سیاه پوش شدن بیرجند در عزای حسین(ع)

بیرجند و دیگر شهرستان های خراسان جنوبی در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، جامه عزا به تن کرده و شمیم دلدادگی در کوچه و خیابان ها پیچیده است.

خبرگزاری“پیام خاوران “ دوباره بوی کربلا می‌آید، بوی دلدادگی برای حسین (ع)، دوباره بیرق‌های عزا به پاشده و عطر محرم در کوچه پس کوچه‌های شهر به مشام می‌رسد.

انگار همین دیروز بود که صدای سینه زنی، طبل و سنج در گوش خیابان‌های شهر پیچیده بود و بوی نذری از مساجد به مشام می‌رسید. یک سال چشم انتظار ماندیم تا باری دیگر در مراسم سید الشهدا عقده دل بگشاییم و از دردهای ناگفته مان سخن بگوییم.

اما امسال محرمی متفاوت با دیگر سال‌ها را تجربه می‌کنیم. امسال به دلیل شیوع ویروس ناشناخته کرونا، نمی‌توان با برپایی ایستگاه‌های صلواتی نسبت به ائمه اطهار اظهار ارادت کرد، نمی‌توان طبل بر گردن آویخت و یا با صدای سنج سکوت دل را شکست.

اگرچه کرونا مجالس عزای حسین (ع) را نسبت به سال‌های گذشته کم رنگ کرده اما باران غم در قلوب عاشقانش همچنان می بارد. شهر جامه ماتم و عزا به تن کرده و حال و هوای مردمان رنگ دلدادگی به خود داده است.

قدم در خیابان‌های بیرجند که بگذاری به خوبی شمیم محرم را حس می‌کنی. هر مغازه به سهم خودش پرچم سیاه بر ورودی نصب و دیواره‌ها را سیاه پوش کرده است. خیابان‌ها با پارچه‌های سیاه حاشیه شده و رهگذران را به سوگواری برای حسین (ع) فرا می‌خواند.

امسال خانه‌ها هم چهره‌ای متفاوت برای عزاداری به خود گرفته‌اند. هر منزل با مزین کردن دیوارهایش با پرچم یا حسین (ع)، اوج عاشقانه‌هایش را به تصویر می‌کشد.

گویی همت مردم برای سوگواری سالار شهیدان ذره‌ای کم نشده تنها به اقتضای شرایط تغییر چهره داده است. در هر خانه همانند یک حسینه برای اهل منزل زمینه عزاداری فراهم شده تا گامی برای لبیک به فرمان رهبری باشد. چراکه مقام معظم رهبری رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در ایام محرم را تکلیفی بر هر فرد دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید   اختصاص500 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی خراسان جنوبی

فضای مجازی بستری برای سوگواری

امسال فضای مجازی بیش از سال‌های گذشته مورد توجه عزاداران قرار گرفته و پیام عاشورا از طریق شبکه‌های پیام‌رسان‌در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد.

امسال هیئتی‌ها ساکت ننشسته‌اند بلکه برنامه‌هایی هرچند متفاوت اما بزرگ و تأثیر گذار پیش بینی کرده‌اند.

امسال نذورات مردمی هم به سمت و سوی کمک‌های مومنانه، آزادی جرایم غیر عمد و توزیع کالاهای بهداشتی بین نیازمندان رفته است.

اگرچه کرونا روز به روز بر سطوح مختلف جامعه نفوذ می‌کند اما نتوانست راه بندگی برای حسین (ع) را سد کند چراکه مردم و مسئولان هوشیار و بیدارتر از همیشه پای کار بوده و اصل و فلسفه محرم و عاشورا را در نحوه‌ای متفاوت با سال گذشته مرور خواهند کرد.

برنامه هیئتی‌ها برای محرم

خالدی، مسئول هیئت صاحب الزمانی خیابان حکیم نزاری  بیان کرد: توزیع کالای بهداشتی بین مستمندان و زندانیان و برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی در فضای مجازی از جمله برنامه‌های محرم سال جاری است.

وی پخش مداحی از بلندگوی مسجد به صورت زنده بدون حضور عزاداران را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط حساس سال جاری هیئت‌ها دسته روی و زنجیر زنی نخواهند داشت.

فاطمی مسئول هیئت امام حسن مجتبی (ع) بیرجند بیان کرد: برگزاری مراسم عزاداری و قرائت زیارت عاشورا به مدت ۱۰ شب بعد از نماز مغرب و عشا در فضای باز و دریافت نذورات به صورت خشکبار و پرهیز از طبخ غذای گرم از جمله برنامه‌های این هیئت است.

وی ادامه داد: مراسم سینه زنی در روزهای عاشورا و تاسوعا در فضای باز و حداکثر دو ساعت برگزار می‌شود.

تلواری، مسئول هیئت حسینی بیرجند هم در گفت و گو با خبرنگار مهر از سیاه پوش کردن فضای مسجد و خیابان‌های اطراف خبر داد و گفت: امسال عزاداری‌ها در محرم به مدت یک و نیم ساعت در فضای باز برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی رتبه پنجم نرخ بروز کرونا را در کشور دارد

وی سخنرانی، عزاداری و ترویج الگوی زندگی امام حسین (ع) و انتقال پیام عاشورا از طریق فضای مجازی را از دیگر برنامه‌ها دانست و افزود: نذورات مردمی در سه بخش شامل تهیه دارو برای نیازمندان، آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد و سبد معیشتی توزیع می‌شود.

پیام کربلا معرفی شود

آیت الله سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم در جلسه ویدئو کنفرانس با ائمه جمعه استان بیان کرد: با توجه به شرایط خاص سال جاری توصیه می‌شود شهروندان ضوابط اعلام شده از سوی ستاد کرونا را رعایت کنند.

وی ادامه داد: همچنین از ستاد کرونا خواستاریم حرف علمی بزند و سلیقگی، جزیره‌ای و قبیله‌ای عمل نکند که متأسفانه مواردی را شاهد بوده‌ایم و تذکرهای لازم را داده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در هر شرایطی باید پیام کربلا را به مخاطبین برسانیم، گفت: اصل تولی و تبری ریشه اصلی ایمان بوده که نیاز است در این زمان خودش را نشان دهد.

آیت الله عبادی با بیان اینکه اصحاب امام حسین (ع) در مقابل ظلم ایستادند و امروز به عنوان یک شاخص، پرچم آنها پرچم نجات و هدایت است، گفت: این افراد پرده را از چهره کریه منافقین برداشته و ماهیت آنها را روشن کردند.

وی بیان کرد: امروز پیام عدالت طلبی امام حسین (ع) و مبارزه با ظلم نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در خیابان‌های واشنگتن، برلین، لندن و پاریس شنیده می‌شود.

تاکید بر روضه‌های خانوادگی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در محرم امسال تأکید ما بر روضه‌های خانوادگی است و امیدواریم در عین رعایت پروتکل‌های بهداشتی محرم باشکوهی داشته باشیم.

حجت الاسلام احمد رضایی با اشاره به مراسم سنتی اعم قتلگاه و بیل زنی در استان، گفت: با توجه به اینکه این مراسم همراه با تجمع فراوان است، در راستای حفظ سلامت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ناچار لغو می‌شود.

بیشتر بخوانید   ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه برخی هیئت‌ها اعلام کرده‌اند که برنامه‌های محرم را فقط در فضای مجازی و نذورات را در راستای کمک‌های مؤمنانه خواهند داشت، افزود: آموزش و پرورش نیز بسیاری از فضاها را برای برگزاری مراسم در اختیار هیئت‌ها قرار می‌دهد.

حجت الاسلام رضایی خواستار توجه هرچه بیشتر شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد و افزود: در صورت عدم رعایت شهروندان بعد از محرم شاهد افزایش دوباره شیوع کرونا خواهیم بود که باید مد نظر قرار گیرد.

بایدها و نبایدهای بهداشتی در محرم

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند  با اشاره به پیش رو بودن ایام محرم بیان کرد: شبکه‌های معاند در فضای مجازی به بهانه برگزاری مراسم‌های محرم تقابل بین علم و دین را رقم می‌زنند بنابراین ضرورت دارد عزاداری را باشکوه اما با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

محمد دهقانی فیروز آبادی بیان کرد: در راستای برگزاری مراسم‌های عزاداری ضوابطی در قالب دستورالعمل از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شده که تمام دستگاه‌ها در اجرای این دستورالعمل‌ها سهیم هستند.

وی با بیان اینکه برگزاری هر گونه مراسم که دارای مجوز هستند باید در فضاهای باز انجام شود، افزود: ساعات برگزاری مراسم به حداکثر دو ساعت کاهش یابد.

دهقانی فیروز آبادی با بیان اینکه جابه جایی هیئت‌ها و دسته روی در خیابان‌ها ممنوع است، گفت: همچنین استفاده از طبل و سنج ممنون شده اما سینه زنی و استفاده از زنجیر شخصی بدون جابه جایی بلامانع است.

اگرچه کرونا مجالس عزای امام حسین (ع) مجالس دسته جمعی را کمرنگ کرده است اما مردم در رساندن انتقال و مفاهیم عاشورا از دیگر بسترها استفاده کرده و نمی‌گذارند یاد سالار شهدا حتی به اندازه یک سرسوزن فراموش شود

منبع:مهر

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها