روند کند خرید ترکیبی دام از عشایر استان خراسان جنوبی/نبود زیر ساخت‌های مناسب

به دلیل نبود زیر ساخت مناسب در استان خرید ترکیبی دام از عشایر روند کندی دارد زیرا تنها کشتارگاه صنعتی استان در بیرجند است که ظرفیت پیش سرد آن ۱۵۰ راس است و روزانه ۱۰۰ راس دام از عشایر خریداری می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، آوای خوش گوسفندان در بیابان‌های داغ وبی آب و علف دیگر به گوش نمی‌رسد، تنها صدای چند گوسفند که همان بره‌هایی هستند که تازه متولد شده اند و آذوقه‌ای برای خوردن ندارند، به گوش می‌رسد، آذوقه ای نیست و صدای صاحبانش را درآورده است.

صاحبش از جامعه عشایری است، روزی روزگاری در فصل‌های کوچ آوای خوش زندگی عشایر برپا بود، اما امسال حکایت عشایر حکایتی متفاوت است،ح

حکایتی که آوای خشکسالی و نبود آذوقه را فریاد می‌زند،این روزها زنگوله‌های دام عشایر استان در سایه خشکسالی، کمبود آذوقه و کمبود باران نای نواختن ندارد.

اگر روزی همزمان با خروس خوان صبح و همقدم با نسیم سحرگاهان روز خود را آغاز می‌کردند، طبیعت روح نواز دشت‌ها که روزی صلابتش مامن عشایر بود این روزها نایی ندارند، چرا که دام‌هایشان گرسنه اند.

زندگی ساده و صمیمی عشایر جدای از آنکه در دل خود سختی‌های زیادی دارد اما همیشه این زندگی ساده و حضور در این فضای ساده و بی تکلف آرزوی بیشتر انسان‌های اهل دلی است که از زندگی پر چالش شهری به ستوه آمده اند.

مشکلات و برخی کمبودها زندگی عشایر را با چالش‌هایی مواجه کرده است و کمرشان را زیراین بار مشکلات خشکسالی و کم آبی… خمیده تر کرده است ونوای زنگوله عشایر هر روز خاموش ترمی‌شود وهر روز که می‌گذرد بخشی از این جامعه مولد سکونت را در شهرها و روستاهای کوچک به کوچ عشایری ترجیح می‌دهند.

جامعه عشایری خراسان جنوبی در حالی ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار دارد که ۷ درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهد و به گفته مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی ۳۰ درصد تولیدات دامی استان را عشایر دارند.

بیشتر بخوانید   رئیس کمیته امداد در زیرکوه: نگذاریم روحیه جهادی و انگیزه ما برای خدمت کردن کم رنگ شود

عصمتی پور با بیان اینکه با وجود بارندگی‌های مناسب اما به دلیل خشکسالی‌های متوالی عشایر همچنان با کم آبی دست وپنجه نرم می‌کنند افزود: هر ساله در آغاز فصل گرما، عشایر برای كمبود آب دام‌های خود دغدغه دارند كه در سال جاری نگرانی ها برای تامین آب با هزینه های سنگین افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه عشایر استان سالانه ۲۰ هزار تن انواع فرآورده‌های دامی و لبنی تولید می‌کردند که این ظرفیت امسال از دست عشایر دررفته است افزود: امسال به دلیل ضعیف شدن بنیه دام بیماری‌های واگیردار بین دام عشایر تشدید شده و مرگ و میر دام عشایر استان به دلیل ضعف بنیه براثر خشکسالی افزایش یافته و به موضوعی نگران کننده برای جامعه عشایری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه امسال در ابتدای سال شاهد تاخیر افتادن کوچ بهاره عشایر استان به دلیل خشکسالی‌ها بودیم افزود: به دلیل خشک بودن مراتع بخشی از عشایر استان به استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان کوچ کردند.

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی بیان کرد: در سال آبی جاری خشکسالی‌های ۱۴۰ حلقه چاه مالداری و چشمه در نقاط عشایری استان را خشک کرده است که این امر سبب نگرانی ما در زمینه تامین آب عشایر شده است.

عصمتی پور با بیان اینکه عشایر استان یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام سبک وسنگین دارند افزود: ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر چهارمین استان عشایر نشین کشور است.

روند کند خرید ترکیبی دام عشایر

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی هم در گفت‌وگو با اصحاب رسانه با بیان اینکه در طی ۴ روز گذشته ۴۰۰ راس دام سبک از عشایر استان خریداری شده است گفت: یکی از دلایل روند کند ترکیبی دام عشایر به دلیل نبود زیر ساخت مناسب در استان است‌

بیشتر بخوانید   کاهش محسوس دما از امشب در خراسان جنوبی

روشن با تاکید براینکه به دلیل وجود تنها کشتارگاه صنعتی در استان که در بیرجند است ظرفیت پیش سرد ان۵ ۱۵۰ راس دام است، افزود: روزانه ۱۰۰راس دام از عشایر استان خریداری می‌شود که دام عشایر به ازای هر کیلوگرم ۴۵ هزارتومان خریداری می‌شود.

وی با تاکید براینکه خرید دام عشایر از ۲۵ خرداد به طور رسمی در استان آغاز شده است افزود: پیگیری‌ها برای حمل ۱۰۰راس دام به مشهد درحال برنامه ریزی است که در این راستا دغدغه عشایر استان برای خرید دام کمتر شود.

روشن از انعقاد قرارداد با استان یزد برای انتقال دام به کشتارگاه صنعتی دام یزد با ظرفیت کشتار یک هزار راس خبر داد و یادآود شد: براساس برنامه ریزی ها روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ راس دام خریداری شده در استان به یزد ارسال خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها