رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی:برنامه‌های اجرایی اشتغال و سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی تدوین می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی گفت: برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی امور اشتغال و سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی برای سال جاری تهیه و تدوین می‌شود.

به گزارش “ پیام خاوران ”  مجید پورعیسی در نشست خبری، درباره شعار سال جاری با عنوان “جهش تولید”، اظهار کرد: شرایط کشور در سال‌های اخیر در وضعیت ویژه‌ای قرار گرفته است، به گونه ای که از یک سو تحریم‌های ظالمانه کشورهای استکباری، مشکلات و موانع زیادی را سر راه پیشرفت‌های اقتصادی ما قرار داده و از سوی دیگر ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و فرصت‌های بی شماری در کشور به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معادن، علم و فناوری وجود دارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) با اشراف کامل و تسلط ویژه به تمام این ظرفیت‌ها و ایمان به توانمندی های مردم به ویژه جوانان این مرز و بوم و با درک بسیار غنی و درست از اولویت مسائل اقتصادی برای کشور در سال‌های اخیر شعارهای اقتصادی را برای کشور انتخاب و اعلام فرمودند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: ایشان با انتخاب شعارهای اقتصادی برای هر سال، از یک سو توجه آحاد مردم به ویژه جوانان را به این ظرفیت‌ها جلب می‌کنند و از سوی دیگر مسئولان را نسبت به وظایف و تکالیفی که در این حوزه دارند و باید به آن توجه کنند، حساس می‌کنند و آنان را به یک همگرایی مهم و پایدار و مفید در حوزه پیشرفت های اقتصادی رهنمون می‌سازند.

 

مُیَسّرشدن خودکفایی در عرصه‌های مختلف با جهش تولید

پورعیسی عنوان کرد: در پی سال‌ها تحریم‌های ظالمانه اما با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و توجه رئیس جمهور و دولت به بخش‌های اقتصادی کشور، علی‌رغم تمام کمبودها، ایران اسلامی در آستانه برخی جهش‌های بزرگ اقتصادی قرار گرفته که خودکفایی در برخی از اقلام کشاورزی، دارویی و صنعتی نمونه‌ای از این جهش‌های مهم است.

وی گفت: تأکیدات چندساله مقام معظم رهبری و تأکید ویژه امسال ایشان، مبتنی بر راهبرد توجه ویژه و حرکت قوی‌تر برای فتح قله‌های خودکفایی در عرصه‌های مختلف است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که این مسیر عمدتاً از راه ایجاد جهش‌های تولید میسر می‌شود، افزود: جهش تولید یعنی شناخت درست از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، بدست آوردن نیازمندی‌ها، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درست، حمایت و تشویق از صاحبان علم، نظر، سرمایه، فعالیت تولیدی و همچنین آغاز و به انجام رساندن تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌ها با نگاه هدفمند و هوشمندانه.

پورعیسی تصریح کرد: این حرکت وقتی سریع، چابک، دقیق و مبتنی بر راستی آزمایی و شتاب و پویایی لازم باشد، جهش در حرکت ایجاد می‌کند، به عبارتی سرعت‌های تصمیم‌گیری و اقدام را نسبت به گذشته بیشتر و فاصله تصمیم تا رسیدن به نتیجه را علاوه بر پربارترکردن، سریع‌تر و کوتاه‌تر نیز می‌کند.

بیشتر بخوانید   رزمایش اقتدارفاطمه الزهرا(س)درخراسان جنوبی برگزارمی شود

وی خاطرنشان کرد: جهش تولید، لزوماً مختص بخش‌های اقتصادی نیست، بلکه ما می‌توانیم تولید را در حوزه‌های علمی، فناوری، فرهنگی، اجتماعی، و حتی در حوزه تولید محتوا و فکر در حوزه‌های سیاسی مبتنی بر شاخص‌های نظرات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و در راه آرمان‌های انقلاب و توسعه و پیشرفت کشور نیز به عنوان یک شاخص مهم در نظر بگیریم.

در حوزه رونق تولید در استان موفقیت‌های خوبی داشتیم اما تا تحقق کامل فاصله داریم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی و کمک به رونق تولید در سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که اعضای دولت و بخش‌های مختلف نظام برای شعارهای سال قائل هستند و با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌ها و موانع ناشی از تحریم و مشکلات غیرمنتظره‌ای که در برهه‌های مختلفی از سال ۹۸ برای کشور ایجاد شد، اما تأکید همه بر فهم و درک درست از شعارهای مقام معظم رهبری و اجرای منویات ایشان در حوزه‌های اقتصادی سرلوحه تمام تصمیم‌ها و فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفت.

پورعیسی ادامه داد: بر این اساس تلاش‌ها نیز مبتنی بر عمل به شعار سال بود و خوشبختانه در بخش‌های مختلف، به تناسب شرایط و با میزان و معیارهای مختلف تحقق یافت.

وی اظهار کرد: هرچند به نظر می‌رسد تا تحقق قطعی آن هنوز فاصله‌هایی وجود دارد اما تلاش دولت، نهادها، ارگان‌ها و بخش‌های مختلف جامعه  در این راستا بود، به گونه‌ای که مقام معظم رهبری نیز در بخش‌هایی از بیانات خود نسبت به اهتمام مسئولان و مردم به این شعار مهم اعلام رضایت فرمودند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی تأکید کرد: در خراسان‌جنوبی نیز در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید برنامه‌هایی تدوین شد و در این زمینه بخش‌های مختلف فکری، برنامه ریزی، و اجرایی بسیج شدند و دستاوردهای بسیار خوبی را شاهد بودیم.

پورعیسی افزود: اما هنوز تا ایده‌آ‌ل‌های مورد نظر مسئولان استانی و رسیدن به برنامه‌های جامع تدوین شده در این حوزه با توجه به برخی مشکلات و موانع فاصله هایی وجود دارد که ان شاءالله با همت مدیران و حمایت و همراهی مردم و صاحب نظران و دلسوزان در این بخش نیز به سرمنزل مقصود خواهیم رسید.

 

پروژه‌هایی که سال گذشته در خراسان‌جنوبی آغاز شد

وی گفت: در سال گذشته برخی از پروژه های بسیار مهم از جمله راه‌آهن، انتقال آب و پروژه‌های کشاورزی در خراسان‌جنوبی آغاز شد و دستاورد مهم نرخ اول کاهش بیکاری در بین استان‌های کشور، افزایش ضریب امنیت سرمایه‌گذاری و کسب جایگاه دوم در کشور در این خصوص و همچنین کسب ۹ رتبه برتر ملی در حوزه کشاورزی و کسب مقام دوم کشوری در بخش کشاورزی از جمله خبرهای بسیار خوش سال گذشته بود.

بیشتر بخوانید   استاندارخراسان جنوبی:پیامدهای مطلوب جهش تولید؛کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد،کاهش وابستگی به خارج است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی در خصوص عوامل عدم اجرای کامل رونق تولید، عنوان کرد: موانع و محدودیت های بسیار زیادی در این حوزه‌ها برای دست یافتن به اهداف شعار سال یعنی شعار رونق تولید وجود داشت که مهم‌ترین آن بحث تحریم‌ها است. تحریم امری بسیار ظالمانه و در عین حال برای برنامه‌های اقتصادی یک کشور، شکننده و مانع است.

پورعیسی تصریح کرد: در دنیایی که مبتنی بر ارتباطات است و در کشوری که در حال توسعه و پیشرفت است، بخش‌های مهمی از معادلات اقتصادی آن در حوزه ارتباطات اقتصادی با دنیا و سایر کشورها چه در حوزه تأمین وسایل و ابزار و چه در حوزه مراودات بانکی تعریف می‌شود اما متأسفانه دولت‌های غربی در این زمینه به شدت ناجوانمردانه برخورد می‌کنند و به صورت کاملاً آگاهانه در تلاش هستند جلوی توسعه و حرکت‌های توسعه‌ای را بگیرند.

وی گفت: علی‌رغم تمام این مشکلات مردم ایران اسلامی و مسئولان، ذیل منویات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و ترسیم خطوط اصلی حرکت توسط ایشان، با خلق حماسه‌های اقتصادی در برهه‌هایی از سال ۹۸ و با صبوری و نجابت مشت‌های محکمی به دهان استکبار زدند و برخی از دستاوردهای بزرگ اقتصادی را در کارنامه های خود ثبت کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شاید بتوان برخی خلأ‌های قانونی، ضعف قانون در برخی بخش‌های دیگر و همچنین جزیره‌ای کارکردن بخش‌ها نسبت به همدیگر یا برخی مشکلات در حوزه نظام پولی و بانکی کشور را از جمله موانع مهم تحقق مطلوب و همه جانبه شعار رونق تولید ذکر کرد.

پورعیسی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، اجرای مناسب و همچنین نظارت‌های ویژه‌تر در حوزه‌های مختلف تولید علم و فناوری و محصولات اقتصادی می‌توان کشور را در مسیر رونق تولید فراگیر قرار داد.

 

مهمترین پروژه‌ها و اقدامات انجام شده در خراسان‌جنوبی در سال ۹۸

وی در خصوص مهمترین پروژه‌ها و اقدامات انجام شده در خراسان‌جنوبی در سال گذشته، بیان کرد: در سال ۹۸ با تلاش های متعددی که مسئولان استانی به ویژه شخص استاندار انجام دادند و با پیگیری‌های متعددی که از سوی ایشان و همراهی و دلسوزی اثربخش مدیران استان صورت گرفت، شاخص‌های معیشتی، اشتغال و اقتصاد استان ارتقای بسیار خوبی داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: پروژه‌های بزرگ گازرسانی به روستاها، مبادله تفاهم‌نامه برای رفع مشکل آبرسانی به ۵۰۰ روستای استان، افزایش تعداد کلاس‌های درس، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس، اجرای پروژه راه‌آهن و بهسازی راه‌ها، ۱۴ پروژه با سرمایه‌گذاری خارجی در استان، سفرها و بازدیدهای منظم از شهرک‌های صنعتی، افزایش شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی و کسب جایگاه دوم کشور و کسب رتبه اول نرخ کاهش بیکاری در بین استان‌های کشور و ده ها دستاورد مهم دیگر از جمله مسائلی بود که می‌توان در حوزه رونق تولید به آن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید   اقتصاد وابسته به نفت مردود است

پورعیسی گفت: همچنین می‌توان به آغاز پروژه بسیار مهم و ملی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان استان و پروژه‌های مهمی مانند طرح نهضت گلخانه‌ای اشاره کرد که هر کدام می تواند بخش هایی از استان را واقعاً متحول کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر  ۷۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در خراسان‌جنوبی داریم که بر اساس  طرح نهضت گلخانه‌ای این آمار در طول دو سال  به ۷۵۰ هکتار می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی نیز در این حوزه با هدف گذاری، شاخص گذاری، تشکیل، حمایت و کمک به هدایت فکری کارگروه‌های مختلف اقتصادی در حوزه استان و همچنین برنامه‌ریزی و تخصیص به موقع پیشنهادهای اعتباری و بودجه‌ای تلاش کرد سهم مهمی در این حوزه داشته باشد.

برنامه‌های اجرایی اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان برای سال ۹۹ تدوین می‌شود

پورعیسی در خصوص برنامه‌های این سازمان در راستای شعار سال ۹۹ با عنوان جهش تولید، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در راستای وظایف مهم و اولویت‌دار خود، هماهنگی و راهبری نظام برنامه‌ریزی استان، بررسی، تهیه و تدوین برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه مدت استان را در برنامه دارد.

وی ادامه داد: همچنین این سازمان با درک جایگاه مهم خود در تحقق شعار جهش تولید در سال جاری، با  بررسی، تهیه و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی امور اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان، نظارت و ارزیابی برنامه و بودجه، راهبری امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در سطح دستگاه‌های اجرایی، نظارت و ارزشیابی جامع مدیریت عملکرد اعم از برنامه‌ها، سیاست‌ها، فرایند‌ها، فعالیت‌ها و پروژه‌ها در سطح استان در تلاش است در حوزه برنامه‌ریزی‌های مختلف به صاحب نظران، اندیشمندان، برنامه‌ریزان، مسئولان و مجریان استانی در راستای جهش تولید کمک کند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این  موضوع می‌تواند برای مردم و آینده استان خراسان‌جنوبی که در مسیر توسعه همه جانبه و مطلوب قرار گرفته، مهم و اثرگذار باشد. امیدواریم در این راستا تمام بخش‌ها و مسئولان همراهی‌های لازم را داشته باشند و مردم و رسانه‌های استان، ما را از نظرات خود بهره‌مند سازند.

 

انتهای پیام

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها