حذف تدریجی دفترچه‌های سازمان بیمه سلامت از اردیبهشت در خراسان‌ جنوبی

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی از برنامه کاهش کاربرد و حذف تدریجی دفترچه‌های درمانی از اردیبهشت ماه امسال در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: برنامه ما این است در نیمه ابتدای سال ۱۴۰۰ این فرآیند در استان به صورت ۸۰ درصد انجام شود.

به گزارش “پیام خاوران“، علی اربابی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نسخ الکترونیکی اظهار داشت: بیمه سلامت سازمانی است که موضوع درمان و هزینه های مرتبط با آن را مدیریت می کند و به نوعی بار مالی هزینه های درمانی که بر دوش مردم است را کاهش می دهد.

وی افزود: علاقه مندی در سطح کلان حاکمیت این است که مردم بتوانند از منابعی که در اختیار بیمه ها قرار دارد نهایت استفاده را ببرند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از این راهکارها شناخت در تولید داده های درمانی، مدیریت داده ها در زمان تولید و مدیریت هزینه ها و منابع بیمه با رویکرد تجمیع منابع و جلوگیری از وجود چند بیمه گی است که در این راستا تلاش شد بحث الکترونیکی شدن خدمات درمانی در اولویت قرار گیرد.

اربابی با بیان اینکه سازمان های بیمه گر تلاش زیادی کردند تا زیرساخت های مورد نیاز در این زمینه را فراهم کنند تصریح کرد: امروز پس از ۳ سال تلاش به نقطه خوبی در بحث نسخه نویسی الکترونیک در بیمه سلامت رسیده ایم و سامانه های ما فراگیر و زیرساخت ها بهبود خوبی داشتند.

وی با اشاره به اینکه نرم افزار ما در سطح کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصی مشغول فعالیت است خاطرنشان کرد: امید است تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ پوشش فراگیر نسخه پیچی الکترونیکی را در کلیه مراکز داشته باشیم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح نسخ الکترونیکی در ابتدا از بخش خصوصی آغاز شد یادآور شد: در حال حاضر صددرصد بخش خصوصی فرایند نسخه پیچی الکترونیکی را انجام می دهند.

اربابی اظهار داشت: در این راستا انعقاد قرارداد با کلیه موسسات انجام و کلیه موسسات دارای پروانه بدون محدودیت می توانند با ما عقد قرارداد و خدمات الکترونیک را به مردم ارائه دهند.

بیشتر بخوانید   نمایندگی آستان قدس رضوی در خراسان جنوبی در مناطق سیل‌زده مستقر می‌شود

وی با اشاره به اینکه در بخش درمانگاهی و درمانگاه های خیریه، نسخه پیچی الکترونیکی ساماندهی و این فرایند در حال اجرا است افزود: همچنین از ابتدای امسال در بخش دولتی نیز فرایند نسخه الکترونیکی انجام شده است و در کلینیک های سرپایی دانشگاه نیز ساماندهی شده است و در بحث دانشگاهی نیز نسخه پیچی الکتریکی را داریم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه درحال حاضر بحث نسخه پیچی الکترونیکی روند توسعه خوبی در استان دارد گفت: امید است بتوانیم تا پایان ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ درصد فراگیری خوب و بالای ۸۰ درصد را در استان شاهد باشیم.

اربابی به کاهش کاربرد دفترچه اشاره کرد و بیان کرد: در این راستا نیز برنامه کشوری تدوین شد و در گام نخست از ابتدای اردیبهشت ماه چاپ دفترچه همگانی و از امروز(ابتدای مردادماه) چاپ دفترچه روستایی متوقف شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در این راستا روستاییان و بیمه شدگان این صندوق که اوراق دفاتر آنان به پایان رسیده است با داشتن کد ملی می‌توانند از خدمات مورد نیاز خود از طریق نسخه‌نویسی الکترونیکی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تیرماه نیز چاپ دفاتر سایر صندوق ها متوقف خواهد شد یادآور شد: بیمه شدگان تا پایان شهریورماه می توانند از اوراق دفاتر خود استفاده کنند.

اربابی با اشاره به اینکه در بخش دولتی دانشگاهی نیز از ابتدای مهرماه این کار انجام خواهد شد اظهار داشت: برای موسساتی که طرف قرارداد ما نیستند و دارای پروانه هستند شرایط برای عقد قرارداد فراهم است و پزشکان متقاضی می توانند با مراجعه به ادارات بیمه سلامت و یا درج درخواست در سامانه نسبت به درج درخواست خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از اوراق موجود در دفاتر بیمه در صورت داشتن اعتبار، تا آبان امسال مقدور خواهد بود و پس از آن خدمات فقط به صورت درج نسخه الکترونیک قابل ارائه است.

بیشتر بخوانید   اختصاص35 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه تخت های فعال بیمارستان نهبندان

وی تصریح کرد: چشم انداز و برنامه ما این است در نیمه ابتدای سال ۱۴۰۰ این فرآیند در خراسان جنوبی به صورت ۸۰ درصد انجام شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه در صد درصد مطب های بخش خصوصی بحث نسخ الکترونیک انجام می شود یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد پزشکان ما این فرآیند را به صورت کامل انجام می دهند.

اربابی اظهار داشت: در بحث دولتی دانشگاهی نیز بیش از ۱۰ هزار نسخه به صورت الکترونیکی توسط پزشکان تولید شده است و طی یک ماه اخیر بیش از ۳۰ درصد نسخ تولیدی در بحث دولتی دانشگاهی بوده است.

وی به سامانه سرویس ارائه خدمات شهروندی اشاره کرد و بیان کرد: مردم می توانند با مراجعه به این سامانه هم وضعیت بیمه ای، هویتی، بروزرسانی عکس، وضعیت اعتبار دفترچه و اقدامات درمانی خود را رویت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی همچنین به سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات اشاره کرد و گفت: این سامانه فراهم شده است و در دسترس مردم است و مردم هرگونه شکایتی دارند می توانند از طریق این سامانه بیان کنند.

اربابی با بیان اینکه برای توسعه نسخ الکترونیک، برخی داروها فقط از طریق سامانه الکترونیکی قابل پرداخت خواهد بود اظهار داشت: در حال حاضر اگر کسی فاقد دفترچه است، درج داروی مورد نیاز او در سربرگ پزشک مشکلی ایجاد نمی کند و حکم نسخه را دارد.

وی با بیان اینکه مردم فریب افراد سودجو درباره بیمه سلامت را نخورند یادآور شد: برخی افراد و شرکت های سودجو با سوء استفاده از نام و عنوان بیمه سلامت از مردم کلاهبرداری و با وعده ارائه بیمه تکمیلی، پرداخت هزینه های درمانی، وجوهی را از مردم اخذ می کنند.

بیشتر بخوانید   ۱۱ بقعه متبرکه خراسان جنوبی میزبان عزاداری باب الحوائج(ع)

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: هم استانی ها به اظهارات و وعده های متقلبانه سودجویان و کلاهبرداران توجه نکنند و مراتب را به سامانه ارتباطی ۱۶۶۶ اطلاع دهند.

اربابی افزود: در بحث پرداختی نسخ غیر الکترونیکی در سطح یک روستاییان برای اولین بار بعد از چندین سال به صورت کامل پرداخت شده است.

اربابی بیان کرد: در این راستا نسخه غیر الکترونیکی دانشگاهی تا پایان آبان ماه ۹۹، نسخ خصوصی، خیریه و بیمارستان های غیر دولتی تا پایان آذرماه، داروخانه ها در بخش خصوصی تا پایان اسفندماه و پزشکان و موسسات پاراکلینیک تا مهرماه پرداخت شده است و اگر همه این افراد نسخه پیچی الکترونیکی را انجام داده باشند پرداخت به صورت کامل صورت گرفته است.

وی به ارسال پیامک به بیمه‌شدگان اشاره کرد و تصریح کرد: در زمان دریافت خدمات درمانی از جمله پزشکی و پاراکلینیک پیامکی مبنی بر دریافت خدمت مربوطه به شماره تلفن همراه بیمه‌شدگان که در سیستم بیمه سلامت ثبت شده، ارسال می‌شود، در این راستا اگر بیمه‌شده پیامک را دریافت نکرد، ضروری است نسبت به پیگیری و اصلاح شماره تلفن همراه خود از طریق دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد این اداره کل در استان اقدام کند.

اربابی یادآور شد: در صورتی که بیمه شده برای دریافت خدمات درمانی به مطب یا مراکز درمانی مراجعه نکرده باشد و پیامکی حاوی اطلاعات مربوط به ویزیت و خدمات پزشکی دریافت کند، می‌تواند به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده احتمالی، این موضوع را از طریق سامانه تلفنی ۱۶۶۶ پیگیری کند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۶۲ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند بیان کرد: در بحث هم پوشانی نیز کار در حال انجام است و طی دو سال اخیر ۱۰ هزار نفر رفع هم پوشانی شدند.

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها