کرونا به اتوبوسرانی بیرجند ۵ میلیارد تومان خسارت زد

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند از ضربه ۵ میلیاردی کرونا به اتوبوسرانی بیرجند خبر داد و گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، شاهد کاهش محسوس تردد مردم در سطح شهر هستیم.

به گزارش “پیام خاوران“، یدالله غلامپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قبل از شروع کرونا ۹۰ دستگاه اتوبوس در خطوط مختلف جابه‌جایی مسافر در بیرجند را برعهده داشت که این رقم بعد از شیوع کرونا کاهش یافت و ۴۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال و حمل و نقل عمومی مسافرین درون‌شهری را انجام می‌دهند.

وی بیان داشت: قبل از شیوع کرونا سرانه جابجایی روزانه مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر بوده که این میزان در حال حاضر به ۸ تا ۱۲ هزار نفر رسیده و این موضوع باعث می‌شود اتوبوس جدیدی برای یک خط اضافه نشود.

کاهش محسوس تردد در شهر

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند از خسارت ۵ میلیاردی کرونا به حمل و نقل درون‌شهری خبر داد و مطرح کرد: این خسارت ناشی از کاهش تعداد مسافر در دوران کرونا بوده است.

غلامپور بیان داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا، شاهد کاهش محسوس تردد مردم در سطح شهر هستیم که این امر باعث شده از میزان مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی شهرستان به میزان چشمگیری کاسته شد.

وی توضیح داد: آمار جابه‌جایی مسافر در شهر بیرجند از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا تیر ۱۳۹۹، ۱۵ میلیون و ۲۶۳ هزار نفر با درآمدزایی هشت میلیارد و ۶۸۱ میلیون تومان و از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان تیرماه امسال ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار نفر با درآمدزایی ۳ میلیارد و ۶۱۴ میلیون تومان بوده است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با بیان اینکه در مجموع بر اثر کرونا ۷۱.۶ درصد کاهش از نظر جابه‌جایی مسافر و از نظر درآمدزایی نیز ۵۸.۳ درصد کاهش داشته‌ایم، عنوان کرد: طی ۳ ماه نخست امسال ۷۱۰ هزار و ۲۸۶ نفر مسافر در شهر بیرجند جابه‌جا شدند که نسبت به سه ماه نخست سال ۱۳۹۸، ۷۲ درصد کاهش داریم.

بیشتر بخوانید   برنامه نوروزگاه در باغ اکبریه بیرجند برگزار می شود

کمک دولت به اتوبوسرانی صفر است

غلامپور در خصوص ناوگان فرسوده اتوبوسرانی، گفت: از ۱۰ سال گذشته تاکنون دولت هیچ یارانه‌ای را برای خرید اتوبوس به شهرداری‌ها نداده است در حالی که قبلا ۸۲.۵ درصد قیمت اتوبوس‌ها را پرداخت می‌کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی بیرجند بالای ۱۰ سال عمر دارند، یعنی کیفیت لازم را برای ارائه خدمات مطلوب ندارند، افزود: عمر مفید اتوبوس‌ها قبلا ۱۰ سال بود که به توجه به شرایط کشور و ندادن اتوبوس نو به شهرداری‌ها در حال حاضر عمر مفید ناوگان به ۱۵ سال افزایش یافته است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با تأکید بر اینکه وضعیت کرونا به گونه‌ای است که وضعیت تصمیم‌گیری برای فعالیت اتوبوس‌ها شناور و مقطعی براساس رنگ‌بندی است، مطرح کرد: علت تأخیر اتوبوس‌ها کاهش شدید مسافر در این شرایط قرمز کروناست و در برخی محلات واقعا کاهش شدید مسافر را داریم.

نوسازی ۴۰ دستگاه اتوبوس

غلامپور با اعلام اینکه نوسازی ۴۰ اتوبوس حمل و نقل درون‌شهری در دستور کار قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد، اضافه کرد: تاکنون کار نوسازی ۳ اتوبوس به اتمام رسیده و در مرحله رنگ‌آمیزی است.

وی تبیین کرد: قیمت اتوبوسی که در گذشته ۵۰۰ میلیون تومان خریداری می‌شد هم‌اکنون به ۴ میلیارد تومان رسیده و این میزان بودجه برای خرید اتوبوس‌های جدید از عهده شهرداری خارج است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اضافه کرد: هر اتوبوس ماهانه بیش از ۲۷ میلیون تومان هزینه برای شهرداری دارد در حالی که شاید اتوبوسی که اضافه می‌شود در شرایط کمبود تقاضا بتواند ماهانه ۵ میلیون تومان درآمدزایی کند.

بیشتر بخوانید   امام جمعه موقت بیرجند: دشمن از پیوند عمیق سپاه و جمهوری اسلامی و قدرت آن می‌ترسد

منبع: ایرنا

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها