قفل رکود بر فرمان خودرو؛ سریال تکراری نوسان قیمت اتومبیل در خراسان جنوبی

سریال نوسان قیمت خودرو که یک سالی است مردم شاهد تماشای آن هستیم از سال گذشته تاکنون بارها افت و خیزهای زیادی داشته و گویی زنجیر رکود بر فرمان خودرو نصب و خرید و فروش در رکود است.

به گزارش “پیام خاوران” سریال نوسان قیمت خودرو در یک سال اخیر تاکنون بارها تکرار شده است و گویی این سریال دنباله‌دار تمامی ندارد.  بازار خودرو که سال گذشته بارها نوسانات قیمتی را تجربه کرد و امسال هم در دهه سوم فروردین دچار نوسان قیمتی شد حالا با افت قیمت دلار روزهای آرامی را تجربه می‌کند و به نوعی سکوت این بازار پرمصرف را فراگرفته اما در کنار آن قیمت لوازم یدکی همچنان رو به افزایش است.

در سطح شهر بیرجند راهی می‌شوم، یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به نوسانات نرخ‌ها خرید و فروش هم نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

وی با بیان اینکه شاید به نظرمان یکی از دلایل نوسانات قیمت خودرو رانت باشد افزود: برخی افراد با در دست گرفتن بازار و رسانه‌ها قیمت‌ها را کاهش و سپس  بعد از خریداری و انباشت چند وقت دوباره قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

یکی دیگر از فعالان این حوزه هم با بیان اینکه بازار خودرو مثل بازارهای دیگر نوسان زیاد دارد اظهار داشت: بازار خودرو چون بیشتر در چشم بوده و نقدشوندگی آن هم آنی است نوسان بیشتری را در آن شاهد هستیم.

وی با اشاره به این که سیاست‌های خارجی روی این بازار تاثیرگذار است، افزود: خرید و فروش هم با توجه به این که مصرف کننده کمتر خرید می‌کند کاهش داشته و بیشتر خرید و فروش بین دلالان است.

این فعال بازار خودرو برای خروج از وضعیت موجود راهکاری پیشنهاد می‌دهد که باید زیرساخت‌ها درست شود چرا که هم اکنون در این بازار مسئولان با سیاست‌های مقطعی و مُسکن عمل می‌کنند و به همین دلیل هیچ وقت سیاست‌ها در تنظیم بازار خودرو موثر واقع نشده و اوضاع هر روز بدتر از دیروز می‌شود.

بیشتر بخوانید   بازدید استاندار خراسان جنوبی از چند طرح عمران شهری در بیرجند

تا زمانی که دست رانت‌خواران کوتاه نشود امیدی به بهبود شرایط نیست

وی تاکید کرد: تا زمانی که سیاست درست در این بازار اعمال نشود و دست رانت‌خواران کوتاه نشود امیدی به بهبود شرایط وجود ندارد.

رئیس اتحادیه بنگاه‌های معاملاتی خودروی بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اوضاع رکود در بازار خودرو گفت: بعد از تغییر قیمتی امسال که خودروهای داخلی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند، درحال حاضر شاهد رکود هستیم.

راعی‌فرد افزود: ۱۴۰ بنگاه معاملاتی خودرو در بیرجند وجود دارد اما  بازار خرید و فروش راکد است و معاملات چندانی انجام نمی‌شود و همان تعداد کم معاملات هم با توجه به افزایش قیمت‌هایی که در یک سال گذشته وجود داشته مربوط به خودروهای مدل پایین است که بیشتر به صورت توافقی یا از طریق سایت دیوار انجام و در بنگاه‌ها کمتر  قولنامه‌ای نوشته می‌شود.

وی با گلایه از نابسامانی بازار لوازم یدکی خودرو به این نکته اشاره کرد؛ زمانی که قیمت دلار افزایش داشت لوازم یدکی خودرو به این بهانه گران می‌شد ولی حالا که دلار روند نزولی قیمت را پشت سر می‌گذارد باز هم بازار لوازم یدکی خودرو افزایش قیمت را تجربه می‌کند و نظارت چندانی در این رابطه وجود ندارد.

اما اگر گذرتان به بازار لوازم یدکی خودرو بیفتد در کنار افزایش قیمت‌های نجومی اجناس شاهد تفاوت قیمتی در اجناس مشابه می‌شوید، موضوعی که بیشتر مصرف کنندگان این محصولات به آن اشاره می‌کنند و از وضعیت موجود گلایه دارند و در عین حال مسئولان بی‌ثباتی اقتصادی را دلیل همه مشکلات می‌دانند.

به سراغ بازار لوازم یدکی خودرو می‌رویم، یک مشتری لوازم یدکی در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان داشت: زمانی که قیمت دلار افزایش داشت لوازم یدکی خودرو به این بهانه گران می‌شد اما حالا که دلار اندکی آرام گرفته باز هم نرخ آن رو به افزایش است و نظارت چندانی در این رابطه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید   واکسیناسیون خبرنگاران خراسان جنوبی بزودی آغاز می‌شود

کیفیت اجناس روز به روز کاهش پیدا می‌کند

یکی دیگر از مصرف کنندگان هم اظهار می‌کند: در کنار گرانی‌های روزانه، تفاوت قیمت‌های زیادی در قطعات وجود دارد در حالی که کیفیت اجناس روز به روز کاهش می‌یابد.

اما رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در بیرجند نیز افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو را در یک سال گذشته بین پنج تا ۱۰ برابر اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال هم با توجه به افزایش حقوق کارگران، قیمت لوازم یدکی ایرانی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته و قیمت لوازم یدکی خارجی تغییر چندانی نداشته است.

زیوری با بیان این که متأسفانه چون اقتصاد ثبات ندارد، مصرف‌کننده و فروشنده متضرر می‌شوند، افزود: قیمت دلار کاهشی است و بعد از چند ماه که به ثبات برسد، شاهد آرامش و کاهش قیمت‌ها در این بازار هم خواهیم بود اما با وضعیت موجود نمی‌توان توقعی از این بازار داشت.

وی در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده درباره تفاوت قیمت‌ها نیز گفت: تفاوت نرخ‌ها به نوع جنس بستگی دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها