سند سازگاری با منابع کم آبی خراسان جنوبی اجرایی شود/ افزایش بهره‌وری از طریق توسعه شبکه‌های نوین آبیاری

استاندار خراسان جنوبی بر لزوم اجرای سند سازگاری با منابع کم آبی استان تأکید کرد و گفت: از طریق توسعه شبکه های نوین آبیاری، می توان بهره وری را افزایش داد.

به گزارش “پیام خاوران“، حمید ملانوری در دیدار با مدیر کل آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی استانی در منطقه ای کویری است که در بحث منابع آبی از شرایط نامناسبی برخوردار است.

وی به خشکسالی دو دهه ای استان اشاره کرد و گفت: این منطقه کم بارش و خشک است، پس باید در مدیریت و برنامه ریزی، شرایط کویری بودن منطقه مد نظر قرار گیرد.

استاندار به لزوم توجه ویژه به هنر مصرف منابع آبی اشاره کرد و گفت: هنر ما باید مدیریت مصارف آب باشد و در وهله اول باید از هدر رفت آب جلوگیری کنیم، میزان هدررفت آب در بخش روستایی ۵۰ درصد و شهری ۳۵ درصد است.

ملانوری متذکر شد: این در شرایطی است که آب با هزینه بسیار بالا در این منطقه کم آب استحصال، بهداشتی و شیرین شده و با قیمت نازل در شبکه توزیع در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

وی از لزوم اجرای سند سازگاری با منابع کم آبی استان گفت و تصريح کرد: در کشاورزی هم بهترین کار، اجرای مفاد سند سازگاری با منابع کم آبی است که به بخش های مختلف توجه دارد.

استاندار از راه اندازی قرارگاه آب استان با سرپرستی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت که پیرامون مدیریت منابع آب شرب راه‍اندازی شده است.

ملانوری به لزوم  توجه بیش از پیش به شبکه های آبیاری نوین اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از طریق توسعه شبکه های آبیاری نوین، بهره‌وری افزایش می یابد.

وی ادامه داد: استان ما از منابع آبی دیگری مثل قنوات و چشمه ها نیز برخوردار است که در سال های گذشته بعضاً دچار مشکل شده اند که البته با اقداماتی که جهاد کشاورزی انجام داده، بخشی از این مشکلات حل شده است.

بیشتر بخوانید   تقویت لثه با اسکنبیل خراسانی

استاندار از منابع آبی به عنوان مهمترین زیر ساخت های برنامه توسعه ای استان نام برد و گفت: در بحث های توسعه ای به ویژه در ۴ شهرستان مرزی که منبع اصلی درآمد مردم، کشاورزی و دامپروری است و استقرار مرزنشینان در تأمین امنیت منطقه نیز نقش بسزایی دارد،توجه ویژه به آب و مدیریت منابع آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

منبع: روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها