بازارچه یزدان بعد از 7 سال تعطیلی بازگشایی شد

بازارچه یزدان بعد از 7 سال از روز گذشته شاهد رونق صادرات و واردات است این بازارچه از سال 84 از سوی کشور افغانستان تعطیل شده بود و حال با ورود 30کامیون افغان روند صادرات و واردات در جریان است.

به گزارش “پیام خاوران“، خراسان جنوبی یکی از استا‌ن‌های مرزی شرق کشور است که 4 بازارچه مرزی دارد و طی سال‌های گذشته از طرف کشور افغانستان سه بازارچه تعطیل شد و تنها مراودات از طریق بازارچه ماهیرود انجام می‌شود.

بازارچه مرزی یزدان یکی از آن سه  بازارچه تعطیل شده است که به عنوان قدیمی‌ترین بازارچه مرزی استان سالهاست از نظر صادرات بوده و نخستین در خراسان بزرگ و در کشور دومین بازارچه بوده است اما هفت سال پیش به صورت یک طرفه از سوی کشور افغانستان تعطیل شد.

وجود بازارچه‌های مرزی در کشور به ویژه در استان خراسان جنوبی با اهمیت است و از آن جایی که زیرکوه شهرستان مرزی است راه‌اندازی مجدد این بازارچه می‌تواند در توسعه و رونق اشتغال جوانان کمک کند.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی کشور است که در سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی و نبود اشتغال پایدار در برخی از روستاهای مرزی شاهد مهاجرت ساکنان بودیم. بدون شک یکی از راه‌هایی که می‌تواند سبب جلوگیری از وقوع این اتفاق شود رونق یافتن بازارچه‌های مرزی است.

در مدت هفت سال اخیر مسئولان مختلف کشوری و استان بارها از این بازارچه بازدید کردند و وعده بازگشایی دادند اما هیچ کدام محقق نشد تا اینکه سال گذشته در مهرماه بود که رئیس قوه قضائیه وقت (آیت‌الله رئیسی) در سفر کاری بدون برنامه‌ریزی قبلی از این منطقه بازدید کرد.

آیت‌الله رئیسی در جریان بازدید خود از بازارچه یزدان قول داد با کمک و حمایت دستگاه قضایی دروازه اقتصادی ایران و افعانستان بعد از تعطیلی‌های چند ساله بازگشایی شود.

و اینک از روز گذشته بار دیگر با استقرار گمرک رسمی افغانستان تجارت به این بازارچه بازگشت و 30 کامیون افغانی وارد این بازارچه شد تا مبادلات مرزی با پنجمین شریک تجاری کشورمان آغاز شود.

بیشتر بخوانید   ۳۰۰ پرونده تخلف صنفی در خراسان جنوبی ثبت شد

مسئول گمرک مرزی یزدان شهرستان زیرکوه با تأیید این خبر در جمع خبرنگاران گفت: پایانه مرزی یزدان در سال 1384 به عنوان پایانه نمونه صادرات و واردات کشور بوده است. عمده اقلام صادراتی از این پایانه مرزی به کشور افغانستان انواع کنسروجات، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و نمک است.

دروگر افزود: درب گمرک یزدان بعد از 7 سال تعطیلی باری دیگر بر روی کامیون‌های افغان گشوده و صادرات و واردات کالا از سر گرفته شد.

وی گفت: از روز گذشته بیش از 30 کامیون برای بارگیری اقلام وارد بازارچه یزدان شدند و قرار است طی یک هفته حدود 2 هزار و 700 تن کالا از این بازارچه به کشور افغانستان صادر شود.

انتهای پیام/104

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها