. اکبری با اشاره به هوبره از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض و از پرندگان بومی خراسان جنوبی است، می افزاید: نسل این پرنده به علت شکار غیرقانونی در حال انقراض است، این پرندگان پس از تیمار و مراقبت در زیستگاه اصلی آن رها سازی خواهد شد.

قاچاق هوبره به کشورهای حوزه خلیج فارس

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه با وجود این تنوع زیستی ارزشمند اما متأسفانه شاهد قاچاق و شکار برخی از گونه‌های نایاب حیوانات از جمله پرنده هوبره در این منطقه به خصوص در شهرستان مرزی زیرکوه هستیم.که متاسفانه این پرنده نایاب به حوزه خلیج فارس قاچاق می شود. اکبری با اشاره به اینکه باید فرهنگ‌سازی انجام شود، ادامه می دهد: اینگونه حیوانات و پرنده‌های نایاب شکار نشوند و دستگاه‌های انتظامی و قضایی هم در این باره باید ورود جدی داشته باشند.

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها