۱۰۱ میلیون متر مکعب مخازن آب خراسان جنوبی کسری دارد

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی از کسری ۱۰۱ میلیون متر مکعبی مخازن آب در این استان خبر داد و گفت: اگر ثبات و پایداری می خواهیم باید تناسب بین دخل وخرج آبی خود داشته باشیم.

به گزارش ” پیام خاوران ” سعید سروری  در نشست خبری با بیان اینکه اگر ثبات و پایداری می خواهیم باید تناسب بین دخل وخرج آبی خود داشته باشیم گفت: از منابع آبی موجود ۱۰ درصد بیشتر استفاده می‌شود که به نوعی ورشکستگی منابع آبی برای آینده خواهیم داشت.

وی به تشریح آخرین وضعیت منابع آبی، برنامه‌ها و چشم انداز حوزه آب خراسان جنوبی پراخت و با اشاره به موضوع انتقال آب به استان اظهار داشت: طرح انتقال آب از دریای عمان از سال‌های گذشته برای سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی مطرح شده است.

وی افزود: همچنین مطالعات، جانمایی و مسیریابی خطوط انجام شده است و از سوی دیگر کنسرسیوم بخش خصوصی معرفی شد تا نیاز آبی سه استان را تامین کند اما در اواخر سال گذشته بود که با بازنگری که روی خطوط انجام گرفت، مقرر شد طرح انتقال آب به استان از طریق خلیج فارس رقم بخورد که این طرح با عنوان خط امید است و در حال حاضر مرحله اول ان برای استان های یزد وکرمان انجام شده است.

سروری با اشاره به این که مقرر شده است در یک طرح ۵ ساله انتقال آن به استان انجام شود، گفت: در این طرح از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می شود.

سرپرست شرکت آب  منطقه ای خراسان جنوبی گفت: ۷۰۰ کیلومتر نقشه‌برداری و مطالعات تعیین حریم و بستر رودخانه‌های استان از سال گذشته تاکنون با اعتبار ۴ میلیارد تومان انجام شده است.

وی گفت: درخصوص ساماندهی حریم و بستر رودخانه‌های استان مکاتباتی با مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری انجام شد تا در صورتی که مکانی نیاز به لایروبی یا بازگشایی دارد، اعلام کنند و نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کنیم.

بیشتر بخوانید   امدادگران هلال احمر خراسان جنوبی به ۲۵۲حادثه اعزام شدند

سروری با بیان اینکه فرمانداران باید نقاط حادثه‌خیز و مسیر رودخانه‌های داخل شهر را رصد و در صورت نیاز به لایروبی و بازگشایی به شرکت آب منطقه‌ای اعلام کنند، افزود: رفع تصرف بستر رودخانه‌ها در راستای صیانت و حفاظت از رودخانه‌ها و با هدف عبور ایمن سیلاب و پیشگیری از هرگونه خسارت جانی و مالی به شهروندان انجام می‌شود.

وی با بیان این که سال گذشته ۶۳٫۷ کیلومتر در قالب ۱۶۱ هکتار حریم و بستر رودخانه در استان خراسان جنوبی رفع تصرف و آزادسازی شد، افزود: این وسعت با اعتبار سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آزادسازی و لایروبی شده است.

سروری افزود: از مجموع ۶۳٫۷ کیلومتر آزاد شده، ۲ کیلومتر در رودخانه زابری سرایان، ۳٫۲ کیلومتر در رودخانه شوراب قاین، ۲۵ کیلومتر در رودخانه شاهرود، ۲۵ کیلومتر در رودخانه مود، چهار کیلومتر در رودخانه عباس بیک و ۴٫۵ کیلومتر در رودخانه دیهشک شهرستان طبس آزادسازی شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان خراسان جنوبی آب را عنصری که نه قابل تولید  و نه قابل جایگزین شدن است دانست و گفت:  حجم آبی که در استان در دسترس قرار دارد محدود است و از سوی دیگر هرسال نیاز ما به مصرف آب فزایش می یابد پس باید  توجه بیشتری به افزایش بهره وری داشته باشیم تا افزایش نیاز را با افزایش بهره وری جبران کنیم.

وی با اشاه به طرح کنتورگذاری هوشمند چاه‌های کشاورزی افزود: این طرح از سال ۹۲ درحالی آغاز شده است که از زمان اجرا ۱۸ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی و۲۰ درصد برق مصرفی بخش کشاورزی کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید   تصادف در کاروان عروسی با یک کشته و ۴مصدوم

وی از نصب کنتور هوشمند در ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان خبر داد و افزود: در بخش صنعت و خدمات ۴۲ درصد و در بخش چاه‌های آب شرب ۶۰ درصد چاه‌ها مجهز به کنتور هوشمند شده است و در حال حاضر توجه ویژه ای به نصب کنتورهای هوشمند در بخش‌های مختلف مد نظر است که طبق مصوبه قرارگاه آب استان مبنی بر نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌ها  امید است در بازه زمانی سه ماهه بتوانیم نسبت به این موضوع هم اقدام کنیم.

به گفته وی  مقرر است در یک بازه زمانی هفت ساله برداشت نامتعارف از آب های زیرزمینی در استان به صفر برسد.

سروری در حوزه آب استان، با تاکید براین که در گذشته اکثر منابع تامین آب در خراسان جنوبی از طریق قنات‌ها و چشمه‌ها بود و هرسال با توجه به میزان بارندگی‌ها، کشاورزان  مصرف خود را با آب قنات ها تطبیق می دادند، افزود: با ورود سیستمی حفر چاه‌ها، تعادل به هم خورد و ۷۳ درصد میزان برداشت آب  را منابع زیر زمینی به خود اختصاص داده است.

کسری ۱۰۱ میلیون متر مکعبی مخازن آب منطقه

وی با اشاره به این که از ۱۳ هزار و ۵۹۹  منبع آبی در استان ۲۸ درصد آن را چاه‌ها و چشمه‌ها تشکیل می دهند، از کسری ۱۰۱ میلیون متر مکعبی مخازن آب منطقه خبر داد و گفت: اگر ثبات و پایداری می خواهیم باید تناسب بین دخل وخرج آبی خود داشته باشیم.

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی سیاست وزارت نیرو مبنی بر تهیه سند سازگاری منابع آبی را یادآور شد و افزود: در سند آمایش سرزمینی استان منابع آبی تدوین شده است و توجه به میزان آب قابل برنامه ریزی، مطرح است که در برنامه ریزی‌های این سند به ۷۵ درصدی میزان آب تجدید پذیر اشاره و هدف گذاری شده است که تا در برنامه هفت ساله بتوانیم به آن برسیم.

بیشتر بخوانید   هیچ مشکلی برای ساخت و ساز در رحیم آباد وجود ندارد

وی تاکیدکرد: اگر راندمان بخش کشاورزی را افزایش دهیم می توانیم افزایش محصولات را به نحو بیشتری داشته باشیم چرا که در حال حاضر بخش کشاورزی با مصرف ۸۸ درصدی آب، بیشترین مصرف کننده بخش آب است.

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها