موانع برسر راه تجارت با افغانستان تسهیل شود

نماینده شهرستان‌های نهبندان وسربیشه در مجلس با بیان اینکه گاهی به جای اینکه شرایط کسب و کار را رونق ببخشیم با اعمال قوانین دست و پاگیر موانع ایجاد می‌کنیم گفت: برخی دستورالعمل‌ها و قوانین موانعی برسر راه تجارت ایجاد می‌کنند.

به گزارش “پیام خاوران“، مصطفی نخعی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات در مراوده تجار با افغانستان اظهار داشت: تجارما با تجار افغانستان ریالی داد و ستد می‌کنند در حالیکه باید به بانک مرکزی  ارزی پرداخت کنند. این مشکل به صورت مکتوب به وزارت اقتصاد دارایی و بانک مرکزی اعلام شد و باید هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی شود.

وی بیان کرد: متاسفانه گاهی به جای اینکه کسب و کار را تسهیل ببخشیم و موانع کار آفرینی را برداریم اما مانعی ایجاد می‌کنیم و این برخلاف تاکیدات رهبری است.

نماینده شهرستان‌های نهبندان وسربیشه در مجلس گفت: انتظار داریم مسئولان بانک مرکزی وزارت اقتصاد دارایی این تعهد ارزی که از صادرکننده در قبال صادرات طلب می‌کنند به صورت منطقه‌ای ببینند چرا که وقتی مراوده ریالی انجام می‌شود چه لزومی دارد که تعهد ارزی باشد.

نخعی با بیان اینکه همه باید دست در دست هم دهیم تا شرایط را  تسهیل کنیم تا از این طریق حجم مبادات خود را افزایش دهیم افزود: مشترکات زیادی به همراه مرز طولانی با کشور افغانستان داریم اما رتبه ما در بین کشورهایی که با افغانستان مراودات دارند رتبه خوبی نیست که بخشی به علت دستور العمل‌های متعدد و سختگیرانه است و تنگ نظری‌ها بازرگان  و سرمایه گذار را دچار سردرگمی می‌کند تاجایی که مراودات استان تا مرز ۳ میلیارد دلار با افغانستان پیش رفت اما باز کاهش یافت.

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: نباید اجازه بدهیم کشورهای دیگر بازار افغانستان را در دست بگیرند . یکی از دلایلی که در این راستا رتبه خوبی نداریم به این دلیل است که بخش زیادی به خاطر دستورالعمل‌های سختگیرانه و تنگ نظری‌ها است.

بیشتر بخوانید   انتقال آب، راه آهن و احداث باند دوم از مطالبات جدی رسانه‌های خراسان جنوبی باشد

نخعی افزود: با توجه به تغییر شرایط سیاسی در افغانستان، افزایش حجم مبادلات با این کشور مستلزم دیپلماسی قویتر است و باید گفتگوهای خود را بیشتر کنیم و مسائل اقتصادی را منهای گفتگوی سیاسی دنبال کنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها