دور ریز‌های پرفایده و پول ساز / روزگار سیاه طلای سبز در خراسان جنوبی

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برگ درختان زرشک، به، عناب و بنه ضایعات پول سازی هستند که می توانند رونق تولیدات زراعی را به ارمغان بیاورند.

به گزارش “پیام خاوران“، محسن پویان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ضایعات زراعی و باغی جز پرسود‌ترین ضایعاتی هستند که می‌توان از آن‌ها فرآورده‌هایی بکر تولید کرد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: برگ درخت گردو، بنه، عناب، زرشک از این دست ضایعات مفید هستند که کمتر شناخته شده و در معرض فرآوری قرار گرفته اند.

پویان با اشاره به اینکه این برگ‌ها دارای خواص فوق العاده درمانی هستند و ظرفیت فرآوری را دارند، بیان کرد: برگ درخت بنه دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و با چای سبز برابری می‌کند، برگ عناب و همچنین برگ درخت زرشک در صنایع آرایشی و شامپو سازی استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: کشور‌های هند و چین در زمینه فرآوری و بسته بندی این ضایعات حرف اول را در دنیا می‌زنند و به سمت تولید پیش دارو و مکمل‌های غذایی پیش رفته اند.

وی تصریح کرد: چینی‌ها توانسته اند بازار فروش ضایعات کشاورزی و فرآورده‌های برگ درخت عناب را در کشور‌های اروپایی قبضه کنند.

دردی که فریاد زده می‌شود، اما درمان نه!

پویان گفت: چندین سال است که حرف‌های زیادی در رابطه با فرآوری ضایعات کشاورزی گفته شده، اما تا امروز نتوانستیم گامی جدی در این حوزه برداریم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه موازی کاری مهم‌ترین دلیل عدم پیشرفت در این حوزه است، افزود: در انگلستان و هند که یک سازمان واحد در زمینه تحقیق، تولید و فرآوری ضایعات کشاورزی فعالیت می‌کند، در کشور ما هم نیاز مبرم به چنین سازمانی حس می‌شود.

بیشتر بخوانید   دستگاه MRI وارد قاین شد

وی  بیان کرد: سالانه چندین تن برگ درخت عناب، زرشک، گردو و به بدون کمترین بهره برداری دور ریز و یا سوزانده می‌شود در صورتی که فرآوری آن می‌تواند ارزآوری هنگفتی را برای استان و کشور به ارمغان بیاورد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها