افزایش و نوسان قیمت کالاهای اساسی در خراسان جنوبی

در حالی مردم از جولان گرانی‌ها و نوسان قیمت‌ها گلایه دارند که گویی در محاصره این گرانی‌ها قرار گرفته و خواستار نظارت‌های بیشتر بر بازار هستند.

به گزارش“پیام خاوران “ ، شهر شلوغ است و زندگی در کوچه پس کوچه‌های شهر جریان دارد. هر کدام از مردم به دنبال کاری به خیابان‌ها آمده‌اند. برخی با در دست داشتن سبد خرید به دنبال تهیه مایحتاج ارزان قیمت از این مغازه به آن مغازه می‌روند. البته به هر کدام از واحدهای عرضه کالا را که وارد می‌شود با یک قیمت متفاوت روبرو می‌شود. قیمت‌هایی که از ابتدای سال تاکنون چندین بار روند افزایشی به خود دیده است.

در این میان برخی سودجویان نیز بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم تنها به فکر سود و منفعت خود بوده و خودسرانه دست به افزایش قیمت می‌زنند به گونه‌ای که حتی در یک منطقه هم یک کالای مشخص با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسد.

به سراغ یکی از فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی در بیرجند رفتیم. فروشگاه شلوغ است و قفسه‌ها مملو از موادغذایی است. قیمت محصولات پروتئینی و حبوبات که مشتریان زیادی هم دارد چنگی به دل نمی‌زند و شهروندان از نوسانات قیمت گلایه دارند.

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: در این اوضاع و احوال کرونا و گوشت کیلوی ۱۰۰ هزار تومان مردم مجبورند حبوبات مصرف کنند اما متاسفانه قیمت حبوبات ثباتی ندارد و هر روز با یک قیمت عرضه می‌شود.

احمدی با بیان اینکه چرا باید قیمت یک کیلو لوبیا قرمز ۳۷ هزارتومان باشد؟ مگر لوبیا قرمز از خارج از کشور وارد می‌شود که نوسانات قیمتی دارد افزود: مردم هم که صدایشان به جایی نمی‌رسد مجبور به خرید می‌شوند.

وی با اشاره به قیمت تخم مرغ بیان کرد: بعد از گرانی تخم مرغ حال نبود و کمیابی آن در برخی واحدهای خرده فروشی قوز بالای قوز شده است.

این شهروند بیرجندی گفت: در چند وقت اخیر بود که رسانه‌ها اعلام کردند قیمت تخم مرغ ۱۵ هزار تومان است اما اکنون برخی از خرده فروشی‌ها می‌گویند یک هفته است که تخم‌مرغ به دست ما نمی‌رسد تا با قیمت ۱۵ تومان به مشتری عرضه شود.

 

بیشتر بخوانید

شبکه کردن سوپر مارکت‌ها و خوار بار فروش‌های خراسان جنوبی

بیشتر بخوانید   آغاز عملیات تکمیل مجموعه آب درمانی مجتمع حضرت علی اکبر (ع)

با عرضه‌کنندگان تخم مرغ به قیمت بیشتر از ۱۵ هزار تومان برخورد می‌شود

 

دیگر شهروند بیرجندی هم گریزی به قیمت محصولات لبنی زد و گفت: در این آشفته بازار قیمتها نمی‌توان کالایی پیدا کرد که از ابتدای سال تاکنون چندین بار افزایش نداشته باشد آن طور که شیر از ابتدای سال تاکنون چندین بار روند افزایش قیمت داشته و هرکدام از واحدهای عرضه را که مراجعه می‌کنیم با یک قیمت به فروش می‌رسد.

اصغری با بیان اینکه امروز وقتی برای خرید شیر مراجعه کردم قیمت شش هزار تومان بود در حالی که در مغازه دیگر قیمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان و و چند مغازه آن طرف‌تر با ۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد.

وی با بیان اینکه بازار قیمت‌ها روند صعودی دارد و از طرفی قدرت خرید مردم رو به کاهش است گفت: مسئولان باید پیگیر علت افزایش قیمت‌ها بوده و راهکاری برای مهار آن داشته باشند.

الهیاری دیگر شهروند بیرجندی که از قیمت‌های میوه گلایه‌مند است گفت: یکی از مراکزی که میوه و تره بار در آنجا مناسب‌تر از دیگر نقاط شهر عرصه می‌شود بازار روزها است اما امروز وقتی برای خرید میوه به بازار روز شهر مراجعه کردم قیمت میوه‌ها بالای ۱۰ هزار تومان بود بااین وضعیت باید بی خیال خرید میوه شد.

وی افزود: این روزها مردم برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود باید میوه بیشتری بخورند اما افزایش قیمت‌ها سبب شده تا مردم میزان خرید خود را کاهش دهند.

این شهروند بیرجندی عنوان کرد: هرچند افزایش قیمتها برای برخی از اقشار جامعه تاثیری ندارد و شاید از حجم خرید آنها کم نشود اما سبب شده قشر ضعیف و متوسط قدرت خرید کمتری داشته باشند و حتی برخی از آنها مجبورند دور برخی از اقلام را خط بکشند.

شکیبایی از دیگر شهروندان است که با گلایه از قیمت برنج گفت: سال گذشته برنج کیلویی ۱۰ هزار تومان بود و امسال به ۳۰ هزار تومان نیز رسیده است و یک کیسه برنج ایرانی ده کیلویی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۴۰ هزار تومان و برنج هندی ۲۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید   دیدار امام جمعه بیرجند باخانواده شهدای روحانی گرامی و ساقینی + تصاویر

وی ادامه داد: در گذشته قیمت برنج خارجی از برنج داخلی کمتر بود و مردم می‌توانستند این برنج‌ها را جایگزین‌ برنج محلی کنند اما اکنون قیمت آنها نیز افزایش داشته و مردم توان خرید این برنج‌ها را نیز ندارند.

وی درباره کمبود و افزایش قیمت روغن در بازار نیز گفت: از شهریورماه روغن جامد بارگیری نشده است و همچنان در مراکز عرضه وقتی برای خرید روغن جامد مراجعه می‌کنیم روغنی یافت نمی‌شود و از سویی دیگر روغن مایع خوراکی هم افزایش قیمت دارد.

یک شهروند بیرجندی گفت: بسیاری از کالاهای پرمصرف در سایه ضعف نظارت‌ها گران شده است. وی افزود: هر جنسی را که قصد خرید آن را داریم وقتی قیمتش را می‌پرسیم منصرف می‌شویم.

وی که کارگری ۴۷ ساله است با گلایه از این وضعیت نابسامان اقتصادی و عدم نظارت بر قیمت کالاها گفت: این عدم مدیریت باعث تحمیل فشارهای مضاعفی بر مردم شده است.

دیگر شهروند بیرجندی اظهار داشت: شاید بتوان گفت سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های زندگی کارمندان و کارگران است.

وی گفت: این قشر از جامعه درآمد ثابت دارند و افزایش یا کاهش قیمت ارز یا گرانی کالا و بالا رفتن لحظه به لحظه تورم در جامعه، تأثیری بر میزان درآمد آن‌ها ندارد بنابراین اغلب آن‌ها که جیبشان در هفته اول یا دوم خالی می‌شود چشمشان به آخر برج است تا شاید بتوانند اندکی از مشکلات خود را رفع و رجوع کنند.

یکی از فروشندگان مواد غذایی که دل پری از گرانی‌ها دارد معتقد است کسبه هم از وضعیت آشفته بازار قیمتها دل خوشی ندارند چرا که هرچه قیمتها گرانتر می‌شود بازار مشتری هم کسادتر می‌شود و این گرانی به ضرر ماست.

وی بیان کرد: این روزها جیب مردم پس از دریافت حقوق ماهیانه زودتر از ماه‌های قبل خالی می‌شود و سبد کالاهای مصرفی مردم نیز هر روز کوچک‌تر می‌شود. آری کسادی و رکود بر بازارها و فعالیت‌های کاسبان خراسان جنوبی سایه انداخته و گرانی و شیب تند افزایش قیمت‌ها، طعم تلخ کرونا را بیشتر نمایان می‌کند.

بیشتر بخوانید   پرواز بیرجند به کابل توجیه اقتصادی ندارد

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز از اجرای طرح تشدید نظارت بر بازار کالاهای اساسی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با توجه به تدابیر به هنگام و مناسب برای اطمینان بخشی هرچه بیشتر به آحاد جامعه مبتنی بر حضور پر توان نیروهای بازرسی در سطح بازار، این سازمان در نظر دارد طرح تشدید نظارت بر بازار کالاهای اساسی و ضروری را اجرا کند.

تهوری بیان کرد: این طرح به منظور نیل به اهدافی نظیر ایجاد ثبات نسبی قیمتها، کاهش التهاب در بازار، افزایش رضایت مندی و ارتقای اعتماد عمومی، با هدفمندسازی بازرسی ها و توجه به اولویت‌های کالایی و خدماتی اقلامی نظیر گوشت مرغ، تخم مرغ، شکر، لاستیک خودرو، ماسک و کالاهای بهداشتی اجرای می‌شود.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: طرح تشدید نظارت بر بازار کالاهای اساسی و ضروری از ۸ آبان به مدت ۱۵ روز برگزار می‌شود که در این طرح ایجاد وحدت رویه اقدامات نظارتی؛ هم افزایی و همکاری موثر سایر دستگاه‌های مرتبط با افزایش گشت‌های مشترک و برخورد قاطع با تخلفات احرازی و ارتقای سطح بازدارندگی به طور جدی در دستور کار بازرسان سازمان قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت کالا‌ها تابع افزایش قیمت‌های تولید است و ملاک عمل ما در بازرسی‌ها فاکتور خرید واحدهای عمده فروشی است.

تهوری بیان کرد: نوسان قیمت‌‌ها آن چیزی که برای بازرسان در هنگام بازرسی ملاک است فاکتور خرید کالا‌های فروشندگان است که در این فاکتور‌ها سود قانونی بررسی می‌‌شود و اگر تخلف گران فروشی باشد مطابق قانون برخورد خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۱

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها