اما و اگرهای بازگشایی مدارس در استان خراسان جنوبی

درحالی که چند روزی بیشتر تا اول مهرماه باقی نمانده مسئولان آموزش و پرورش خراسان جنوبی از آمادگی بازگشایی مدارس خبر می‌دهند و ملاک اصلی را تصمیمی ستاد ملی کرونا می‌دانند.

به گزارش “پیام خاوران“، بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید از موضوعاتی است که این روزها اخبار متفاوتی درباره آن به گوش می‌رسد، در دولت دوازدهم وزیر آموزش و پرورش بارها از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده صحبت به میان آورد و با استقرار دولت سیزدهم، رئیس جمهور در جلسه رئیسان کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا از به تعویق افتادن آموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی خبر داد.

با این حال آخرین خبرها حکایت از بازگشایی مدارس از اول آبان دارد آن گونه که سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد: پیش‌بینی این است از اول آبان‌ همه مدارس و از اول مهر ۳۰ تا ۴۰ درصد مدارس به صورت حضوری بازگشایی شود.

این در حالی است که نگرانی جدی از افت تحصیلی دانش‌آموزان و ترک تحصیل‌های گسترده در آموزش مجازی دو چالش‌ اصلی نظام آموزشی کشور در سال تحصیلی پیش رو مطرح می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران از آمادگی استان برای بازگشایی مدارس خبر داد و گفت: بالای ۹۰ درصد معلمان استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و پیش‌بینی می‌شود همه معلمان قبل از آغاز مهر واکسینه شوند بنابراین آمادگی برگزاری حضوری کلاس‌ها را داریم.

محمدعلی واقعی با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۵۰ مدرسه آماده بازگشایی مدارس است افزود: رویکرد امسال مبنا بر آموزش حضوری است چرا که هم مورد تاکید رئیس جمهور و هم وزارت آموزش و پرورش  است اما اولویت اصلی حفظ سلامتی دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها است.

وی با بیان اینکه طبق دستور العمل وزارت بهداشت امسال شاهد بازگشایی مدارس به صورت تدریجی خواهیم بود گفت: فعالیت  مدارس روستایی و عشایری را به صورت تدریجی  خواهیم داشت و  دروس عملی کارگاه‌های هنرستان‌ها هم مجاز شمرده شده است.

بیشتر بخوانید   کسب رتبه دوم المپیاد فرش کشور توسط دانش آموز بیرجندی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تصمیم نهایی برعهده ستاد ملی کرونا است اما در بازه زمانی که  آموزش از طریق غیر حضوری باشد سامانه شاد و مدارس تلویزیونی  برقرار خواهد بود.

واقعی با بیان اینکه تاکید بر آموزش حضوری است  افزود: ما پیش بینی می‌کنیم آموزش تکمیلی تلفیقی آموزش حضوری و غیر حضوری باشد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود واکسیناسیون دانش آموزان هم در دستور کار باشد ادامه داد: از دیروز توزیع کتب درسی در مدارس خراسان جنوبی آغاز شده تا دانش آموزان استان بتوانند برای شروع سال تحصیلی خود کتاب تهیه کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: افرادی که مدارس یا رشته‌های خود را تغییر داده اند هم می‌توانند با ورود به سامانه مربوطه، گزینه اصلاح را انتخاب و اطلاعات خود را ویرایش کنند و افرادی که در سامانه ثبت سفارشات ثبت نام نکرده اند، می‌توانند ثبت سفارش خود را انجام دهند.

واقعی افزود: ۱۱ درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد حضور ندارند، این ۱۱ درصد یا گوشی و تبلت ندارند و یا در روستا‌هایی زندگی می‌کنند که به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل نیستند و ۸۹ درصد از دانش‌آموزان استان در شبکه شاد حضور دارند که یا خود تبلت و گوشی هوشمند دارند و یا به صورت مشترک با خواهر و برادرشان از گوشی و تبلت استفاده می‌کنند.

و ی افزود: بیش از ۱۶۰ هزار دانش آموز معادل ۹۵ درصد دانش آموزان استان برای دریافت کتاب ثبت نام کرده اند.

لباس فرم اجباری نیست

این مقام مسئول در پاسخ به تهیه لباس فرم دانش آموزان افزود: هیچ گاه دانش آموزان را مجبور به تهیه لباس فرم نمی کنیم و اگر مدیری هم تاکید بیشتری بر تهیه لباس فرم دارد قاعده ای به نام اجبار نیست اما دانش‌آموزان کلاس اول، هفتم و دهم یعنی ورودی‌های مدارس لباس فرم مدرسه را دارند، زیرا احتمال این که مدارس نیم سال به صورت حضوری باشد وجود دارد اما دیگر دانش‌آموزان غیر از این سه پایه همان لباس فرم سال قبل را داشته باشند قبول است.

بیشتر بخوانید   شفافیت مسایل اقتصادی ضرورت امروز جامعه است

واقعی اظهار کرد: مدارس با این توضیح که لباس فرم برای ورودی‌ها لازم است، باید خانواده‌ها را آگاه کنند که ابهامی برای داشتن یا نداشتن لباس فرم در شرایط حضوری یا غیر حضوری مدارس نداشته باشند.

وی درباره فعالیت سرویس مدارس هم یادآور شد: فعالیت سرویس‌ها بستگی به بازگشایی مدارس دارد و در صورت فعالیت مدارس برای سرویس و بستن قرارداد اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها