آبنبات زرشک ثبت اختراع شد

 محقق و پژوهشگر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: به همت پژوهشگران مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان، آبنبات زرشک در سامانه مالکیت فکری کشور به ثبت رسید و ثبت اختراع شد.

به گزارش “پیام خاوران” ساره حسینی اظهار کرد: محصولات فراسودمند، محصولاتی هستند که علاوه بر خواص تغذیه‌ای پایه دارای اثرات مفیدی در ارتقاء سلامتی و یا کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها باشند.

وی با بیان اینکه این محصولات می‌توانند با افزودن یک ترکیب مفید و یا حذف مواد مضرر از یک فرآورده ایجاد شوند، افزود: بسیاری از محصولات فراسودمند به وسیله ترکیب کردن فرآورده‌های غذایی با گیاهان دارویی تولید می‌شوند.

این پژوهشگر بیان کرد: مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایشات بالینی نیز اثرات سلامت بخشی این گیاهان را تایید می‌کنند.

حسینی ادامه داد: آبنبات فرآورده‌ای است که از مخلوط غلیظ شکر و آب همراه افزودنی‌های رنگ دهنده و طعم دهنده تشکیل شده و غالبا این افزودنی‌ها شامل نانوذرات اکسید تیتانیوم هستند.

وی افزود: نانوذرات اکسید تیتانیوم منجر به کاهش توانایی سلول‌های روده در جذب مواد مغذی می‌شود و همچنین توانایی روده در برابر عوامل بیماری‌زا را تضعیف می‌کند.

محقق مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: شکر موجود در این فرآورده با افزایش قند خون احتمال ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد و همچنین مازاد قند محصول در بدن نیز به چربی تبدیل شده و موجب افزایش تدریجی چربی و تری گلیسیرید می‌شود که عامل ابتلا به اضافه وزن و چاقی است.

حسینی اظهار کرد: در فرمولاسیون آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون‌سازی از عصاره تغلیظ شده زرشک استفاده شده است؛ این عصاره دارای ترکیباتی مانند آلکالوئیدهای بربرین و بربامین است که دارای اثرات تغذیه‌ای و دارویی اثبات شده هستند.

وی با بیان اینکه میزان ساکارز این فرآورده کاهش یافته و از قند میوه در تولید آن استفاده شده است، افزود: خراسان جنوبی به لحاظ اقلیمی، پتانسیل خوبی برای پرورش گیاه زرشک دارد و تولیدکننده انحصاری زرشک بی دانه در جهان است، اما  متاسفانه بیشتر زرشک تولید شده در کشور خشک شده و با بسته‌بندی نامناسب و غالبا به صورت فله‌ای به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی، تلاش خستگی‌ناپذیر و اراده پولادین معتمدیان را کم داشت

محقق مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: این در حالی است که می‌توان فرآورده‌های متنوع و مفیدی از این محصول استراتژیک استان تهیه کرد.

حسینی تصریح کرد: با توجه به این که این محصول  بومی استان است، هزینه تولید و فرآوری آن در کشور در مقایسه با هزینه فرآوری آن در سایر کشورها بسیار پایین بوده و قابل مقایسه نیست.

وی بیان کرد: فرآوری این محصول ارزشمند در خراسان جنوبی و تولید فرآورده‌هایی مانند آبنبات فراسودمند زرشک باعث ارتقاء ارزش افزوده زرشک و رونق بخش کشاورزی می‌شود.

این پژوهشگر بیان کرد: صادرات فرآورده‌های تولید شده از میوه زرشک علاوه بر معرفی و عرضه محصولات استراتژیک منطقه به دنیا و ورود به بازارهای جهانی، افزایش نقدینگی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رفاه اجتماعی در استان را در پی خواهد داشت.

حسینی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با هدف خلق ثروت از پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای با ایجاد مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی و با مدیریت زنجیره تولید، بازاریابی و فروش محصولات استراتژیک استان و حذف واسطه‌ها و همچنین ایجاد برند قوی و معتبر تجاری تلاش کرده است گامی مؤثر در معرفی محصولات استراتژیک استان و فرآورده‌های حاصل از آن بردارد.

وی یادآور شد: فروش محصولات و فرآورده‌های حاصل از آن‌ها در حال حاضر از طریق سایت بیرناب انجام می‌پذیرد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها