آتش کرونا به سفره کارگران

 صبح خروس خوان به امید کار بقچه نانش را زیر بغل می زند و راهی سرگذر می شود، هر روز کارش همین است، چه لقمه نانی روزی اش شود و چه شب دست خالی به خانه برگردد.

به گزارش “پیام خاوران “  زمستان کار به سختی پیدا می شود و اگر روزی باران ببارد آن روز دیگر از بنایی خبری نیست. حالا هم کرونا مدت هاست برای او و دیگر کارگران، قوز بالا قوز شده و سفره زندگی شان را در کنار گرانی ها کوچک تر کرده است.

در این بین کارگرانی که بیمه هستند یک مشکل دارند وکارگران بدون بیمه با هزاران مشکل دست و پنجه نرم می کنند.این کارگران که با عناوین مختلفی از جمله کارگران فصلی و غیررسمی و کارگران روزمزد از آنان نام برده می‌شود در شرایط  ناشی از کرونا، نداشتن بیمه و بهره‌مند نبودن از حقوق ثابت و … سخت در پی کار و کسب لقمه ای نان هستند.

دست فروش ها، نظافتچی ها، کارگران ساختمانی و خدماتی،‌ مشاغل خانگی، پیک‌های موتوری، پیک رستوران ها و… این روزها استخوان لای چرخ زندگی خرد می کنند در حالی که کمتر حمایتی را از سوی کارفرما و مسئولان می بینند.

 

زندگی کارگری، روز به روز سخت تر

کارگری بدون بیمه می گوید: با شیوع کرونا روز به روز اوضاع زندگی ما سخت‌تر از گذشته شده است، در سال‌های گذشته خرج خانه و فرزندانم به هر سختی تامین می شد اما هم اکنون کرونا و گرانی های بی حد و نبود کار هر روزه، زندگی کارگری را سخت تر کرده است.

وی ادامه می دهد: حقوق ثابت نداریم، یارانه‌ها در مقابل گرانی کالاها، رقم ارزشمندی نیست و حتی بسته‌های معیشتی و حمایتی هم دست همه کارگران را نگرفته است. من در ۵۵ سالگی هر روز باید صبح زود از خانه خارج شوم در حالی که در این روزهای سرد، کمترکاری پیدا می شود و اگر هم کاری باشد تعداد متقاضیان زیاد است.

بیشتر بخوانید   کارگران و دوراهی بیماری و بیکاری

وی  می گوید: صدای ما را به گوش مسئولان برسانید و به آن ها بگویید که اگر می توانند فقط یک روز همانند کارگران زندگی کنند، غذا بخورند و… تا بلکه متوجه شوند کارگرانی که هیچ حمایتی نمی شوند و امنیت شغلی ندارند در چه شرایطی به سر می برند؟ فقط حرف زدن برای حمایت از کارگر کافی نیست.

کارگر یک واحد تولیدی نیز اظهار می کند: در واحدی صنعتی مشغول به کار بودم که پس از شیوع کرونا کارگاه تعطیل شد و فقط سه ماه بیمه بیکاری تعلق گرفته اما اکنون واحد تولیدی نیمه‌ فعال است و تعداد اندکی از نیروها مشغول به کار هستند ولی من بیکارم و بیمه بیکاری هم ندارم و حتی به اداره بیمه و محل کار سابق خودم مراجعه کردم اما پاسخی دریافت نکردم.

 

مشمولان بیمه بیکاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با اعلام این که برخی از واحدهای تولیدی و اقتصادی با شیوع ویروس کرونا دچار تعدیل نیرو شدند و در این زمینه ۶ هزار و ۲۴۱ نفر از استان در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند، می گوید: از این تعداد پنج هزار و ۵۳۲ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری و ۶۹۹ نفر نیز غیرمشمول هستند.

به گفته اشرفی تعدای از افراد به کار برگشتند و تعدادی سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) بیمه بیکاری دریافت کردند و حالا هم ‌هزار و ۱۴۱ نفر بیمه بیکاری مستمر دریافت می‌کنند.

وی اظهارمی کند: افرادی که پس از سه ماه به محل کار بازگشت نکرده، باید با تأیید واحدی که در آن مشغول به کار بوده اند، به سامانه جامع روابط کار مراجعه و در این سامانه ثبت‌نام بیمه بیکاری کنند.

بیشتر بخوانید   سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی درگرامیداشت مناسبتها پیشرو است

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

دردی بر دردهای کارگران

مسئول کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان هم با اشاره به این که آمار کارگران ساختمانی بدون بیمه در دست نیست و شاید در بیرجند در بخش کارگران ساختمانی ۲۰۰ نفر بیمه نداشته باشند، می گوید: تا جایی که توانستیم در محل حضور کارگران اعلام شد تا برای بیمه مراجعه کنند.

«علیزاده» با بیان این که برخی کارگران بعد از شیوع کرونا بیکار شدند و بیمه آن ها قطع شد، می افزاید: بیمه تامین اجتماعی به جای این که در این روزهای کرونایی، به بهبود شرایط کمک کند اما دردی بر دردهای کارگران افزوده چرا که اقساط را از شش ماه به سه ماه کمتر کاهش داده است یعنی اگر در گذشته کارگری ۶ ماه حق بیمه خود را پرداخت نمی کرد بیمه به تعویق می افتاد ولی اکنون اگر کارگری سه ماه حق بیمه خود را پرداخت نکند بیمه او قطع می شود و دوباره باید در صف بیمه قرار گیرد یعنی روز از نو، روزی از نو.

وی سهمیه بندی از سوی بیمه تامین اجتماعی برای بیمه را از دیگر مشکلات بیان می کند و ادامه می دهد: تعداد زیادی از کارگران در نوبت بیمه هستند و از زمان سهمیه بندی کار برای ما هم مشکل تر شده است  و نمی دانیم اقدامات سختگیرانه چرا لحاظ شده است؟

وی تصریح می کند که این جا هر روز از گرانی و بیکاری می شنویم، از این که مرد خانواده در برابر مشکلات اشک می ریزد! نمی دانیم چرا کسی به فکر کارگری نیست که کرونا او را خانه نشین کرده است؟

بیشتر بخوانید   برخورد با اصناف متخلف شدت می‌گیرد

منبع:خراسان جنوبی

انتهای پیام /۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها