ارتقاء آگاهی بخشی و افزایش سواد سلامت روان به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ارتقاء آگاهی بخشی و افزایش سواد سلامت روان به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند.

به گزارش “پیام خاوران“، علی‌اکبر اسماعیلی با اظهار اینکه ضرورت ندارد برای هرمشکلی به متخصصین حوزه روان مراجعه کنیم افزود: هرگاه مشکلات روحی، روانی، عاطفی، هیجانی، فکری و رفتاری به شکلی درآمد که انعکاس خود را در عملکرد نشان داد و این عملکرد دچار اختلال شد باید به روان پزشک یا روانشناس مراجعه کرد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مرز روان طبیعی یا غیرطبیعی افراد در سطح عملکرد آنان نشان داده می‌شود.

وی با اشاره به مولفه‌های سلامت روان تصریح کرد: اگر عملکرد فردی مثل خواب، اشتها، تمایلات جنسی، رسیدگی به نظافت و امور فردی، امور اقتصادی و یا عملکرد روابط بین فردی در محیط کار، تحصیلی، خانوادگی و ارتباط با همسر و فرزندان یا قدرت  انطباق و تطابق دچار اختلال شود، شاهد کاهش عملکرد یا روند غیرطبیعی روان سالم خواهیم بود.

استادیار دانشگاه ادامه داد: در سطح شغلی و تحصیلی نیز افت کارایی تحصیلی و یا افت عملکرد شغلی، تعداد غیبت در محیط کار، عدم لذت از کار و در نهایت تغییر در رویکردهای عملکرد اجتماعی باعث می‌شود فرد وارد مرز روان غیرطبیعی شود.

اسماعیلی تاکید کرد: اختلال و افت عملکرد در سطوح فردی، روابط بین فردی و شغلی، تحصیلی و اجتماعی راغیر طبیعی می‌گوییم و نیاز به درمان دارد.

وی با اظهار اینکه گاهی مشکلات روحی، روانی و عاطفی فرد را متاثر کرده، منتها طرف از ذخیره روحی و روانی خود سعی می‌کند اختلال اتفاق نیفتد خاطرنشان کرد: در این حالت فرد ممکن است تحت تنش و فشار باشد اما هنوز افت عملکرد ایجاد نشده است.

بیشتر بخوانید   فرهنگ سازی و پیشگیری، در مبارزه با مواد مخدر ضروری است

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: قبل از اینکه اختلال عملکرد  بوجود آید و فرد دچار دغدغه‌های ذهنی زیاد، اشتغال ذهنی مفرد، تنش ذهنی  و فرآیند بیماری شدن شود، نیاز به مداخله دارد که در این شرایط باید به متخصص روانشناسی، روانپزشکی یا مشاور مراجعه کرد.

متخصص روانپزشکی دانشگاه با بیان اینکه معمولاً برای بیماران یا افرادی که نیاز به دریافت خدمات دارند بینش مراجعه به متخصصین حوزه روان هنوز ایجاد نشده است گفت: در این حالت خود بیمار علیرغم تنش و درگیری ذهنی که دارد، قبول ندارد که من باید مراجعه کنم و دریافت خدمات داشته باشم.

درمان بیماری‌های روحی روانی نیاز به مراجعه به موقع دارد

اسماعیلی با بیان اینکه در این شرایط باید به بیمار یا فرد درگیر مشکلات با فرآیند مثال‌ها، روش‌های عینی سازی، مصاحبه‌های انگیزشی کمک کنیم تا ضمن آگاهی بخشی، انگیزه مراجعه به وجود آید گفت: همانگونه که برای بهبود بیماری‌های جسمی نیاز به مراجعه داریم، برای درمان بیماری‌های روحی روانی نیز نیاز به مراجعه به موقع داریم.

وی با اشاره به مراقبت‌های درمانی مورد نیاز در فردی که براثر تماس با مواد شوینده، گرد و خاک، اب و هوای گرم وخشک دچار خشکی سطح پوست می‌شود گفت: اگر بنا به هر دلیلی مواد شیمیایی داخل بین سلول‌های مغزی مختل و یا تعادل مواد میانجیگرهای شیمیایی دچار تغییر شود و به صورت تظاهرات عاطفی، رفتاری، فکری و هیجانی بروز کند در این صورت نیاز به اقدامی هست که مغز به تعادل شیمیایی برگرد و بهبودی حاصل شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه با بیان اینکه درمان اختلالات و مشکلات روانی نیاز به مداخلات دارویی یا روان درمانی دارد گفت: برای درمان اختلالات با صحبت و روان درمانی یک فرایند بیولوژیک در مغز اتفاق می‌افتد و تعادل متوازن ایجاد می‌شود و گاهی  درمان این مشکلات با  روان درمانی انجام نمی‌شود که نیاز است حتماً برای تعادل رساندن میانجیگرهای شیمیایی مغز از دارو استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید   9 پروژه گازرسانی در شهرستان فردوس افتتاح یا کلنگ زنی شد

اسماعیلی افزود: از آنجایی که در طی سالیان متوالی، پذیرفتن بیماری‌های روحی روانی در جامعه سخت بوده، افراد اغلب به راحتی درباره مشکلات سلامت روان خود صحبت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد اگر دچار گرفتگی عروق قلبی شوند به راحتی بیان می‌کنند اما از اظهار مشکلات روانی از قبیل اضطراب، ترس و افسردگی طفره می‌روند خاطرنشان کرد: بین سلول مغزی و قلبی که تفاوتی وجود ندارد و همه جزیی از بدن هستند.

متخصص روانپزشکی دانشگاه با ذکر مثال‌هایی از تفاوت نگاه افراد به مشکلات جسمی و روانی گفت: در حال حاضر افراد کاهش بینایی را قبول می‌کنند و زدن عینک را عار نمی‌دانند، در حالی که برای کاهش شنوایی باید سمعک زد اما فرد می‌گوید خجالت می‌کشم.

اسماعیلی با بیان اینکه کارایی و عملکرد هر قسمتی از بدن کاهش پیدا کند، نیاز به تقویت دارد افزود: فرد به راحتی اقدامات و اعمال زیبایی که گاهی غیر ضروری است را می‌پذیرد، اما حاضر نیست برای  مشکلات روانی دارو مصرف کند.

انگ زدایی بخشی از رسالت، متخصصین حوزه بهداشت روان و اصحاب رسانه است

وی با اظهار اینکه انگ زدایی، برچسب زدایی، استیگما زادیی قسمتی از رسالت متخصصین حوزه بهداشت روان، روانشناسان، روانپزشکان و رسانه است گفت: باید این آگاهی بخشی عمومی در سطح جامعه ارتقاء پیدا کند تا خدای ناکرده به علت ترس و برجسب خوردن مراجعه دیرهنگام را نداشته باشیم و کیفیت زندگی این افراد دچار اختلال نشود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه با تاکید بر اینکه ارتقاء آگاهی بخشی در سطح جامعه و افزایش سواد سلامت روان به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند گفت: فقدان، نا امیدی، شکست، مبارزه  و روبرو شدن با مشکلات جزیی از زندگی است پس ما باید قدرت تطابق را یاد بگیریم.

بیشتر بخوانید   ۱.۴ میلیارد تومان برای تجهیزات گرمایشی مدارس خراسان جنوبی اختصاص یافت

اسماعیلی با تاکید بر اینکه تطابق جزیی مهم از حوزه بهداشت روان و دقیقاً یکی از مولفه‌های هوش است افزود: علاوه بر اینکه باید برای کاهش عوامل استرس زا سعی و تلاش کرد، قسمت مهمتر این است که با آگاهی بخشی و آموزش مهارت‌های زندگی بتوانیم با عومل استرس زای تحمیلی کنار بیاییم.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها