بارش‌های بی سابقه در نهبندان / امداد رسانی به ۴۰ خانوار خسارت دیده

در حالی بارش‌ باران از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده که در برخی نقاط از جمله نهبندان شاهد بارش بی سابقه بوده‌ایم و نیروهای امدادی در حال آماده باش به سر می‌برند و تاکنون به ۴۰ خانوار امدادرسانی شده است.

به گزارش “پیام خاوران”، خراسان جنوبی با دربرگیری بخش قابل توجهی از بیابان لوت همواره با معضل کاهش بارندگی و کمبود منابع آبی مواجه بوده به طوری که کاهش شدید بارندگی‌ها در سال آبی – زراعی گذشته باعث شد این منطقه بحرانی‌ترین خشکسالی را در نیم قرن اخیر تجربه کند و بسیاری از فعالیت‌های متاثر از بارش برف و باران از جمله محصولات کشاورزی آسیب زیادی دید.

خشکسالی بیش از ۲ دهه در استان خراسان جنوبی لنگر انداخته و در سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) کمبود شدید بارندگی‌ و افزایش دمای هوا، شرایط سخت‌تری را برای این استان ایجاد کرد، به گونه‌ای که به دلیل کمبود بارش‌ها، استفاده از منابع آب زیرزمینی افزایش یافت و کسری مخزن آبخوان‌های استان در سال آبی گذشته به ۱۲۵ میلیون مترمکعب رسید که نسبت به سال آبی قبل‌تر، ۲۵ درصد افزایش داشت.

از طرفی همزمان با افزایش کسری مخزن شاهد افت سطح آب زیرزمینی هم بودیم که متوسط افت سطح آب زیرزمینی از ۲۱ به ۲۵ سانتیمتر افزایش یافت.

بعد از گذشت چندین ماه بدون بارش و وقوع خشکسالی، باران رحمت الهی سبب خوشحالی مردم خطه کویری خراسان جنوبی به ویژه شادمانی کشاورزان و دامداران شد.

بارندگی‌ها در برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی  و نقاط روستایی و عشایری با رعد و برق  همراه بود.

خشکسالی و بی آبی در یکسال اخیر سبب خشک و بی آب شدن چاه‌ها و سدهای خاکی و چشمه و بندسارها و در نتیجه تلف شدن دام‌های مردم و ناتوانی مردم در تامین آب شرب  در برخی روستاهای خراسان جنوبی  شده و تامین آب شرب با تانکر انجام می‌شود.

با وقوع بارش در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه و خوسف برای مدتی خیال مردم برای ذخیره آب دام‌هایشان و تا حدودی تامین آب شرب مصرفی خانوارهای روستایی راحت خواهد شد.

استان خراسان جنوبی که مردمانش از خشکسالی ۲۲ ساله رنج می‌برند از روز گذشته در اغلب نقاط استان شاهد نزول رحمت الهی بودند و امروز بازار عکس سلفی و عکس‌های دسته‌جمعی و خانوادگی در کنار رودخانه‌ها و سدهای آبگیر داغ بود. برخی هم نذری توزیع کردند و برخی هم به شکرانه نزولات نماز شکر خواندند.

بیشتر بخوانید   از ابتدای سال ۳۱ ورزشکار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شدند

باران علاوه بر شادی مردم برای برخی هم جلوه‌های نگران‌کننده‌ای داشت. برخی امروز خانه‌هایشان به آب افتاد و برخی در میان سیلاب گیر کردند و برخی هم نگران مسافران در راه‌مانده بودند.

یکی از کشاورزان روستاهای نهبندان در گفتگو با خبرنگار ما در حالی مشغول آبیاری مزارع عناب با استفاده از روان آب‌های روستا بود گفت: چند روز است بارندگی‌های خوبی در این منطقه داشته‌ایم که باید شاکر خداوند متعال باشیم.

رضا حسین‌آبادی افزود: واقعا این بارندگی نه تنها باعث خوشحالی کشاورزان و دامداران بلکه باعث خوشحالی همه مردم می‌شود چرا که رحمت خداوند بر بندگان است.

ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: با ادامه فعالیت سامانه بارشی در استان تا فرداشب وزش باد شدید لحظه‌ای، وقوع رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات بارش برف و تشکیل مه (کاهش دید ناشی از مه) پیش‌بینی می‌شود.

خندان رو گفت: در مناطق مستعد بارش تگرگ نیز دور از انتظار نیست.

وی افزود: تا ظهر فردا وقوع روان آب و جاری شدن سیل در مسیل‌ها کماکان قابل پیش بینی است و  در نیمه جنوبی شهرستان نهبندان و برخی نقاط خوسف و سربیشه ایجاد خسارت به تاسیسات زیربنایی، ابنیه، مزارع، گلخانه‌ها، باغات و راه‌ها کماکان وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: پرهیز از سفرهای غیرضرور، عدم توقف و چرای دام در حاشیه رودخانه‌های فصلی و عدم صعود به ارتفاعات توصیه می‌شود.

خندان‌رو گفت: ضمن اینکه سامانه بارشی ضعیف‌تری نیز طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه جو استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در شبانه روز گذشته سربیشه با کمینه دمای ۴ درجه سلسیوس سردترین شهر استان و دهسلم نهبندان با بیشینه دمای ۱۸ درجه سلسیوس گرمترین ایستگاه استان گزارش شد.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: نوسانات دمایی در مرکز استان بین ۷ و ۱۳ درجه است.

بیشتر بخوانید   روایت خبرنگار پیام خاوران از نیازمندانی که مشمول دریافت بسته معیشتی کرونا نشدند

لغزندگی در بیشتر محورهای خراسان جنوبی

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز اعلام کرد: بیشتر محورهای مواصلاتی استان به ویژه محورهای روستایی به علت بارندگی دیشب لغزنده است.

سرهنگ رضایی گفت: شب گذشته تمامی محورهای استان به جز طبس بارندگی گزارش شده است و  تمامی محورهای روستایی خراسان جنوبی به علت بارندگی دیشب و وجود گل و لای در آب نماها لغزنده است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: محور چاهداشی به میغان نهبندان به علت آب گرفتگی آب نما تا اطلاع ثانوی مسدود است.

سرهنگ رضایی با تاکید بر اینکه از سفرهای غیرضرور پرهیز شود از رانندگان خواست با رعایت فاصله طولی مناسب، پرهیز از سرعت و سبقت‌های غیرمجاز تجهیزات زمستانه نیز به همراه داشته باشند.

امدادرسانی به حادثه دیدگان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: شب گذشته نیرو‌های امدادی در مناطق چهارفرسخ، خوانشرف و نهبندان به حادثه دیدگان که دچار آب گرفتگی منازل شدند امدادرسانی کردند.

محمدرضا رضایی افزود: یک تخته چادر به یک خانواده حادثه دیده اهدا شد.

وی گفت: شب گذشته هفت تیم شامل ۲۲ امدادگر با بکارگیری ۱۰ دستگاه موتورپمپ و کف کش به خسارت دیدگان امدادرسانی کردند.

 آماده باش تیم‌های مدیریت بحران  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز با اشاره به بی سابقه بودن بارندگی شب گذشته در نهبندان، گفت: در کمتر از ۱۲ ساعت در نهبندان حدود ۶۰ میلیمتر بارندگی ثبت شد.

میر جلیلی افزود: با توجه به اطلاع رسانی‌های انجام شده و آمادگی تیم‌های مدیریت بحران خسارت خاصی به جز آبگرفتگی معابر عمومی، آبگرفتگی چند واحد مسکونی و مسدودشدن دو محور مواصلاتی گزارش نشد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: تیم‌های مدیریت بحران در شهرستان‌ها همچنان در حالت آماده باش هستند.

فعالیت مدارس نهبندان غیرحضوری شد

فرماندار نهبندان و رئیس ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان نهبندان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به آبگرفتگی شدید معابر سطح شهرستان و کندی رفت و آمد و همچنین تداوم بارندگی‌ها وضعیت فعالیت مدارس طی امروز دوشنبه ١٣دی ماه بصورت غیرحضوری خواهد بود.

بیشتر بخوانید   ۱۵۶ نفر در خراسان جنوبی امدادرسانی شدند

بیکی با بیان اینکه امتحانات دروس امروز لغو و مجدد اطلاع رسانی خواهد شد گفت: برگزاری امتحانت نهایی و هماهنگ استانی چون بصورت سراسری است به قوت خود باقی است و طبق ساعت مشخص شده در امروز برگزار می‌شود.

اکیپ‌های اتفاقات و عملیات شهرستان نهبندان به حالت آماده باش درآمدند

مدیر توزیع نیروی برق شهرستان نهبندان نیز از آماده باش تمام نیروهای اتفاقات و عملیات این مدیریت در پی هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران و برف در این شهرستان خبر داد.

ابوذر سلطانی با بیان اینکه شهرستان نهبندان با ۶۰ میلیمتر بارندگی در ۱۲ ساعت اخیر رکورددار میزان بارش در استان بوده است اظهار داشت: از شب گذشته در پی اعلام هشدار سازمان هواشناسی پنچ گروه عملیاتی به همراه ۵ خودرو سبک و ۳ خودرو سنگین در این شهرستان در حالت آماده باش هستند.

وی افزود: علیرغم پراکندگی شهرستان و حجم بالای شبکه‌های برق و  به دلیل سرویس دوره‌ای  شبکه‌های توزیع که در این شهرستان صورت گرفته خوشبختانه هیچ گونه خاموشی در سطح شهرستان نداشته‌ایم و شبکه‌های توزیع برق به لطف خدا و تلاش‌های همکاران این مدیریت در وضعیت پایدار قرار دارد.

مدیر توزیع نیروی برق شهرستان نهبندان ضمن تشکر از تمام پرسنل این مدیریت که با وجود شرایط نامساعد جوی به صورت شبانه روزی مشغول خدمت رسانی به مردم عزیز بوده‌اند بیان کرد: علیرغم کاسته شدن از شدت بارش‌ها همچنان آماده باش اکیپ‌های عملیاتی این شرکت ادامه دارد تا در صورت بروز هرگونه اخلال در وضعیت برق رسانی در کمترین زمان ممکن مشکل مرتفع شود تا زندگی مردم دچار اختلال نشود.

سلطانی افزود: همشهریان در صورت مشاهده هرگونه مشکل در شبکه اعم از خاموشی، پارگی سیم، سقوط تیر و …. از نزدیک شدن به شبکه خودداری و در اسرع وقت ضمن تماس با شماره ۱۲۱ همکاران ما را مطلع کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها