مژده به عروس های در انتظار شب چله ای/ تب قیمتها تازه دامادها را نقره داغ کرد‌

در حالی تا طولانی ترین شب سال تنها ۴ روز باقیست و طبق رسوم قدیمی تازه دامادها و افرادی که زن عقد دارند برای عروس شب چله ای میبرند که تب داغ قیمتها دامادها را نقره داغ کرد.

به گزارش” پیام خاوران ”  از همان ابتدای صبح تا انتهای شب گرانی و افزایش قیمتها نقل هر محفلی ست گرانی هایی که در این وسط برخی از فروشندگان سو استفاده میکنند و و محصول خود را به هر قیمتی به فروش میرسانند.و این میان قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است .

آن گونه که یکی از شهروندان به خبرنگار ما گفت:   قیمت‌ها در تابلو تب و تاب ندارند و مرتب بالا و پایین می‌روند گاهی از این مغازه تا آن مغازه تفاوت قیمتی را باید نظاره گر باشیم.قیمت‌هایی که شاید برخی‌ها هم دست در دست هم می‌دهند تا با بالا بردن قیمت‌ها لقمه خود را چرب‌تر کنند که این افراد هم واسطه‌ها و دلالان هستند که سر و کله شان در همه بازار‌ها دیده می‌شود.

اما مدتیست بازار میوه مثل همیشه نیست مدتیست روز بازار‌های سطح شهر بیرجند مثل قبل که مردم روزانه در تکاپوی خرید میوه بودند نیست.

غرفه داران هم از کسادی کسب و کار و کاهش فروش میوه دل پر دردی دارند و از سویی دیگر هم گرانی میهمان ناخوانده‌ای است که همزمان با کرونا نه تنها در استان خراسان جنوبی بلکه در جای جای کشور خانه کرده است.

میهمان ناخوانده‌ای که گویی لنگر انداخته و قصد رفتن ندارد و از سویی دیگر برخی مسئولان گویی با این میهمان اُخت شده و دیگر کاری با او ندارند و حکایت این می‌شود که سبد خانوار‌ها خالی‌تر از ماه قبل می‌شود و در این میان چه بسا بسیار خانواده‌هایی که به دلیل نداشتن توان خرید روز‌ها رنگ میوه را به خود نبینند و با حسرت از کنار میوه‌های چیده شده عبور کنند، میوه‌هایی که قیمتشان بالاست و مصرف کننده تا به سمت تابلوی قیمت می‌رود دست در جیب می‌برد و با دو دو تا چهار تا کردن از خرید منصرف می‌شود.

قیمت میوه همچنان در اوج است

قیمت میوه همچنان در اوج است و از ابتدای سال تا کنون نه تنها کاهش نیافته است بلکه روند افزایشی هم داشته است و با وجود وعده‌های مکرر برخی از مدیران مربوطه برای کاهش قیمت و نظارت در بازار میوه، اما آنچه از سطح شهر و یکی از روز بازار‌های شهر بیرجند گزارش می‌شود گرانی میوه است آن گونه که امروز خرید میوه برای برخی از اقشار مردم سخت و حتی آرزو شده است و انگار دست مردم به میوه نمی‌رسد و قیمت‌های نجومی که روی میوه‌ها درج شده است حکایت از آن دارد که بیشتر مردم نقش نظاره گری را دارند.

نرخ میوه همانند دیگر اقلام سبد مصرفی مردم بخصوص در سال جاری با نوسانات قیمتی رو به رو شده و به گفته واحدهای فروش میوه این وضعیت تعداد مشتریان و فروشان آنان را کاهش داده است.

قیمت‌های گران میوه نه تنها دسترسی قشر کم درآمد را به آن سخت‌تر کرده، بلکه بعضی از افراد با درآمد بالا و مکفی را نیز وادار به کاهش حجم خرید کرده است به گونه‌ای که پس از شنیدن قیمت‌هایی مانند سیب زمینی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومانی، پرتقال بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تومانی.نارنگی از ۱۴ تا ۱۷ هزار تومان انار هم از ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان به فروش میرسد.

بیشتر بخوانید   بیرجند، دومین مرکز استان داغ کشور است

کاهش سبد پذیرایی از مهمان

یک شهروند با اشاره به قیمت بالای انواع میوه می‌گوید: با اینکه تنوع میوه زیاد است، اما گرانی قیمت‌ها سبب شد امسال  برای یلدا توان خرید بسیاری از این میوه را نداشته باشیم و از این بابت شرمنده فرزندان خود هستیم.

وی که کارمند است به خبرنگار ما افزود:میوه از قدیم جزو لاینفک مهمانی‌ها بوده است، اما قیمت‌های زیاد آن در سال جاری سبد پذیرایی از مهمانان را کاهش داده است و من مجبورم میوه را به صورت دانه‌ای خریداری کنم

یک بانوی پیر نیز که با دستان لرزان خود قیمت میوه‌ها را جویا میشود.

وی بدون اینکه منتظر پاسخ فرشنده باشد در حالی که با دست‌های لرزان خود کیف پول را باز می‌کند پس از برانداز پول هایش از خرید منصرف شده و زیر لب می‌گوید: حتی پولی برای خرید نارنگی.گوجه  ندارم و مجبورم دانه ای خربداری کنم.. در این هنگام فروشنده که دلش به رحم آمده از شاگردش می‌خواهد کمی میوه رایگان به این مشتری بدهد. بعد از رفتن این بانو، فروشنده می‌گوید روزانه شمار زیادی از مشتریان آبرومند برای دریافت میوه مراجعه می‌کنند که تعداد آنان نسبت به قبل بیشتر شده است.

گرانی بی‌ثبات

یک میوه فروش با سابقه با اشاره به گرانی بازار میوه می‌گوید: گرانی در این بازار ثباتی ندارد وقیمت برخی میوه‌ها مانند موز تا دو برابر افزایش داشته است .وی با انتقاد از گرانی میوه می‌افزاید: واحدهای میوه فروشی در سطح خرده فروشی به هیچ عنوان از گرانی نرخ میوه راضی نیستند چراکه این مسئله به طور مستقیم بر فروش آنان اثر می‌گذارد.

خرید میوه به تعداد خانوار

وی با اشاره به خلوتی میوه فروشی خود از مشتری می‌افزاید: تعداد مشتریان ما در سال جاری به نصف کاهش یافته است و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، میوه در سبد غذایی دیگر جایی ندارد و افراد پولداری هم که جزو مشتریان همیشگی بودند، اکنون میزان خرید خود را کاهش داده‌اند و به جای خرید کیلویی، به صورت دانه‌ای میوه خریداری می‌کنند. به عبارت دیگر به تعداد اعضای خانوار یا مهمانان خرید خود را انجام می‌دهند در حالی که قبلاً این گونه نبوده است.

اما از گرانی میوه این روزها دامادهایی که زن عقد دارند دل پر دردی دارند.همه با سنت های شب یلدا به خوبی آشنا هستیم اما شب یلدا برای دخترانی که به تازگی ازدواج کرده اند یا در مراحل نامزدی و عقد به سر می برند، حال و هوای دیگری دارد.

خراسان جنوبی، در این شب خانواده عروس خودشان را برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می کنند چون بر طبق سنت های ایرانی، رسم بر این است که در بلند ترین شب سال خانواده هایی که تازه وصلت کرده اند، دور هم جمع شوند و خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن بگیرند. در این میان هدایایی هم از طرف خانواده داماد به عروس تقدیم می شود که لبخند پر رنگ تری را روی چهره عروس خانم می نشاند تا شادی و نشاط این شب بلند بیشتر شود.

بیشتر بخوانید   ۹ عامل شایع پیری زودرس پوست/ چند روش مهم برای مقابله با آن

خراسان جنوبی به لحاظ فرهنگ و آداب رسوم مختلف گنجینه فرهنگ هاست که هم اکنون نیز برگزاری این مراسم به قوت خود باقی است اما در سال های اخیر نحوه برگزاری آن در برخی از خانواده ها امروزی تر شده است.

اما نکته قابل توجه در این میان آن است که گرانی و افزایش قیمت ها به شدت برگزاری این مراسمات را تحت تاثیر قرار داده است و سبب شده تا خانواده ها نسبت به انجام برخی از کارها چشم پوشانی کنند.

تزئین شب چله عروس در گذشته نیز رسم بوده و خانواده ها برای تزئین هزینه می کردند

یکی از دارندگان مزون در بیرجند در گفت و گو با تسنیم، گفت: چند سالی است که تعداد زیادی از خانواده ها برگزاری مراسم شب چله عروس را به شیوه گذشته برگزار نمی کنند و تمایل دارند این مراسم را به شکل امروزی برگزار کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقلامی که برای عروس و خانواده وی از سوی داماد پیشکش برده می شود، میوه است، افزود: یکی از اقداماتی که در حال حاضر برای این شب انجام می شود آن است که خانواده داماد میوه آرایی را انجام داده و سپس به خانواده عروس هدیه می دهند.

او  با بیان اینکه اما افزایش قیمت ها موجب شده تا خانواده ها از انجام کارهایی همچون میوه آرایی چشم پوشی کنند و مراسم خود را فقط به خریدن برخی از اقلام و هدیه کردن آن ها بدون تزئین خلاصه کنند، ادامه داد: برخی از خانواده ها نیز با مراجعه به مزون ها، فقط سبدهایی را اجاره کرده و در منزل میوه و هدایایی خود را به صورت ساده تزئین می کنند.

وی اظهار کرد: تعدادی از خانواده ها نیز هستند که بعد از مراجعه به مزون و شنیدن این مقدار از اجاره بها، از اجاره کردن همین سبدها نیز خودداری می کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا ضرورت دارد خانواده ها در این شب با انجام کارهایی همچون میوه آرایی هزینه زیادتری را بر خود تحمیل کنند، تصریح کرد: در گذشته نیز همین مراسمات وجود داشته و فقط شکل آن با حال حاضر متفاوت است به عنوان مثال در زمان گذشته خانواده پارچه های مخمل، ترمه و یا ساتن که بیشتر به رنگ قرمز، سوسنی و یا اناری بوده خریداری و گل دوزی می کردند سپس بر روی سین های بزرگ پهن می کردند و بعد از آن هدایای عروس را بر روی آن قرار دادند و به همراه تعدادی از مهمان به عروس می رفتند.

وی بیان کرد: در حال حاضر میوه ها به صورت تزئین شده در داخل سبد و … قرار داده می شود و با همراه هدایایی دیگر که در جعبه و … گذاشته می شود به عروس پیشکش می شود.

بیشتر بخوانید   برابری قیمت هویج و موز در بیرجند/مسئولان خبر از کاهش قیمت‌ها دربازار میوه می‌دهند

وی  تصریح کرد: شب چله ای عروس یک مراسم ماندگار است که بیشتر عروس ها دوست دارند با زبیاترین شکل برگزار شود و مراسمی است که در خاطره عروس و داماد باقی می ماند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند هم گفت: سیب زمینی در میدان میوه و تره بار با قیمت هر کیلوگرم ۹ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

حیدری گفت: فروشندگان میوه و تره بار سیب زمینی‌هایی که کیلویی ۹ هزار تومان می‌خرند را در بازار تا کیلویی ۱۲ هزار تومان و سیب زمینی‌هایی که کیلویی ۱۲ هزار تومان می‌خرند را در بازار تا کیلویی ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

حیدری گفت: کیفیت سیب زمینی‌های موجود در بازار و میدان میوه و تره بار متفاوت است و در حال حاضر از شیراز و همدان وارد می‌شود.رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان بیرجند گفت: سیب زمینی‌های شیراز قلم زرد هستند و از کیفیت بالاتری برخوردار هستند؛ به همین دلیل قیمت بالاتری نیز دارند.

او گفت: قیمت‌ها در بازار نوسان دارد و ممکن است یک روز گران‌تر و یا یک روز ارزان‌تر از روز قبل باشد.حیدری  گفت :مهمترین عامل تفاوت قیمت ها  کیفیت محصول است به طور مثال در میدان میوه و تره بار چندین نوع سیب زمینی با قیمت های مختلف عرضه می شود.

وی با بیان اینکه  در حال حاضر هر کیلوگرم سیب زمینی قلم زرد شیراز در میدان بار ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب زمینی همدان هر کیلوگرم، حدود ۹ هزار تومان عرضه می شود و با احتساب ۲۰ تا ۲۵ درصد سود در اختیار شهروندان قرار می گیرد.گفت:اختلاف قیمت به کیفیت محصول بستگی دارد،هر کیلوگرم پیازسفید جیرفت در میدان بار ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و پیاز زرد و قرمز ۶ هزار تومان است و در سطح شهر با احتساب ۲۰ درصد سود به فروش می رسد.

وی در خصوص افزایش قیمت گوجه فرنگی، سرد شدن هوا و سرمازدگی گوجه را باعث افزایش قیمت آن می داند و می گوید: از گوجه های گلخانه ای تولیدی بیرجند با توجه به نوع بذر و بزرگ بودن (هرگوجه حدود ۳۰۰ گرم) استقبالی صورت نمی گیرد و گوجه های تولیدی به تهران ارسال شده و در آن جا با قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

 

لزوم نظارت برای کنترل قیمت ها

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: نظارت بر بازار و اعزام گشت به جهاد کشاورزی واگذار شده است.موهبتی گفت: انتظار است تا با انجام نظارت ها، کنترل قیمت‌ها را شاهد باشیم و از افزایش نامتعارف قیمت‌ها جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تعداد بازرسین و گشت‌های بازار مشخص شده اند و کار نظارت را انجام می‌دهند.قوسی گفت: برای ایام خاص مانند شب یلدا نیز برنامه ریزی شده تا قیمت‌ها در بازار رصد شود.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها