فروش میوه در خواروبارفروشی‌ها از نظر قانون تخلف است

در پی نارضایتی فروشندگان میوه و تره‌بار از فروش میوه در سوپرمارکت‌ها، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی، این اقدام را مغایر با قانون و تخلف عنوان کرد.

به گزارش “پیام خاوران “ ، گاهی یک فروشگاه اجناسی به فروش می‌رساند که مجوزی برای فروش آن ندارد و دایره فروش خود را فراتر از آن‌چه در پروانه کسب او درج شده، می‌کند. این موضوع گلایه سایر فروشندگان را در پی داشته است.

خسروی یکی از فروشندگان میوه و تره‌بار بیرجندی، از فروش میوه در خواروبارفروشی‌ها گلایه کرد و گفت: در راسته خیابان کارگران، هیچ‌گونه نظارتی بر صنف خواروبارفروشی نیست.

وی افزود: خواروبارفروش‌ها پروانه خواروبار فروشی دارند اما متاسفانه انواع میوه و تره‌بار را در مغازه خود به فروش می‌رسانند.

این میوه فروش بیرجندی گفت: ما میوه‌فروشان پروانه فروش میوه و تره‌بار داریم و نمی‌توانیم خوارو بار بفروشیم و اگر مبادرت به فروش خواروبار کنیم با ما برخورد می‌شود.

میوه و تره‌بار اگر به موقع به فروش نرسد خراب می‌شود

خسروی تصریح کرد: وقتی خریدار برای خرید خواروبار به سوپر مارکت مراجعه می‌کند میوه و تره‌بار مورد نیاز خود را نیز از همان مغازه خریداری می‌کند و همین امر باعث شده است که کاسبی ما دچار مشکل شود و ضرر کنیم.

وی با بیان این‌که میوه و تره‌بار اگر به موقع به فروش نرسد خراب می‌شود، افزود: ما با داشتن هزینه‌های زیادی از جمله آب، برق، اجاره مغازه و حقوق کارگر، روز به روز ضرر می‌دهیم.

کاظمی یکی دیگر از میوه‌فروشان بیرجندی، اظهار کرد: ما چند مغازه میوه‌فروشی در خیابان رجایی چند سالی است که در این خیابان به فروش میوه مشغول هستیم اما از زمانی که سوپرمارکت‌ها مبادرت به فروش انواع میوه و تره‌بار در مغازه خود کرده‌اند کار و کاسبی ما دچار مشکل شده است.

بیشتر بخوانید   اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه بلندمدت به صندوق اعتبارات خرد زنان عشایر خراسان جنوبی

وی افزود: خواروبارفروش‌ها مجوز فروش میوه و تره‌بار در مغازه ندارند و این کار آن‌ها غیرقانونی است.

این میوه فروش ادامه داد: میوه و تره‌بار از جمله اجناسی است که اگر به موقع به فروش نرسند روی دست فروشنده می‌ماند و خراب می‌شود و میوه فروش متحمل ضررهای بسیار زیادی می‌شود.

کاظمی به هزینه‌های بالای این صنف اشاره کرد و افزود: حقوق کارگر، اجاره مغازه، هزینه‌های آب، برق و گاز متاسفانه افزایش پیدا کرده است و با این روند فروش میوه، روبه ورشکستگی می‌رویم.

در ادامه برای بررسی این موضوع با حیدری رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار بیرجند تماس گرفتیم که وی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: فروش میوه و تره‌بار در خواروبارفروشی‌ها از نظر قانونی ممنوع است چراکه تداخل صنفی دارد اما با یک تفاهم‌نامه‌ای که با اتحادیه خواروبارفروشی داشتیم، تا ۲۰ درصد می‌توانند تداخل داشته باشند.

حیدری با بیان این‌که در بسیاری از صنوف تداخل صنفی وجود دارد، تصریح کرد: ما از تفکیک صنوف و عدم تداخل آن‌ها استقبال می‌کنیم اما مسئولان نمی‌خواهند این موضوع اتفاق بیفتد چراکه هدف آن‌ها رضایت مردم و مشتری است.

وی افزود: ممکن است در یک خیابان مانند خیابان معلم یک میوه‌فروشی بیشتر نباشد و مردم برای خرید میوه باید مسافت طولانی را طی تا میوه مورد نظر خود را تهیه کنند و همین امر باعث شده برای رفاه حال مردم، اجازه فروش میوه و تره‌بار به سوپرمارکت‌ها داده شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار بیرجند گفت: در خیابان‌های رجایی و کارگران تعداد مغازه‌های تره‌بار و خواروبار فروشی بیشتر از حد معمول است و بازشدن این تعداد مغازه با میزان جمعیت منطقه هم‌خوانی ندارد.

بیشتر بخوانید   مراسم اعتکاف در بیش از 40 مسجد شهرستان بیرجند برگزار می‌شود

در خصوص این موضوع با شریف رئیس اتحادیه خواروبارفروشان بیرجند نیز تماس گرفتیم که وی گفت: تداخل صنفی در همه صنف‌ها وجود دارد اگر کم باشد خوب است و اگر زیاد باشد ناجور است و در این زمینه بهتر است با اتاق اصناف خراسان جنوبی همفکری کنید.

فروش میوه در خواروبارفروشی‌ها از نظر قانونی تخلف است

رضا علیزاده، اظهار کرد: فروش میوه در خواروبارفروشی‌ها از نظر قانونی تخلف است و تداخل صنفی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تداخل صنفی در تمام کشور وجود دارد و مخصوص استان ما نیست، افزود: برای رفاه حال شهروندان، سقفی را گذاشتیم که اجناسی که با هم تا حدودی سنخیت دارد در سایر مغازه‌ها به فروش برسد.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی تصریح کرد: در قالب یک تفاهم‌نامه اجازه دادیم بعضی از مشاغل تا ۲۰ درصد با هم تداخل داشته باشند اما قانونی نیست.

منبع:راه دانا

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها