زنگ خطر کاهش دانشجو در سطح کشور به صدا درآمد

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویی رئیس سازمان امور دانشجویان کشور از کاهش جمعیت دانشجویی در کشور خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، هاشم دادش‌پور ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه درحال حاضر یکی از نیازها در بحث دانشجویی بازار کار است اظهار داشت: بازار کار به نسبت تعداد فارغ التحصیلان و دانشجویانی نیست که در دهه ۸۰ افزایش یافته به همین دلیل روند فارغ التحصیلان بیکار در حوزه دانشگاهی افزایش یافته است.

وی افزود: طبق آمارها مثلاً ۴۷ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند ازدواج کردند و این نشان می‌دهد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کل کشور به سمت ازدواج رفته‌اند.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویی کشور با بیان اینکه طبق گزارشات دانشگاه بیرجند از ۱۱ هزار و ۷۰۷ دانشجو در این دانشگاه یک هزار و ۸۷۰ نفر ازدواج کردند و از این تعداد ۴۱۰ نفر دانشجوی کارشناسی هستند.

دادش پور یکی از اولویت‌ها در کشور را گسترش خوابگاه‌های متاهلی دانست و گفت: اعلام نیاز می‌کنیم و با بهره‌گیری از فرصت حضور نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها باید برای تامین نیاز قشر جوان و تحصیلکرده قدم برداریم و از سویی دیگر رهبری از دهه‌های قبل بر افزایش و گسترش جمعیت تاکید دارند که وظیفه دیگری برای ما در دانشگاه‌ها ایجاد شده تا برای این نیاز پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور به شدت افزایش پیدا کرده و مانند دهه ۸۰ که نیاز بود تعداد دانشگاه‌ها بیشتر شود الان دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیازهایی در ابعاد مختلف دارند که در گذشته به آنها پاسخ داده نشده است.

دادش پور گسترش خوابگاه‌های متاهلی را یکی از این نیازها عنوان کرد و گفت: این نیاز از قبل شروع شده اما مورد غفلت قرار گرفته و اکنون برای ما و مسئولان دانشگاه یک امر مسلم و فرض شده است و باید به سمت پاسخ نیازهایی برویم که قبلا پاسخ داده نشده است.

بیشتر بخوانید   ظرفیت‌های حوزه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند به‌کار گرفته شوند

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور از کاهش جمعیت دانشجویی در کشور خبر داد و گفت: سال‌های ۹۲ و ۹۳ در کشور چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم که اکنون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده و کاهش پیدا کرده است.

داداش پور دلیل عمده و اصلی کاهش تعداد دانشجویان به روند کاهشی جمعیت کشور بر می‌گردد و از طرفی تحصیلات تکمیلی در کشور به شدت افزایش پیدا کرده یعنی حدود ۳۰ درصد متوسط دانشگاه‌های کشور تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکترا هستند که اتفاق جالبی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: الان بحث ما “می توانیم” نیست، اکنون بحث این است که “ما توانستیم”، و دشمن به هیچ کدام از مقاصد شوم خود نرسید که در این جهت دانشگاه و حوزه باید این فرصت را غنیمت بشمارند و با طرحی نو و حساب شده مطابق با گام دوم انقلاب حرکت کنند.

عبادی افزود: دانشگاه و حوزه در عین حالی که نیاز به کمیت دارد اما حرف اول را کیفیت می‌زند و امیدواریم بیش از ۴۰ سال آزمون و خطا در گام دوم انقلاب برای وصول به آرمان‌ها و اهداف اصلی انقلاب دانشگاه بسیار موفق باشد.

وی بیان کرد: دولت باید به دانشگاه‌ها نزدیک شود و حداکثر استفاده را برای حل مشکلات مردم از طریق تخصص‌های دانشگاه داشته باشد و هم دانشگاه صرفاً تئوری نباشد و رشد جامعه دانشگاهی و حوزوی در این است که در وسط جامعه باشند و اکنون زمینه بسیار مساعد است.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها