خراسان جنوبی بی نصیب از سود استخراج ذخایر معدنی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه سود حاصل از استخراج و ذخایر معدنی استان عاید مردم نمی‌شود گفت: خراسان جنوبی رتبه نخست صدور کشف پروانه معدنی را در کشور دارد.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا عباس زاده ظهر امروز در شورای معادن خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های مهم سرمایه گذاری، تولید و اشتغال در استان بحث معادن است اظهار داشت: خراسان جنوبی استانی با مزیت‌های معدنی بوده که از این نظر جزو استان‌های برتر کشور است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در استان صادر شده  است گفت: در این زمینه رتبه چهارم را در کشور داریم و در سال گذشته ۱۴۴ پروانه کشف معدنی صادر شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: ذخایر معدنی ما امکان رقابت برتر در کشور را برای اشتغالزایی و تولید دارد و نوید بخش یک رونق اقتصادی و تولیدی در استان است.

عباس‌زاده افزود: شورای معادن به منظور فراهم کردن همه ساز و کارهای لازم در بخش معدنی استان، نظارت و پایش عملکردهای این حوزه، برنامه‌ریزی و تشکیل می‌شود.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر ۷۲۰ معدن در استان در حال فعالیت است که تقریبا این قانون در زمینه ۹۰ درصد این معادن انجام شده و ۶۷ معدن این موضوع را رعایت نکرده‌اند گفت: راهکارهای اجرایی رعایت بند «الف» ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه، به سازمان صنعت، معدن و تجارت و امور مالیاتی استان ارائه شده و باید این شرکت‌های در مدت مذکور تعیین تکلیف شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر حساب‌های بانکی این معادن به خراسان جنوبی منتقل شود، منابع بانکی استان افزایش و از طرفی با انتقال دفاتر معادن، درآمدهای مالیاتی استان نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید   سومین رویداد سراسری تولید محتوای تخصصی دیجیتال در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

وی اظهار داشت: در مزایده‌های جدید و واگذاری پهنه‌های معدنی به سرمایه‌گذاران باید به عنوان یک شرط، افتتاح حساب و گردش مالی شرکت در استان قید شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه باید به‌نحو مطلوب از ظرفیت معادن استان استفاده کنیم عنوان کرد: بدون شک هیچ سرمایه‌گذاری بدون اینکه منافع خود را بسنجد در معادن استان سرمایه‌گذاری نمی‌کند بنابراین نباید از افتتاح حساب و گردش مالی در بانک‌های استان طفره بروند.

وی با بیان اینکه سود حاصل از استخراج و ذخایر معدنی استان عاید مردم این استان نمی‌شود که مورد گلایه امامان جمعه و جماعات است و باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود گفت: نه تنها برخی معادن استان سودی برای مردم ندارند که سبب تخریب جاده‌های روستایی و شهری و برخی امکانات دیگر نیز شده و تنها منافع مردم استان بکارگیری چند نیروی کارگر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: استفاده عمومی مردم از این تلاش‌ها و فعالیت‌های معدنی باید ملموس باشد و شرکت‌های معدنی حداقل از محل رسالت اجتماعی خود باید اقداماتی از قبیل جاده‌سازی، مدرسه سازی و از این قبیل انجام دهند.

عباس‌زاده عنوان کرد: حداقل مسئولیت اجتماعی این سرمایه‌گذاران و شرکت‌های معدنی در حال حاضر این است که حساب‌های بانکی خود را به استان منتقل کنند.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها