مصوبه بهره‌مندی شهرستان‌های غرب خراسان جنوبی از خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس نهایی شد

نماینده مردم شهرستانهای طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت:مصوبه بهره‌مندی شهرستان‌های یادشده از خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران اخذ و نهایی شد.

به گزارش خبرنگار “پیام خاوران” از شهرستان طبس؛ حجت الاسلام مجید نصیرایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:پس از تلاش‌های بسیار و پیگیری مجدانه و برگزاری جلسات متعدد با مدیران عالی وزارت نیرو و مسئولان عالی استان خراسان جنوبی؛ موفق شد، مصوبه بهره‌مندی شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس و سرایان از خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران را اخذ و نهایی کند.

نماینده طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در دیدار اخیر نمایندگان مجلس یازدهم با آیت الله سید ابراهیم رئیسی به وضعیت کم آبی در استان خراسان جنوبی اشاره و از رئیس جمهور منتخب خواست برای این موضوع تدبیر ویژه و فوری اندیشیده شود.

عضو ناظر در شورای عالی معادن استان خراسان جنوبی همچنین پس از گفتگوهای متعدد با «محمدحسن اسدی» مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن در تشریح این طرح گفت: خط انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، انقلابی بزرگ در عرصه تامین آب صنایع و شرب مردم ساکن در استان های “کم آب” رخ خواهد داد که عملیات اجرایی مرحله دوم و سوم و چهارم انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد و خط انتقال خراسان جنوبی نیز در مهرماه سالجاری شروع و براساس برنامه زمان‌بندی از سوی پیمانکار در ۳ سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی ضمن قدردانی از توجه مهندس ملانوری تصریح کرد: آب با ای سی (EC) حدود ۴٠٠ از دریا به فلات مرکزی منتقل می‌شود و در برابر ای سی ۱٠٠٠ آب فعلی از ارزش بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید   مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی خراسان جنوبی افزایش یافت/مردم صرفه جویی کنند

وی افزود: با افتتاح خط اول انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد و رونمایی از خطوط دوم، سوم و چهارم این ابَرپروژه ملی، توسعه این طرح وارد فاز جدیدی شد تا علاوه بر تامین آب صنایع و شرب استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد، استان‌هایی همچون اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز از منابع آبی سیراب شوند.

نصیرایی گفت: خط دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد رسید و حجم سرمایه گذاری خط دوم به طول یکهزار و ۵۵۰ کیلومتر به ۴۷ هزار میلیارد تومان می رسد و سهم خراسان جنوبی از این آب به صورت قطعی ۶٠ میلیون مترمکعب و تا حدود ۱٠٠ میلیون مترمکعب امکان افزایش دارد.

ظرفیت انتقال آب خط دوم ۲۳۰ میلیون مترمکعب در سال است که اشتغالزایی آن در دوران ساخت به ۳۰ هزار نفر می رسد و مدت زمان اجرای طرح ۶۰ ماه برآورد شده است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها