۱۰ گروه استهلال ماه شوال در خراسان جنوبی مستقر می‌شوند

مسئول ستاد استهلال ماه در خراسان جنوبی گفت: ۱۰ گروه استهلال ماه شوال از فردا (۱۱ اردیبهشت‌ماه) در سطح استان مستقر می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، حمیدرضا ناصری با بیان اینکه ۱۰ گروه‌های استهلال ماه از فردا ۱۱ اردیبهشت‌ماه در سطح استان خراسان جنوبی مستقر می‌شوند، گفت: این گروه ها با ابزارهای نجومی نسبت به رویت هلال ماه مبارک شوال اقدام خواهند کرد.

مسئول ستاد استهلال ماه در خراسان جنوبی ادامه داد: در بیرجند ۲ گروه و در شهرهای قاین، فردوس، نهبندان، سه‌قلعه، خضری، سربیشه، بشرویه، زیرکوه هر کدام یک گروه، ماه شوال را رصد می کنند.

ناصری در ادامه زمان غروب خورشید را ۱۹:۱۵ دقیقه و  غروب ماه را  ۱۹:۵۳ دقیقه اعلام کرد و افزود: ارتفاع ماه در زمان غروب خورشید، ۶ درجه و ۳۴ دقیقه است.

وی با اشاره به اینکه در بیرجند به دلیل گرد و غبار احتمال رویت هلال ماه شوال ضعیف است، یادآور شد: گروه استهلال از روحانی، محاسبه گر، رصدگر و گزارشگر تشکیل شده است که در صورت رؤیت هلال ماه، به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می کنند.

گفتنی است؛ رؤیت هلال به معنای دیدن هلال اول ماه، یکی از راه‌های شرعی اثبات آغاز ماه قمری است. اگر هلال روز بیست و نهم ماه قمری رویت شود، روز بعد اول ماه جدید است و اگر رویت نشود سی‌ام ماه گذشته است ولی اگر شامگاه سی‌ام ماه دیده نشود، در هر حال روز بعد اولین روز از ماه نو است زیرا ماه قمری ۳۱ روز نیست. منجمان از گذشته های دور بر اساس ویژگی‌های ماه برای استخراج تقویم هجری قمری، رویت‌پذیری ماه در شامگاه بیست و نهم ماه قمری را پیش‌بینی می‌کردند.

هر چند به دلیل وابستگی بسیاری از عبادات و اعمال واجب و مستحب مانند حج، روزه، شب قدر و برخی مسائل حقوقی مانند افزایش دیه در ماه‌های حرام، رویت هلال ماه در همه ماه‌های قمری مهم است، داستان رویت هلال ماه شوال به دلیل پایان ماه مبارک رمضان و حرمت روزه‌داری در اولین روز ماه شوال و عید فطر اهمیت رویت این ماه را برای مسلمانان دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید   فــرودگاه دلت را برای فرود ملائکه خالــــــــــــی کن

منبع: خاورستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها