گلایه شهروندان خراسان جنوبی از گرانی لوازم خانگی

هر ساله در روزهای پایانی سال بازار لوازم خانگی روزهای پررونقی را سپری می‌کنند اما امسال به دلیل گرانی و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها این بازار در استان خراسان جنوبی روزهای راکدی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش “پیام خاوران“، کمتر از 11 روز تا پایان سال و آغاز سال جدید باقی مانده است. تا قبل از کرونا در این ایام بازارها پر از رفت و آمد بود و مردم در تب و تاب خرید شب عید و از جمله لوازم خانگی بودند اما دو سالی است که با ورود کرونا و مشکلات اقتصادی متاسفانه بازار خرید و فروش لوازم خانگی کساد است و در رکود به سرمی‌برد.

همه ساله در این ایام خرید و فروش کالاهای مصرفی مردم از جمله لوازم خانگی رونق زیادی داشت اما متأسفانه کاهش سبد درآمدی مردم سبب شده کمتر کسی به‌ سراغ خرید لوازم خانگی برود.

آن دسته از زوج‌های جوان که مجبور به خرید هستند نیز با دوندگی بسیار سعی در خرید مایحتاج خود آن هم در قالب طرح‌های مختلف دارند تا شاید بتوانند بخشی از نیاز خود را خریداری کنند، اما آن دسته از افرادی که توانایی خرید لوازم خانگی نو ندارند بیشتر ترجیح می‌دهند همان لوازم قدیمی را تعمیر و از آنها استفاده کنند.

در مجموع هم کسبه و هم تولیدکننده دل خوشی از بازار لوازم خانگی ندارد و همه منتظرند تا شاید رکود از بازار برود و رونق معاملات ایجاد شود.

نکته قابل تأمل اینجاست در شرایطی که هم فروشنده و هم تولیدکننده می‌دانند بازار در رکود مطلق معاملاتی قرار دارد و به طور مجدد پس از چند ماه قیمت لوازم خانگی با افزایش روبه‌رو شده است.

البته تولیدکنندگان لوازم خانگی قرار بود از اول بهمن ماه قیمت تولیدکننده را به‌ روی محصولات خود درج کنند تا از این طریق قیمت‌گذاری در این کالا منطقی و مانع سردرگمی مصرف‌کنندگان و گران‌فروشی‌ها شود اما مقاومت تولیدکنندگان در اجرای این مصوبه سبب شده هنوز این موضوع اجرایی نشود.

بیشتر بخوانید   جولان ملخ‌های صحرایی در مزارع خراسان جنوبی ادامه دارد

حتی پیشنهاد درج قیمت به‌روی لوازم خانگی با تغییراتی نیز روبه‌رو شود به‌نحوی که تولیدکنندگان پیشنهاداتی را برای تغییر در اجرای طرح به سازمان حمایت اعلام کرده‌اند که براساس آن قیمت‌ها در مراکز توزیعی در معرض دید مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، البته هنوز این موضوع به تصویب نهایی سازمان حمایت نرسیده و با توجه به رایزنی‌ها و مکاتبات به‌نظر می‌رسد درج قیمت به‌روی کالاهای لوازم خانگی با تغییراتی همراه شود.

مقام معظم رهبری نیز در پی افزایش قیمت لوازم‌ خانگی در هفته‌های اخیر نسبت به قیمت‌ها انتقاد کردند و در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی به صنعت مهم لوازم‌ خانگی اشاره‌ کردند و با ابراز گلایه از عملکرد برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم‌ خانگی گفتند: با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد اما گفته می‌شود برخی محصولات آن‌ها تا دو برابر افزایش قیمت داشته که نباید این‌گونه باشد.

این افزایش قیمت در حالی اتفاق می‌افتد که این صنعت بدون حضور رقبای خارجی در بازار کار خود را ادامه می‌دهد. تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی مدعی هستند افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز موجب شده قیمت تمام شده افزایش یابد.

بازار لوازم خانگی از جمله بازارهایی است که از ابتدای سالجاری هم در شرایط رکورد به سر می برد و هم قیمت‌ها در این بازار روز به روز رکوردی تازه ثبت می‌کنند.

گرانی و بی ثباتی قیمت ارز و ریزش کم سابقه ارزش ریال و کاهش قدرت خرید مردم به همراه فراگیری تحریم‌ها و توقف واردات دست به دست هم داده است تا بازار لوازم خانگی رکودی دامنه دار را تجربه کند.

بیشتر بخوانید   کاروان خدام رضوی نسیم رأفت و مهربانی را در خراسان جنوبی به ارمغان آورد

یکی از شهروندان با گلایه از گرانی در بازار لوازم خانگی گفت: متاسفانه لوازم خانگی روزهای گرانی را سپری می‌کند و از این مغازه تا آن مغازه قیمت‌ها متفاوت است.

احمدی ادامه داد: متاسفانه در این گرانی که در بازار لوازم خانگی رسوخ کرده کسی نمی‌تواند لوازم خانگی بخرد مگر اینکه فرد مجبور به خرید باشد.

دیگر شهروند بیرجندی نیز با گلایه از عدم درج قیمتی بر روی کالاها در بازار لوازم خانگی گفت: گاهی فروشندگان در روند فروش دخیل هستند و به هر میزان که بخواهند اجناس را گران به فروش می‌رسانند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل بلاتکلیفی وضعیت تحریم‌ها  بازار لوازم خانگی راکد است.

انصاری‌فرد با بیان اینکه امسال لوازم خانگی نسبت به سال قبل حدود 10 تا 15 درصد افزایش قیمت داشته است افزود: این افزایش قیمت به دلیل رکود بازار، کمبود و یا نبود جنس در بازار است.

وی گفت: لوازم خانگی موجود در بازار بیشتر تولیدات داخلی است و اگر تولیدکنندگان داخلی خدمات پس از فروش داشته باشند شاهد پیشرفت‌های خوبی می‌شویم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیرجند با بیان اینکه افزایش قیمت به دلیل رکود بازار، کمبود و یا نبود جنس در بازار است گفت: قیمت‌های شرکت‌ها تغییر زیادی نکرده و تنها پنج تا شش درصد افزایش داشته به‌ طوری که دلیل نوسانات بازار و نبود ثبات قیمت نمی‌توان بازار سال آینده را پیش‌بینی کرد.

انتهای پیام/104

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها