صنعت برق خراسان جنوبی از صفر تا ۱۰۰ در ۴۳ سال گذشته

صنعت برق خراسان جنوبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار تحول اساسی شده به‌طوری که تعداد روستاهای بالای پنج خانوار برخوردار از برق این استان به عنوان یک شاخص خدمات زیربنایی از صفر درصد قبل انقلاب به ۱۰۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

به گزارش “پیام خاوران“، پیشرفت‌ها و دستاوردهای شگرف صنعت برق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منجر به بهره‌مندی ۳۹۷ هزار و ۱۳۷ مشترک در خراسان جنوبی شده است در حالی که ابتدای انقلاب ۱۶ هزار و ۸۸۷ مشترک برق در این استان وجود داشت.

صنعت برق که از آن به عنوان یک زیرساخت مهم و حیاتی یاد می‌شود در چهار دهه گذشته با تحول بنیادین همراه بوده و علاوه بر توسعه برق‌رسانی و افزایش چشمگیر مشترکان، در بخش تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گام‌های بلندی برداشته شده که یکی از این مناطق خراسان جنوبی با برخورداری از انرژی خورشیدی و بادی است.

انرژی برق نقش اساسی در توسعه صنعت و رونق اقتصادی، فرهنگ عمومی و امنیت و رفاه اجتماعی دارد به همین دلیل متولیان این صنعت همه تلاش خود را برای تامین مطلوب این انرژی حیاتی در شاخه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به‌کار می‌گیرند و برق‌رسانی شامل فرآیندهای تولید، انتقال و توزیع است.

تاریخ گواهی می‌دهد که قبل از انقلاب اسلامی، کشور با کمبود تولید برق مواجه بود و هیچ صادراتی در این حوزه از ایران انجام نمی‌شد، از سوی دیگر به‌رغم ظرفیت بسیار بالای ایران در انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله انرژی‌های پاک خورشیدی و بادی، اقدامی برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها نشده بود.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اتکا به ظرفیت‌های داخلی، تحولی شگرف در صنعت برق رخ داد به طوری که اکنون بعد از گذشت چهار دهه همه نقاط کشور به برق متصل هستند و صادرات برق نیز به کشورهای همجوار انجام می‌شود.

تاریخچه برق استان خراسان جنوبی نیز به سال ۱۳۳۶ بر می‌گردد که نخستین بار برق شهرستان بیرجند توسط شخصی به نام سریع‌السیر با یک مولد مارشال ۲ سیلندر تامین شد و طی سالیان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چند نیروگاه دیزلی، برق برخی از مناطق را تامین می‌کرد.

بیشتر بخوانید   آمار و اطلاعات پیش نیاز همه تصمیم گیری ها است

احداث ۱۳ هزار کیلومتر خطوط انتقال

بررسی وضعیت این استان از نظر برخورداری شبکه برق در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طبق آماری که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ارائه کرد، به‌واقع قابل قیاس نیست.

مهدی دادگر در گفتگو با خبرنگاران گفت: طول خطوط شبکه فشار متوسط خراسان جنوبی از ١١٠ کیلومتر در قبل از انقلاب به ۱۳ هزار کیلومتر و خطوط فشار ضعیف از ۱۶۸ کیلومتر به هزار و ۹۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: سال ۱۳۵۷ فقط پنج روستا در خراسان جنوبی برق داشت و اکنون هزار و ۶۳۴ روستای استان از برق برخوردار هستند همچنین درصد روستاهای بالای پنج خانوار برخوردار از برق از صفر درصد قبل انقلاب به ۱۰۰ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به وجود ۳۹۷ هزار و ۱۳۷ مشترک برق در این استان اشاره کرد و گفت: ابتدای انقلاب ۱۶ هزار و ۸۸۷ مشترک برق در این منطقه وجود داشت که اغلب مشترک خانگی بودند.

وی درباره تحولات ایجاد شده در حوزه توزیع برق گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی در راستای برنامه اعلامی شرکت توانیر طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای توسعه برق‌رسانی، پایداری شبکه، طرح‌های تحول دیجیتال و هوشمندسازی انجام داده است.

دادگر تجهیز و به‌روز رسانی ناوگان خودرویی، تجهیز شرکت به گروه خط گرم فرمان از راه نزدیک و دور، ارائه خدمات الکترونیک به مشترکان از طریق نرم‌افزار برق من، سامانه ۱۵۲۱ و وب سایت شرکت، هوشمندسازی مرکز اتفاقات (طرح هما)، تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار در راستای افزایش پایداری شبکه، افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به مشترک و افزایش رضایتمندی مشترک را از جمله این اقدامات برشمرد.

وی به تحول ایجاد شده در حوزه نیروگاهی استان بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: تولید برق ابتدای انقلاب منحصر به چند نیروگاه دیزلی با ظرفیت پایین بود ولی اکنون با راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی قاین به ۷۱۱.۷ مگاوات رسیده است.

بیشتر بخوانید   کاهش 2500 مگاواتی پیک سراسری با اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف/ رشد 2.5 درصدی پیک مصرف برق نسبت به سال گذشته

تولید برق از خورشید و باد در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: سه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ١٨ مگاوات به علاوه ۴۸۴ نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب با ظرفیت ۵.۱ مگاوات در حال تولید انرژی برق برای استان هستند.

وی افزود: عملیات اجرایی یک نیروگاه فتوولتائیک نیز دهه فجر امسال در شهرستان خوسف آغاز شد که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال احداث می‌شود.

دادگر گفت: ظرفیت این نیروگاه ۲ مگاوات است و سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به وضعیت مقایسه‌ای برخورداری صنعت و کشاورزی از برق اظهار داشت: مصرف مشترکان کشاورزی در قبل انقلاب ٢ درصد از کل مصرف مشترکان بوده که اکنون به ٣٠ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود: همچنین درصد مصرف برق حوزه صنعتی قبل از انقلاب ۰.۲ درصد کل مصرف مشترکان بوده که الان به ٢١ درصد رسیده است.

وی به ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های بادی در استان اشاره کرد و گفت: نیروگاه بادی درح به ظرفیت ۵۰ مگاوات در سال ١٣٩٩ کلنگ‌زنی شد و در مرحله  احداث است که امیدواریم فاز اول آن با چهار توربین به ظرفیت ١٠ مگاوات به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

دادگر بیان کرد: با افتتاح و بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی خوسف و فاز نخست نیروگاه بادی درح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی استان به ۳۵ مگاوات خواهد رسید.

وی افزود: در حوزه بهره‌برداری از انرژی خورشیدی برای تولید برق نیز قرادادهای ۲۰ ساله خرید تضمینی در دستور کار شرکت توزیع نیروی برق است و آماده همکاری با سرمایه‌گذاران در این حوزه هستیم.

عشایر پای کار تولید برق

بیشتر بخوانید   پیشرفت قابل توجه نیروی پدافند هوایی کشور در حوزه‌ تولید و ساخت تجهیزات و سامانه‌های مختلف پدافندی

از دیگر برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق در حوزه انرژی خورشیدی تهیه و تامین هزار و ۲۰۰ سامانه خورشیدی قابل حمل برای خانورهای عشایری از محل اعتبارات شرکت توانیر است که در سال جاری ۹۶۸ سامانه تحویل عشایر شده و ٢٣٢ سامانه تا پایان امسال تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: همزمان با دهه فجر امسال چهار روستای جدید در شهرستان‌های خوسف و سربیشه از نعمت برق بهره‌مند شدند همچنین ۴۶ پروژه ترمیم و اصلاح شبکه و ۶۲ پروژه توسعه و احداث شبکه برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم استان به بهره‌برداری رسید.

وی از افتتاح ۶ پروژه تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار به طول ۶۲ کیلومتر در دهه فجر خبر داد و گفت: با رویکرد محرومیت‌زدایی و توجه ویژه به مناطق محروم، حدود ۳.۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف برای تامین برق ۲۲۵ واحد مسکن محرومان در شهرستان‌های بشرویه و سربیشه امسال اجرا شده است.

دادگر اضافه کرد: به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش و همت کارکنان شرکت توزیع برق به منظور تامین برق پایدار مردم خراسان جنوبی ۱۲۴ پروژه صنعت برق با اعتبار بیش از ٩٢ میلیارد تومان در این استان به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: برای اجرای ۱۲۴ پروژه، ٩٧ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۱۶۲ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ٢٧١ ترانسفورماتور احداث شده است.

برخورداری تمامی جمعیت شهری و روستاهای بالای پنج خانوار خراسان جنوبی از برق یکی از برکات انقلاب اسلامی در صنعت برق است و با بهره‌برداری از پروژه‌های دهه فجر امسال نیز بیش از ۱۹ هزار خانوار در سراسر این استان بهره‌مند شدند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۱ درصد آن در مناطق روستایی ساکن هستند.

منبع: ایرنا

انتهای یام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها