۸۹ درصد مراتع استان خراسان جنوبی ممیزی شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در ۸۹ درصد مراتع استان طرح ممیزی اجرا شده است.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا نصرآبادی با اعلام این خبر ضمن اشاره به مساحت استان و شرایط سخت حاکم بر مراتع اظهار داشت: ساماندهی مرتعداران و شناسایی بهره‌برداران واقعی دارای حق استفاده از مراتع، ایجاد تعادل دام و مرتع و صدور پروانه چرای دام از مهمترین اهداف اجرای طرح ممیزی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: حدود ۹ هزار خانوار در قالب ۲۰۶ طرح از مزایای اجرای طرح های ممیزی بهره مند شدند، بهره‌برداران محلی از نظر معیشتی وابستگی کامل به محصولات فرعی مانند علوفه، گیاهان دارویی، خوراکی، صنعتی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به تمدید زمان پروانه چرای دام اضافه کرد: به دنبال مراجعه و درخواست های مکرر مرتع داران و بهره برداران مجاز مراتع برای تمدید پروانه چرای دام و مطلع نبودن برخی از آنها از مقررات اعلام شده، مهلت پرداخت پروانه چرای دام تا هشت آذر تمدید شد.

نصرآبادی از مرتع داران و بهره برداران مجاز که تاکنون موفق به پرداخت حق و حقوق ناشی از تمدید سالانه پروانه چرای دام در سال های گذشته نشده اند خواست نسبت به پرداخت بدهی و تهیه و اجرای طرح مرتع داری اقدام کنند.

وی با اشاره به شتاب تحقق مدیریت پایدار و بهره‌برداری اصولی از مراتع افزود: بر اساس بخشنامه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، همه پروانه‌های مرتع داری چرای دام که تا پایان سال ۹۸ صادر شده است باید در سال جاری منجر به طرح مرتعداری شود.

وی توصیه کرد: بهره‌برداران در بازه زمانی باقی مانده تا هشتم آذر سال‌جاری باید با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها یا مراجعه به سامانه «سماک» نسبت به پرداخت عوارض پروانه چرا اقدام کنند.

بیشتر بخوانید   اولویت بسیج سازندگی در خراسان جنوبی پروژه‌های عمرانی و محرومیت زدایی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یادآورد شد: خراسان جنوبی ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۲۵۰ واحد دامی مجاز ، وابسته به مرتع دارد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها