پاسخ به ۹۰ درصد درخواست های آزمون وسع در خراسان جنوبی

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان جنوبی گفت: از حدود ۳۲ هزار درخواست آزمون وسع در استان، به ۹۰ درصد با فراوانی ۲۹ هزار مورد توسط وزارت رفاه پاسخ داده شده است .

به گزارش“پیام خاوران ”  ، دکتر علی اربابی  اظهار داشت : طرح بیمه رایگان روستاییان از سال ۸۳ آغازشد و در سال ۹۳ با شروع طرح تحول نظام سلامت و راه اندازی صندوق بیمه همگانی قشرهای بدون پوشش، قشرهای کم درآمد بیشتری تحت پوشش بیمه درآمدند.

وی ادامه داد: از نیمه دوم سال گذشته با اصرار دولت بر حمایت از افراد کم توان مالی و ایجاد امکان مشارکت مالی برای افراد دارای توان مالی مناسب در تامین منابع مورد نیاز بیمه، آیین ‌نامه بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع در هیئت وزیران تصویب و برای اجرا به سازمان بیمه سلامت ابلاغ گردید که خوشبختانه سازوکار اجرایی آن اکنون فراهم می باشد و با همکاری وزارت رفاه امسال وارد مرحله اجرایی شد که ضمن ایجاد رضایتمندی در اکثر مردم ، در موارد اندک گلایه هایی راتوسط برخی روستاییان و شهروندان نیز در پی دارد که سازوکارهای مربوط به بررسی مجدد نیز فراهم می باشد.

مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه اجرای طرح بیمه برای روستاییان، عشایر و اهالی شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در سال ۸۳ و صندوق بیمه همگانی برای افراد بدون پوشش بیمه در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر از سال ۹۳، همه افراد با شرایط یاد شده، بدون بررسی وضعیت مالی زیر پوشش بیمه قرار گرفتند، افزود: با گذشت زمان الزام انجام آزمون وسع به منظور ایجاد شرایط عادلانه در بهره مندی افراد از منابع عمومی امری اجتناب ناپذیر گردید.

اربابی  در ادامه به اصرار دولت برای حمایت مالی از افراد بدون بضاعت و جدا کردن افراد توانمند برای استفاده نکردن از یارانه اشاره و اضافه کرد: به این منظور قانون گذاران و به تبع آن دولت، آزمون وسع را طراحی و براساس آن متقاضیان بیمه ، درخواست بررسی وضعیت مالی را به نهادهای مربوط می دهند.

بیشتر بخوانید   رابطان نماز در خراسان جنوبی از بودجه‌های فرهنگی ادارات غفلت نکنند

وی به جداسازی افراد از ابتدای امسال خبر و ادامه داد: درخواست افراد در آزمون وسع به وزارت رفاه منتقل می شود و بعد از بررسی متقاضیان در ۱۰ دهک درآمدی قرار می گیرند که برابر بخشنامه های ابلاغی، بیمه شدن برای دهک اول تا سوم رایگان، دهک چهارم ۵۰ درصد توسط خود افراد و ۵۰ درصد توسط دولت و از دهک پنجم به بالا هم ۱۰۰ درصد حق بیمه توسط افراد پرداخت می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان خراسان جنوبی این طرح را برای بهره مندی به حق افراد از منابع عمومی منطقی دانست و افزود: قانون گذار انجام آزمون وسع را برعهده وزارت رفاه گذاشته که در این باره نیز دولت، تمهیدات لازم را برای اعتراض دیده و افراد می توانند با ارائه مدارک و مستندات موجود برای بررسی دوباره موضوع را پیگیری کنند.

به درخواست های مردم برای آزمون وسع اشاره کرد و گفت: از حدود ۳۲ هزار درخواست در استان، وزارت رفاه به ۹۰ درصد با فراوانی ۲۹ هزار مورد پاسخ داده که از این تعداد ۷۰ درصد مشمول بیمه رایگان شدند.

به گفته وی براساس بخشنامه های ابلاغی و به منظور بهره مندی هرچه بیشتر افراد دارای توان مالی پایین از خدمات درمانی ارزان قیمت، افرادی مشمول دریافت دفترچه رایگان و بهره مندی از یارانه دولت می گردند، می بایست خدمات را از بخش دولتی دریافت کنند که در این خصوص هماهنگی لازم با دانشگاه علوم پزشکی صورت پذیرفته است.

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها