شروع دوران جدید پساکرونایی برای آموزش دانشگاه‌ها

وزارت بهداشت پس از بازگشایی دانشگاه ها اصولی را تعریف کرده که دانشگاه‌ها تنها با دیدن و عمل کردن به آن می‌توانند آموزش حضوری را ادامه دهند؛ بدین ترتیب آموزش در مقاطع مختلف گسترش می‌یابد.

به گزارش پیام خاوران، با توجه به بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها، از روزهای گذشته شیوه نامه جدید بهداشتی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و دانشگاه‌های استان نیز براساس این شیوه نامه، آموزش را ادامه می‌دهند.

پس از دو سال آموزش مجازی حالا آموزش حضوری مورد استقبال قرار گرفته، اساتید نیز آموزش حضوری را البته با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ترجیح می‌دهند. اکثر دانشگاه‌ها از ۱۴ فروردین تعدادی از کلاس‌های درس را به صورت حضوری برگزار می‌کنند.

پس از کش و قوس‌های فراوان، تعطیلی دانشگاه‌ها، شروع آموزش حضوری و تب آموزش مجازی اکنون بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها با شکل جدیدی در راس امور قرار گرفته و بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش از سوی وزارت بهداشت تأکید می‌شود. براین اساس، مه کارکنان و اساتید مراکز مشمول این دستورالعمل اعم از دائم، موقت، پاره وقت و فصلی یا افرادی که تازه استخدام شده‌اند قبل از شروع به کار باید نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

اکنون بنابر اعلامیه جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همه کارکنان و استادان باید واکسن کرونا را تزریق کرده باشند. ورود یا حضور دانشجویان، استادان و سایر کارکنان دارای علائم بیماری واگیر (با تأکید بر علائم بیماری کرونا) با هر شرایطی به دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، مراکز آموزش عالی کشور ممنوع است.

براساس این اعلامیه، کارکنان و دانشجویان در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک به کرونا، تست سریع تشخیص کووید ۱۹ را انجام دهند.

استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی فقط برای دانشجویانی که واکسیناسیون کامل (۳ دوز) انجام داده‌اند مجاز است. همه رؤسا، مدیران، مسئولان، کادر اجرایی، استادان و دانشجویان باید از ماسک استفاده کنند و فقط در زمان خوردن و آشامیدن ترجیحاً با رعایت فاصله فیزیکی، استفاده نکردن از ماسک، مانعی ندارد. از ورود افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند جلوگیری خواهد شد. فاصله ایمن (دست کم ۱ متر) برای پیشگیری از بروز بیماری بین کارکنان دانشگاه‌ها باید رعایت شود.

بیشتر بخوانید   تمامی فعالیت‌های دانشگاه بیرجند از اول آذر غیرحضوری است

مقرراتی برای دوری از شیوع کرونا در دانشگاه‌ها

علی ماندگار، معاون فرهنگی، دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند به ایسنا گفت: کلاس‌های دوره‌های کارشناسی و کاردانی تا سقف ۳۵ نفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری در حال برگزاری و مازاد بر آن در حال حاضر به صورت مجازی است.

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های درس به صورت حضوری در این شرایط بدون عیب و نقص نیست، افزود: به طور کلی زمان برنامه ریزی ظرفیت‌ها ۵۰ درصد کلاس را در نظر گرفتیم؛ به این معنا که اگر کلاسی ظرفیت ۵۰ نفر داشته است ما بیشتر از ۲۵ نفر را در آن پذیرش نمی‌کنیم.

ماندگار با بیان اینکه کلاس‌هایی که ۱۰۰ نفر دانشجو داشتیم را به سه کلاس تقسیم بندی کردیم، اظهار کرد: شرایط فعلی کلاس‌ها در حالت مطلوبی است؛ به معنا که اگر تعداد دانشجویان کلاس در این حد باشند، فاصله اجتماعی رعایت می‌شود و دانشجویان هم موظف هستند که ماسک بزنند.

وی با اشاره به اینکه با تمام دشواری های شرایط خوابگاهی تلاش می‌شود که سلامت دانشجویان حفظ شود، تصریح کرد: دانشجویانی که قصد دارند وارد خوابگاه شوند حتماً باید سه دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و قبل از ورود به خوابگاه توسط پزشک معتمد دانشگاه معاینه می‌شوند که در صورت داشتن سلامت کامل و دریافت گواهی سلامت در خوابگاه حضور پیدا می‌کنند.

ماندگار با بیان اینکه تمام پروتکل‌ها برای رعایت موارد بهداشتی در محیط دانشگاه از مدت‌ها قبل پیش بینی شده است، ادامه داد: کلاس‌های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز در روزهای آینده حضوری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید   تکمیل بزرگترین پروژه خیرساز دانشگاه بیرجند تا 1400

محسن آیتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند نیز گفت: براساس مصوبات ستاد ملی کرونا و شورای مدیریت آموزش عالی استان و تأکید مقام عالی وزارت برای از سرگیری آموزش حضوری کلاس‌های دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه بیرجند از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ بصورت حضوری آغاز شد.

وی با بیان اینکه آموزش حضوری کلاس‌های دانشجویان مقطع دکتری از ۲۰ فروردین در دانشگاه بیرجند آغاز شد، افزود: با آغاز از سرگیری آموزش حضوری و برگزاری کلاس‌های دانشجویان مقطع دکتری از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ دانشجویان این مقطع در خوابگاه‌های دانشجویی مستقر شدند.

آیتی یادآورشد: کلاس‌های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد از ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ بصورت حضوری برگزار می‌شود؛ همچنین کلاس‌های درس دانشجویان مقطع کارشناسی براساس اولویت‌بندی پس از ماه رمضان به صورت حضوری برگزار خواهند شد.

نباید منکر ارزش ارزشمند آموزش حضوری شد اما برای بازگشایی دانشگاه‌ها و شروع آموزش حضوری نباید پروتکل‌ها را از یاد برد در غیر این صورت به همان چیزی می‌رسیم که مدت سه سال برای نرسیدن به آن زندگی عادی را از یاد بردیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها