روایت زندگی ۱۰ هزار اتباع خارجی در خراسان جنوبی

سال‌هاست در خراسان جنوبی اتباع خارجی در کنار همدیگر زندگی می‌کنند و در کنار هم به مدرسه و دانشگاه می‌روند و از خدمات بهداشتی درمانی بهره می‌برند.

به گزارش “پیام خاوران“، پرده اول حکایت زندگی‌شان روایت هم زیستی در کنار همدیگر در کمال صلح و آرامش است. نامش نظر است به همراه ۵ فرزند و همسرش از افغانستان آمده و در بیرجند زندگی می‌کند. چندسالی است که از مراجع قانونی وارد شهر شده و در یکی از کارخانه‌جات واقع در شهرک صنعتی بیرجند مشغول کارگری است.

پای صحبتش که نشستیم از میهمان نوازی بیرجندی‌ها می‌گوید که چندسال می‌شود برای اقامت به همراه خانواده‌ام از کشور افغانستان به بیرجند آمده‌ام و خدا را شاکرم که زندگی خوبی دارم.

وی گفت: خوشبختانه در این مدت در کنار برادران بیرجندی زندگی می‌کنیم و هیچ مشکلی نداشته‌ام.

پرده دوم: یعقوب‌علی دوسال است که در بیرجند اقامت دارد و در کارخرید و فروش پارچه فعالیت دارد و از این طریق لقمه نانی برای خود و خانواده فراهم می‌کند.

وی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ۶ فرزند دختر و پسر دارد و به همراه همسرش از کابل به بیرجند آمده است گفت: ۳ تا از فرزندانم دانش‌آموز هستند و در مدارس بیرجند در کنار سایر دانش آموزان مشغول به تحصیل هستند.

این تبعه افغانستان ادامه داد: خدا را شاکریم از وقتی از کابل آمده‌ایم در بیرجند در کنار برادران و خواهران بیرجندی زندگی خوبی داریم و تاکنون مشکل خاصی نداشته‌ایم و از دولتمردان ایرانی که اجازه زندگی به ما می‌دهند تشکر می‌کنیم همین که فرزندانم می‌توانند درس بخوانند خدا را شاکرم.

پرده سوم: اسماعیل یکی از کارگرانی است که در بازارچه مرزی ماهیرود مشغول به کارگری است و در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  یک سال است که از فراه به ماهیرود آمده‌ام و در آنجا به کارگری می‌پردازم و از این طریق لقمه نانی بر سر سفره خانواده می‌برم.

بیشتر بخوانید   اختصاص تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی به محور بیرجند- نهبندان

پرده چهارم دانشگاه بیرجند: احمد یکی از دانشجویان تبعه خارجی در دانشگاه بیرجند است. وی از اینکه می‌تواند در کنار سایر دانشجویان در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل باشد خدا را شاکر است و از رفتار خوب مردم خراسان جنوبی سپاگذار است.

پرده پنجم: حاشیه میدان امام  حسین (ع) محل تجمع مردان بیکاری که برای کار کردن و کسب روزی به اینجا آمده‌اند. ساعات اولیه صبح است خودرویی به آرامی در کنار میدان ترمز می‌زند اما این آرامش چندان دوامی ندارد چرا که خیل جمعیت هراسان به سمت اتومبیل روانه می‌شود حتی عده‌ای سعی دارند درب خودرو را باز کرده و روز پرکاری را برای خود رقم زنند.

راننده خودرو در نهایت خونسردی می‌پرسد کدامتان افغانی هستید عده‌ای از جمعیت به فکر فرو رفته و تعدادی نیز افغانی یا ایرانی خود را کارگر افغانی می‌خوانند و برای کار سوار اتومبیل می‌شوند.

پرده ششم: لطیفه، نسیمه و نوریه دختر بچه‌های افغانی هستند که به همراه کودکان ایرانی در کوچه‌های شهرمان مشغول بازی هستند و از اینکه می‌توانند در خیابان بدون هیچ ترس و دلهره‌ای مشغول بازی کودکانه باشند، خوشحال هستند.

آری روایت گزارش ما چند پرده کوچک از جریان زندگی تعدادی از اتباع خارجی در خراسان جنوبی است چیزی که چندین سال است شاهد آن هستیم حضور و زندگی برادران افغان در استان است. هرچند بیشتر آنها به صورت قانونی اقامت دارند و در کنار دیگر همشهریان به کار زندگی درس  و غیره می‌پردازند و از خدمات آموزشی ودرمانی نیز بهره می‌برند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه به اتباع خارجی ساکن در کشور و استان با همکاری سازمانه‌ای بین‌المللی خدمات متنوعی ارائه می‌شود اظهار داشت: امکان تحصیل، سوادآموزی، استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات معیشتی، توانمندسازی و امکان استفاده از خدمات اجتماعی مانند صدور گواهینامه رانندگی بخشی از خدماتی است که به اتباع خارجی ساکن در خراسان جنوبی ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید   نان سنتی در خراسان جنوبی گران نمی‌شود/مردم نگران نباشند

صفایی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار تبعه خارجی مجاز در خراسان جنوبی شناسایی شدند گفت: اتباع خارجی ساکن در خراسان جنوبی بیشتر دارای کارت شناسایی هستند.

وی ادامه داد: برخی از اتباع خارجی دارای گذرنامه خانوادگی بوده و یا به واسط طرح‌های سرشماری وزارت کشور شناسایی می‌شوند و همچنین کارت آمایش اتباع خارجی به صورت سالانه تمدید می‌شود.

صفایی گفت: این کارتها به صورت استانی صادر می‌شود که باید اتباع در محل‌های مشخص شده حضور داشته و با هماهنگی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی امکان تردد بین استانی نیز خواهند داشت.

انتهای پیام/ ۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها