۱۱۰هزار مترمربع فرش دستباف توسط هنرمندان خراسان جنوبی تولید شد

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه در شش ماهه امسال ۱۱۰ هزار متر مربع فرش به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان در استان بافته شد گفت: کرونا و تحریم‌ها سبب شده صادرات فرش حال خوبی نداشته باشد.

به گزارش “ پیام خاوران ” حسن کامیابی مسک در گفت‌وگو با خبرنگاران، از بافت ۱۱۰ هزار مترمربع فرش دستباف در شش ماه امسال توسط بافندگان فرش در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه میزان فرش بافته شده در استان به ارزش تقریبی ۱۶۰ میلیارد تومان است گفت: تولید فرش دستباف در استان خراسان جنوبی در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش جزئی دارد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: اوضاع صادرات فرش دستباف زیاد خوب نیست و صادرات پایین است و از سویی هم یکی از علل افزایش تولید فرش دستباف در استان شیوع کرونا است که براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار در زمینه تولید فرش فعال شدند.

وی ادامه داد: هر چند افزایش تولید فرش در وضعیت رکود بازار فروش، دغدغه بزرگی است چرا که تولید بسیار بالاتر از مصرف و صادرات است و این ها به ضرر بافنده محسوب می شود.

کامیابی مسک تحریم‌ها را در نبود ارزآوری فرش عاملی موثر دانست و افزود: به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغال‌زایی در خراسان جنوبی، تقریبا در همه روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما در هر متراژی که بازار طلبد کند، توان تولید را داریم فقط باید با آموزش و سامان دهی بافندگان فرش را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

بدترین وضعیت در ۵۰ سال اخیر

وی در پاسخ به ارزآوری و صادرات فرش دستباف اظهار داشت: آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده و سال قبل حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد فرش تولیدی استان صادر شده و بقیه آن در داخل کشور به فروش رفته یا روی دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقی مانده است و به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در ۵۰ سال اخیر قرار دارد.

بیشتر بخوانید   بحران کمبود آب در شهرستان فردوس جدی است

 

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها