موفقیت گام اول و ادامه محدودیت‌ها در خراسان جنوبی

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها با همراهی مردم و اصناف خراسان جنوبی در حالی وارد سومین هفته اجرا شد که با اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای ۶ شهرستان این استان از وضعیت قرمز خارج شدند.

به گزارش “پیام خاوران “ طرح جامع محدودیت‌های کرونایی از اول آذر ماه در حالی آغاز شد که افزایش مبتلایان و شمار جانباختگان موج سوم بیماری کووید ۱۹، ستاد ملی مقابله با کرونا را بر آن داشت تا با اعمال محدودیت‌های جدید و شدید در فعالیت مشاغل و کنترل ترددهای درون و برون شهری برای کنترل روند روزافزون مبتلایان و فوتی‌های ناشی از آن با جدیت کامل اقدام شود.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا به کرونا و بستری در این استان روند صعودی گرفت و این روند افزایشی تا آبان ماه ادامه یافت.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲۲ آبان امسال اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۳۲ آزمایش جدید کرونا در استان خراسان جنوبی انجام شد که از این تعداد نمونه ۳۶۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد و بیماران کرونایی شناسایی شده شامل ۴۱ بیمار بستری در بیمارستان‌ها و ۳۲۳ مورد نمونه‌گیری سرپایی بودند.

همزمان با افزایش بروز موارد جدید ابتلا به کرونا و بستری بیماران در خراسان جنوبی فوتی‌ها نیز بیشتر شد به طوری که تا ۱۸ نفر فوتی در ۲۴ ساعت هم رسید.

به گفته مسوولان استان برگزاری مراسم و تجمعات خانوادگی، ترددهای درون استانی، فرارسیدن فصل برداشت محصول و حضور گروهی مردم در مزارع و باغات در افزایش آمار بیماران نقش قابل توجهی داشت و مشابه سراسر کشور میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کاهش یافت.

 

انتقال خانوادگی کرونا همچنان در صدر عوامل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲۵ آبان ماه در جمع خبرنگاران گفت: براساس بررسی‌های انجام شده از ابتدای مهر امسال با شروع پیک سوم کرونا ۶۷.۲ درصد موارد جدید ابتلا در خراسان جنوبی، انتقال خانوادگی بوده است به این معنا که انتقال در این محیط از دسترس ما خارج است و مردم باید رعایت کنند.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: همچنین در این مدت ۳.۸ درصد مبتلایان کرونا دارای سابقه مسافرت، ۲۴ درصد آلودگی در محل کار و ۴.۹ درصد به دلیل حضور در اجتماع مبتلا شده‌اند.

این در حالی است که روند صعودی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی سبب بازگشت محدودیت‌های ۱۰ گانه از ۲۰ مهر امسال شده بود و تا قبل از اعمال محدودیت‌های سراسری به شکل‌های مختلف اجرا و تمدید شد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوازدهم آبان ماه درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی گفت: اکنون شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سرایان، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در این استان در وضعیت قرمز و بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت هشدار با خطر بالا قرار دارند.

«سیما سادات لاری» افزود: شهرستان‌های بیرجند، طبس و قاینات در فهرست ۴۶ شهرستان جدید هستند که از روز چهارشنبه ۱۴ آبان به مدت ۱۰ روز مشمول ممنوعیت فعالیت‌های گروه‌های شغلی دو و سه و چهار خواهند بود بنابراین لزوم نظارت دقیق بر اجرای صحیح محدودیت‌های مصوب در این شهرستان‌ها توسط مسئولان استانی لازم و ضروری است.

وی گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خراسان جنوبی ۴۸ درصد گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: هفته گذشته بروز هفتگی موارد مثبت بستری در استان خراسان جنوبی حدود ۳۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است همچنین بروز هفتگی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در هفته گذشته در این استان، حدود ۵۲ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است که میزان بروز هر دو شاخص با اختلاف بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و ترددهای فراوان بین مناطق شهری و روستایی در استان خراسان جنوبی از مشکلات جدی مدیریت اپیدمی در این استان گزارش شده است.

 

بیشتر بخوانید   ابلاغ 200 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش بخش کشاورزی به خراسان جنوبی

مدیریت بومی در اولویت قرار گرفت

مجموعه عوامل دست به دست هم داد تا در آبان ماه از ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی هفت شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار گیرند و استاندار خراسان جنوبی یک هفته پس از انتصاب به این سمت در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: برای فائق آمدن بر مشکلات شیوع بیماری کرونا، چاره‌ای جز پیاده‌سازی مدیریت بومی نداریم و در شرایط فعلی با توجه به میزان شیوع بالای بیماری در استان، نیازمند کار جهادی و تصمیم‌گیری‌های سریع هستیم.

حمید ملانوری از همراهی‌های مردم در ۲ دوره قبلی شیوع بیماری در استان گفت و اظهار داشت: مردم متدین و نجیب استان تمکین به قانون دارند و چون شرایط را درک می‌کنند، به یقین در اجرای مصوبات ستاد نیز همراهی خواهند داشت.

وی گفت: اینکه در یک استان با جمعیت ۸۰۰ هزار نفری روزانه ۱۰ الی ۱۲ نفر را در اثر بیماری از دست می‌دهیم، بحران جدی است و باید به طور دقیق به مردم اطلاع رسانی شود تا عمق فاجعه را بدانند.

محدودیت فعالیت صنوف تا ساعت ۱۸، دورکاری کارکنان تا سقف یک سوم، تعطیلی یک هفته‌ای خدمات حضوری بانک‌ها و ممنوعیت ورود به آرامستان‌ها از جمله محدودیت‌هایی بود که از ۲۰ آبان با جدیت در استان خراسان جنوبی اجرا شد تا اینکه نشست روز یکشنبه ۲۵ آبان هیات دولت کاملا به موضوع کرونا اختصاص داشت و همه پیشنهادات کارشناسی شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست مصوب شد.

 

محدودیت‌هایی که اثر گذاشت

با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در هر شهر از صبح شنبه (اول آذر ماه) همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی اجرا شد و در این طرح، وضعیت شهرهای کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز و حوزه‌ها و فعالیت‌ها در همه این شهرها در پنج بخش ادارات، تجاری، خدماتی و بازرگانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، ترددها تقسیم شده است.

بر اساس این محدودیت‌ها گروه‌های شغلی دو، سه و چهار در شهرستان‌های قرمز از اول آذر به مدت ۲ هفته تعطیل شدند، در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی فقط گروه‌های شغلی یک و دو مجاز به فعالیت هستند و در شهرهای زرد گروه‌های شغلی یک، دو و سه اجازه فعالیت دارند.

همچنین از ابتدای آذر ماه خروج خودروها با پلاک بومی و ورود خودروها با پلاک غیربومی به شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع است و در شهرستان‌های قرمز رنگ از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح هر گونه تردد خودروها در داخل شهر جز کسانی که شرایط خاص دارند، با ممنوعیت مواجه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد همراهی گسترده مردم خراسان جنوبی به ویژه اصناف در اعمال محدودیت‌ها، حاکی از موفقیت این طرح در گام اول است، اگرچه شرایط شکننده است و استمرار این همراهی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند زمان رسیدن به کنترل کامل ویروس کرونا را نزدیک‌تر کند.

کاهش تردد مردم در شهرها و جاده‌ها، رعایت توصیه‌های هشدار دهنده و پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از دورهمی خانوادگی و همکاری اصناف برای تعطیلی مغازه‌ها نمونه‌ای از مشارکت‌های قابل تحسین در اجرای طرح محدودیت‌های ۲ هفته اخیر در خراسان جنوبی است که کاهش شمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میرها را در پی داشت.

 

خروج ۶ شهرستان خراسان جنوبی از وضعیت قرمز

براساس وضعیت استان خراسان جنوبی از نظر رنگ‌بندی که قبل از آغاز طرح جدید محدودیت‌ها، اعلام شده بود، هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی بودند این در حالی است طبق آخرین رنگ‌بندی که ۱۲ آذر ماه گزارش شد، به جز شهرستان طبس که در وضعیت قرمز است، ۱۰ شهرستان دیگر استان در وضعیت نارنجی قرار گرفتند که این تغییر را باید نتیجه اثرگذاری اجرای طرح جدید محدودیت‌ها و همراهی خوب شهروندان با آن دانست.

بیشتر بخوانید   امام جمعه موقت بیرجند: دشمن دروغ و تهمت را در دستور کار قرار داده است

علاوه بر این رعایت مردم در تردد شبانه که در شهرهای قرمز از ساعت ۲۱ تا چهار صبح ممنوع بود همچنین فعالیت ادارات و سازمان‌های دولتی با حضور حداکثر یک سوم کارکنان موجب شد تا از این طریق بتوان شیوع ویروس کرونا را بیشتر مدیریت کرد.

به گفته استاندار خراسان جنوبی در این مدت همراهی اصناف استان با محدودیت‌های اعمال شده، بسیار مطلوب بوده و بیش از ۹۷ درصد گزارش شده است.

ملانوری همچنین در دیدار اخیر خود با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اولویت اصلی استان را کرونا بیان کرد.

 

کاهش ۳۸ درصدی تردد جاده‌ای و ۹۱ درصدی درون شهری

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم نهم آذر اعلام کرد: تردد جاده‌ای خودروهای شخصی در این استان از زمان اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی در اول آذر تاکنون، ۳۸ درصد کاهش داشته است.

سردار ناصر فرشید افزود: در ترددهای شبانه و ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح نیز به طور نسبی ۹۱ درصد شهروندان همکاری لازم را داشته‌اند و کاهش محسوس در ترددهای درون شهری را داشته‌ایم که نشان از اهمیت مردم به سلامت و قانون پذیری است.

وی بیان کرد: در راستای مصوبات ستاد ملی و ستاد استانی کرونا، کارکنان پلیس در خراسان جنوبی در ۱۵ نقطه از پیش تعیین شده مستقر شدند که خوشبختانه مردم فهیم خراسان جنوبی با پلیس و ستاد استانی کرونا همراهی داشته‌اند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای شروع طرح تاکنون از ورود بیش از پنج هزار و ۷۴۰ خودرو به داخل شهرها جلوگیری شده و ۴۵ هزار و ۵۶۴ راننده تذکر شفاهی دریافت و چهار هزار و ۲۲۲ راننده نیز به صورت پیامکی تذکر دریافت کرده‌اند.

وی به همراهی بیش از ۹۷ درصدی مردم خراسان جنوبی در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه مردم استان همراهی خوبی داشتند ولی در جهت حفظ سلامت جامعه و آرامش مردم، قطعاً با کسانی که به فکر سلامت خود و جامعه نیستند برابر قانون و مصوبات ستاد مقابله با کرونا برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

 

بیش از ۹۵ درصد اصناف همراهی کردند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح محدودیت فعالیت اصناف و گروه‌های شغلی دو، سه و چهار از یکم آذر تا ۱۲ آذر ماه، ۶۷ هزار و ۵۵۰ مورد بازرسی در این استان صورت گرفته که منجر به پلمب ۴۰ واحد صنفی متخلف شده است.

عباس جرجانی  ضمن قدردانی از همکاری بسیار خوب اصناف و همراهی بیش از ۹۵ درصدی در اجرای این طرح اظهار داشت: ۴۰ واحد صنفی و ۲ باشگاه ورزشی علیرغم تذکرات لازم با توجه به عدم توجه به مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پلمب شد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۳ هزار واحد صنفی در قالب ۱۳۵ اتحادیه با اشتغال حدود ۸۳ نفر در این بخش در استان افزود: از این تعداد ۹ هزار واحد صنفی معادل ۲۷ درصد از جمله گروه‌های شغلی هستند که ملزم به تعطیلی در طرح محدودیت‌های اصناف هستند.

 

کاهش ۵۰ درصدی بروز موارد جدید کرونا در خراسان جنوبی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: نرخ بروز موارد جدید کرونا در آذر ماه نسبت به آبان امسال در استان خراسان جنوبی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی چهاردهم آذر ماه بیان کرد: در آبان ماه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۷ مورد جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی ‌شدند و در آذر ماه این رقم به ۱۳.۳ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسیده و نصف شده است.

بیشتر بخوانید   افتتاح 165 پروژه برق رسانی با حضور وزیر نیرو درخراسان جنوبی

وی گفت: نرخ بروز موارد جدید خراسان جنوبی در حال حاضر از میانگین کشوری هم کمتر است و ۱۳.۳ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در استان بوده که این شاخص در کشور ۱۵.۷ است در حالی که پیش از این نرخ بروز موارد جدید استان به صورت روزانه ۲.۴ برابر کشور بود.

وی اظهار داشت: براساس رنگ‌بندی اولیه هفت شهرستان خراسان جنوبی وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و چهار شهرستان وضعیت نارنجی (پرخطر) داشتند و هیچ شهرستان استان وضعیت زرد (متوسط خطر) نداشت.

وی گفت: از صبح شنبه ۱۵ آذر ماه تمامی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی جز طبس وضعیت مخاطره آنها به نارنجی تبدیل می‌شود و شهرستان طبس تا پایان هفته آینده وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) را خواهد داشت و محدودیت مربوط به شهرستان قرمز در آن ادامه دارد.

دهقانی افزود: برای ۱۰ شهرستان دیگر از جمله بیرجند (مرکز استان) محدودیت‌های گروه شهرستان نارنجی در آنها تداوم خواهد داشت یعنی گروه‌های شغلی یک و دو اجازه فعالیت دارند و فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار ممنوع است در مورد ادارات و سازمان‌ها تا سقف ۵۰ درصد به تشخیص مدیر نیروها در محل اداره مشغول به کار می‌شوند.

همچنین ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای قرمز و نارنجی اجازه ورود به سایر شهرها را ندارند.

ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای نارنجی و قرمز با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیز همچنان برقرار است.

 

کاهش فوتی‌های کرونا و کنترل بیماری به شرط تداوم همراهی مردم

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از همراهی و همکاری مردم به ویژه اصناف استان در اجرای طرح محدودیت‌ فعالیت صنوف و ترددها تشکر کرد و گفت: اجرای دقیق و کامل پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها لازمه کنترل بیماری و پیشگیری از انتقال ویروس کرونا است.

وی تصریح کرد: روند کاهشی بیماری کووید ۱۹ در استان به خاطر همراهی مردم و رعایت محدودیت‌هایی بود که با همکاری اصناف و مردم در ترددها و مشارکت دستگاه‌های مختلف در هفته‌های اخیر اعمال شد و امیدواریم این همراهی و روند نزولی بیماری همچنان ادامه داشته باشد.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: فوتی‌های کرونا هم به صورت قابل توجه در حال کاهش است و ما در زمان پیک یعنی هفته سوم آبان ماه پیک موارد فوتی را داشیتم که حدود ۹۰ مورد فوتی در هفته ثبت شد ولی در آذر ماه با شیب بسیار خوبی در حال کاهش است و اکنون به حدود ۴۰ مورد در هفته رسیده است.

وی بیان کرد: درخصوص نسبت مرگ و میر موارد مثبت در استان ۴.۷ درصد از کل موارد مثبت فوت می‌شوند که این نسبت در کشور ۵.۱ درصد است.

دهقانی گفت: امیدواریم به حدی برسد که مثل چند ماه اول امسال که خیلی از روزها فوتی‌های ما صفر بود و با خوشحالی اعلام می‌کردیم مجددا به این حد برسیم.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

وی افزود: اگر مردم بعد از شکستن پیک اخیر که اتفاق افتاد، همچنان این روند را ادامه دهند ما نتایج بهتر و بیشتری را خواهیم دید اما اگر شرایط عادی انگارانه شود و به قبل برگردد که استفاده از ماسک، شست و شوی دست و بخصوص دورهمی‌های خانوادگی و شبانه که عامل ۵۱ درصد از کل ابتلاها در کشور و در استان ما بالای ۶۰ درصد است رعایت نشود، قطعا پیک چهارم را خواهیم داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پیش بینی این است که اگر پیک چهارم کرونا در زمستان اتفاق بیفتد، قطعا از پیک‌های قبلی بدتر خواهد بود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها